[Appförslag] Skånetrafiken

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Profetengus, 17 aug 2009.

  1. Varazir

    Varazir Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Info:
    Nova launcher
    Du har inte funderat på att göra en widget som visar nästa avgång för en hållplats eller en sökning ?

    Alternativ att man kan sätt sin egna uppdaterings tid eller manuellt med en ikon på widget som man klickar på.

    Kanske avisering om väljer att favorisera en vis tidpunk för en resa, tex x min före avgång så spelas det en egen vald ljud.
     
  2. firetech

    firetech Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    NAJS! Det var ganska exakt vad jag tänkte bygga, så jag är nöjd. Ett litet förslag skulle dock vara att kunna söka hållplatser med "ungefärlig positionering", dvs utan GPS, då GPS:en ofta tar ett tag att starta... I övrigt en sjukt bra app!
     
  3. lt-johan

    lt-johan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Låter som en bra idé. Hade varit tufft om man kunde ha något som liknar en avgångar/ankomster-tavla på homescreen. Alltså en sån där som finns på alla stationer.

    Jepp, jag vet precis vad du pratar om. Men som jag förstått det ska telefoner med A-GPS fixa det där själv genom att gå ut och fråga någon databas med hjälp av wifipunkter/cell-id under tiden den försöker få en fix på GPS.

    Andra features jag funderar på:

    * Fler språk (nordiska språk + engelska typ)
    * Plotta resväg med Google Maps
    * Visa trafikinformation (förseningar) på något sätt
    * Filtrera på trafikslag (stadsbuss, tågatåg, ...)
     
  4. firetech

    firetech Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Såvitt jag vet skiljer Android på "exakt" positionering via GPS (tar _alltid_ ett tag att starta och får ingen position förrän telefonen faktiskt har kontakt med satelliter, vilket är svårt inomhus) och "ungefärlig/rough" positionering via WiFi-/cell-id (uppdaterar sig i bakgrunden och ger alltid en ungefärlig position, vilket räcker för detta ändamål, direkt).

    Märkte nu att om man stänger av GPS i telefonen görs positionen via WiFi-/cell-id, vilket går mycket snabbare. En inställning i appen för att välja om man vill positionera med GPS eller inte vore nog på sin plats, speciellt om man har bråttom. :)
     
  5. lt-johan

    lt-johan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hmm. GPS är suboptimalt för detta faktiskt. Jag använder LocationManager.getBestProvider() med ACCURACY_FINE som Criteria så det som hände var väl att den stegade ner till ACCURACY_COARSE och tog NETWORK_PROVIDER istället för GPS_PROVIDER. Det är lite svårt att förutsäga precisionen på NETWORK_PROVIDER dock, för det bygger på många mätpunkter Google (eller vilken databas dom nu använder) samlat in. Å andra sidan kanske man inte behöver bättre precision än max 500m.

    Det lutar åt att jag bara ändrar Criteria till ACCURACY_COARSE, så plockar den NP först och sen faller tillbaka på GPS om NP är disablat.
     
  6. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Bra jobbat. Du har lyckats bättre än vad skånetrafiken har gjort kommer definitivt använda din app istället för deras för deras suger riktigt mycket och man blir irriterad när man ska använda den :P. Har några önskemål. Skulle vilja kunna spara resor till senare där allt sparas utom tiden som då uppdateras till aktuell tid. Kanske även vore smidigt att kunna spara resor som inte uppdaterar tiden till exempel om man gör sökningen kvällen innan man ska åka så vore det smidigt att kunna få fram den resa igen på morgonen.
     
  7. Varazir

    Varazir Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Info:
    Nova launcher
    Till tipps skapa en ny Post direkt i Utveckling och projekt forumet

    eller en admin som kan dela på Posten
     
  8. hazelcoin

    hazelcoin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  9. Varazir

    Varazir Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Info:
    Nova launcher
  10. xtreme

    xtreme Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

  11. Varazir

    Varazir Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Info:
    Nova launcher
  12. winnarburken

    winnarburken Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Känns som man kan kopiera den app som kronobergstrafiken använder och bara byta område.
     
  13. plaincroft

    plaincroft Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2016
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    6
    bernard och Sed gillar detta.
  14. Sed

    Sed Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2010
    Inlägg:
    968
    Mottagna gillanden:
    310

    MINA ENHETER

  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  16. plaincroft

    plaincroft Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2016
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    6
    Hej o tack för crashrapporterna!
    Du är först med att rapportera in en krash för appen, grattis :)

    Jag ser vilken rad det krashar på, men jag är lite förvånad att det smäller där. Det funkar på mina lurar o plattor jag har här hemma o testar på (N5, N6, N7 o en Sony Z5). Kanske är något samsung-specifikt.
    Det är i samband med att jag försöker få till en så snygg övergång som möjligt mellan vyn där man ser favoriterna och vyn där man ser avgångstiderna som det smäller. Specifikt för navigations-bar:en.
    Anyway, jag har gjort en hotfix för det nu som jag lägger upp på play storen ikväll. Då ska det iaf inte ska krasha då man inte får tag i navigations-bar:en (som det blir på din telefon), utan den bara utelämnar den i övergången.
     
  17. plaincroft

    plaincroft Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2016
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    6
    Har du hunnit testa?

