[Appförslag] Varning för poliskontroller

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av FredrikJ, 5 maj 2010.

  1. FredrikJ

    FredrikJ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag är medveten om att detta program inte är det första med denna funktion. Dock avser förslaget att hålla programmet enkelt och undvika trapster liknande problem som att batteriet tar slut på nolltid.

    I grunden fungerar det som att man skickar ett sms till ett nr som skickar detta vidare till alla andra på samma lista.

    Programidé

    Användare är ute och åker bil, ser poliskontroll. Klickar på sin androidtelefon för att rapportera en kontroll vid sin position.

    Övriga användare som har programmet får ett meddelande om detta.

    Lämpligtvis finns det en uppdelning på län så användarna själva kan välja för vilka län man vill ta emot rapporter.

    Bäst vore om rapporter skulle kunna pushas ut till klienterna, men även ett inställbart intervall skulle kunna fungera bra.

    Trovärdiget:
    Då detta program innebär att vem som helst skulle kunna utföra rapporteringar bör även någon sorts karmasystem utvecklas var man kan välja hur tillförlitliga rapporter man vill ta emot.

    Bakgrund.
    Ovan beskrivna funktion fanns gratis många år sedan och täckte stockholmsområdet. Personligen måste jag säga att det fungerade mycket bra. Då var det baserat på att rapporteringen skedde till ett telefonnr via sms som sedan skickade ut samma sms till alla på smslistan.


    Detta är ett enkelt program i grunden, och kan man få det att fungera delvis via mail så det går att använda på många plattformar blir nog populariteten bland yrkesförare stor och därmed även nyttan för de mindre användarna.

    Tråkigt program utan flashiga funktioner, men med i mina ögon stor potential så länge man inte börjar debitera varje månad. Då funktionen är såpass beroende på antalet användare.

    /Fredrik
     
  2. Cire

    Cire Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Lite detta är väl vad man ska uppnå med programmet Waze?
     
  3. yrara

    yrara Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2009
    Inlägg:
    428
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Att skicka SMS till stora distributionslistor låter ju dyrt. Ifall man hade ett system som inte kostade en massa pengar, så hade man ju kunnat pusha ut alla rapporter till alla, och sedan se till att klienten bara visar upp de varningar som är i närheten av där man befinner sig just då, utan att bekymra sig om att prenumerera på varningar för vissa län...

    Karma-systemet ser jag som svår-implementerat. Ifall jag får en varning om en poliskontroll, och vid ett senare tillfälle inte själv upptäcker någon poliskontroll där, ska jag rösta ner personen som varnade då, som ej trovärdig?
     
  4. FredrikJ

    FredrikJ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    €ric
    Waze är precis som exempelvis trapster ett program som bygger på konstanta uppdateringar av position via GPS och har flera lull-lull funktioner runt omkring. Nu har jag inte provat just waze, men skulle gissa på att den sörplar i sig en stor del av batteriet. Meningen med förlslaget är just en lätt applikation som meddelanden pushas ut till eller pollas med fast intervall. Och GPS aktiveras enbart i händelse av att man önskar rapportera en händelse.

    Yrara
    SMS lösningen var ett exempel på ett system som fungerade för många år sedan, dock gick det i graven just för kostnaderna för de som höll i det. Så SMS är inte ett alternativ. Ett sätt att lösa distributionssystemet är ju att exempelvis använda mail, men det är nog inte den optimala lösningen. Ett enkelt alternativ som också har sina brister är att meddelandena finns på en hemsida som mobilen postar och hämtar data ifrån med inställbart intervall.

    Tanken med att välja län är att mobilen inte ska behöva bekymra sig om var den befinner sig. Därmed undvika att ha GPSen igång hela tiden.

    När det gäller karmasystem kan det bli svårt. En lösning kan vara att låta bli att ge minuspoäng, och bara tillåta att ge pluspoäng vilket kommer urskilja vissa rapportörer från andra. Problemet här är att det fortfarande kommer krävas viss manuell kontroll av meddelandena. T.ex. om någon användare skickar en hög olika meddelanden efter varandra. En lösning på detta skulle kunna vara en begränsning i hur många meddelanden man kan skicka per timme, exempelvis 2-3st.
     
  5. Hixx

    Hixx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2009
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

  6. Cire

    Cire Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Jag har alltid mobilen på laddning när jag sitter i bilen. Så det problemet blir lixom.. typ löst ;p
     
  7. FredrikJ

    FredrikJ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    €ric, detta är tyvärr inte fallet för många, exempelvis mig som måste ha med mig mobilen ut ur bilen vid varje tillfälle, vilket blir en 40-60ggr per dag. Att koppla in en sladd varenda gång är inte så smidigt :)

    Hixx, som jag tidigare nämnt så kräver trapster konstant uppkoppling mot gps och slukar många dyrbara mAh. Förslaget var just till för att skapa en lättviktsapplikation som man kan ha på hela dagen utan att mobilen behöver laddas innan man kommer hem.

    För övrigt har jag provat trapster och är inte särskilt imponerad över prestandan med vanlig 3G hastighet, missar att varna för kameror innan man är vid dem även om den är inställd på att varna 800m innan och liknande. Samt att det idag inte finns tillräckligt med användare av trapster i sthlm området för att det ska fungera som tänkt för tillfälliga trafikkontroller.

    Dock har den en mycket bra funktion iom. att det går att sätta ut kända platser för trafikkontroller så man vet var man ska passa sig.
     
  8. speakman

    speakman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Går det inte att aktivt välja enbart A-GPS för att få en hyffsad koll på var man befinner sig? Sedan kan man ju ta emot alla poliskontroll-varningar inom en 10mils radie eller nått (inställbart). Det räcker ju långt att veta ungefär var man är, och GPSen kan förbli avslagen.

    Vad gäller community-delen så skulle både trafikkostnader hållas nere och batteritiden uppe om den använde PUSH-teknik så som t.ex. GTalk gör. Då får man nya varningar i realtid dessutom. Eller som snabblösning; skicka ut varningar via GTalk/XMPP. :-)
     
  9. Sodori

    Sodori Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vad har du för telefon?
    Brodit Aktiv hållare med Tilt Swivel
    Jag förstår att det inte är kul att 40-60ggr/dag försöka och passa in en liten pinne i ett mindre hål och den måste vara i rätt position och allt (man blir ju så olustig på sex då xD)
    Men med en sådana, och jag är rätt säker på att det finns en för din telefon, gör ju att du inte behöver tänka så mycket! Bara klä av den naken och sätt på den!! xD (jag var bara tvungen, låtsas att du har ett fodral över din om detta känns jobbigt xD)
     
  10. FredrikJ

    FredrikJ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Speakman är inne på det som jag var ute efter. PUSH av meddelanden till klienter. Sedan lokalisering kan göras på vilket sätt man vill egentligen. En lista men väljer ur eller egen sortering på avstånd, spelar iofs ingen större roll. Denna data skulle i princip kunna ligga hostat på valfri Http server.

    Sodori, jag har en nexus. Hitintillls har jag inte sett några vettiga dockor förutom googles egna, men den kostar ju löjligt med flis.
     
  11. bryggseglarn

    bryggseglarn Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  12. Renato

    Renato Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har någon testat denna :)

    ______
    Dum fråga när han tipsade bara 10 min sedan.. :P
     
  13. bryggseglarn

    bryggseglarn Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Last edited: 29 nov 2010