    Jag kanske ska tillfället i akt o peka på vad som är bra med min app, varför man ska ladda ner den...
    Förutom de självklara standardfunktioner som att kunna söka hållplatser och använda reseplaneraren så är följande delar det som skiljer den från de andra apparna som använder skånetrafikens api:

    • Tågspår. Eftersom jag pendlar med tåg till malmö vill jag kunna se spårnummer. Från skånetrafikens api får man bara denna infon sporadiskt, det skickas sällan med i serversvaret. Så jag hämtar det från trafikverket och matchar in i sökresultatet från skånetrafiken. Vid vissa extrainsatta tåg och dyligt får jag inte infon från trafikverket heller, men nästan alltid får jag tag i vilket spår det kommer avgå ifrån. Jag tror att min app är den enda tredjeparts-appen som visar spårnummer.
    • Hållplatsavgångar med filter. Om man vill ha en mer manuell approach. Man kan förutom att söka med reseplaneraren även lägga till favoriter där man ser avgångar från en hållplats likt de där skyltarna som visar tid till avgång vid vissa av hållplatserna. Men med tillägget att man också kan ha ett filter på vilka avgångar som ska visas så man inte behöver se de man inte är intresserad av. Usecaset är t.ex så som jag själv reser hem från stationen, då tar jag antingen buss X och kommer närmast hem, eller buss Y och går lite längre eller buss Z och går ännu längre. Beroende på tid till avgångarna väljer jag sedan buss. Använder jag reseplaneraren så behöver jag tre sökningar för detta.
    • Förseningar. Skånetrafikens api har för att uttrycka sig fint, förbättringspotential på ett flertal punkter :). T.ex när det gäller förseningar. Om man söker efter resor t.ex kl 15:00, så returnerar servern bara resor som har ordinarie avgångstid därefter. Den skickar alltså inte med en resa som ordinarie avgår 14.58 men är fem minuter sen i resultatet. Så för att komma runt det hämtar jag resor från en stund innan (anpassas efterhand per hållplats hur lång den stunden är beroende på hur trafikerad den är) och sorterar bort de som redan avgått. Tror jag är enda tredjeparts-appen som gör detta, de andra jag provade fixade iaf inte detta. Slut med “resan fanns inte med eller försvann från appen, men sedan kom bussen ändå” alltså.

    • Kartsök. Möjlighet att välja hållplats (och se avgångstider från dem) på karta. Och lista närmaste hållplatserna såklart

    • Widgeten. Det är inget unikt för denna, men jag tycker ändå den kan nämnas här, för jag är iaf ganska nöjd med den. Man kan snabbt se avgångarna utan att behöva öppna appen, och spårnummer visas för tågen. Man kan ändra storlek på den, uppdatera den genom att trycka på mitten/nedre halvan och öppna resan i appen genom att klicka i övre delen av den. Den uppdateras inte i bakgrunden utan bara när man klickar på den så den drar inget batteri eller tar processorkraft i bakgrunden.

    • (Utseendet) Jag är ingen designer, men förhoppningsvis tycker ni det ser iaf okej ut. Om inte annat kan man ställa in hur vissa saker visas på en inställningssida.

    Finns fler saker jag skulle kunna ta upp men ovanstående är de viktigaste tycker jag.

    Jag har förresten märkt att sök startar för långsamt efter att jag la till kart-sök, jag fixar det till nästa uppdatering. Jag ska då även lägga till en inställning för hur man vill att minuter till avgång ska beräknas (om man vill att om man uppdaterar appen kl 15:00:XX och bussen går 15:01 , om det ska visas som 0 eller 1 minut. Skånetrafiken visar det som en minut, min app tar det säkra före det osäkra och visar det som 0 minuter som standard)

    Iaf, prova gärna o berätta vad ni tycker. Både ris och ros är välkommet :)
     
    bernard gillar detta.
  18. Sed

    Sed Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2010
    Inlägg:
    968
    Mottagna gillanden:
    310

    MINA ENHETER

    Jag gillar förseningslösningen du har. Tidigare har jag sökt på tidigare resor för att se om de är sena.

    Men att man ankommer några minuter tidigare kanske inte behöver visas i rött till höger.

    Sen när man söker på en resa och anger Till så kan den gå direkt till resultaten istället för att man måste klicka på Klar. Det är dock viktigt att man enkelt kan backa och ändra om man klickat fel. Det går icke nu.
     
  19. plaincroft

    plaincroft Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2016
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    6
    Tack för synpunkterna!
    Ja, att inte visa med rött att man kommer fram för tidigt kan jag hålla med om. Just nu är det rött så fort det finns en avvikelse. Det ändrar jag till nästa uppdatering.

    Jag ska testa hur det känns utan Klar-knapp, den kanske jag kan skippa ja. Den är där just nu för att man ska få en chans att ändra sina val innan man går vidare till nästa steg.

    Att man kommer till favoriterna istället för tillbaka till sök när man backar från att avgångstiderna visas har jag gjort med avsikt. Just för att det är ett flöde man gått igenom och blivit klar med, och det kändes fel att man när man tryckte back kom tillbaka ett steg i flödet och inte tillbaka till ursprungspunkten (favoriterna). Jag kan prova lite igen hur det känns att komma tillbaka till sök, men jag tror jag kommer ha kvar det som det är.
     
  20. Francis

    Francis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2016
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    308
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    Riktigt snyggt!