[Appförslag] Winnetkakort Lära sig huvudräkning.

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av ulsa, 1 feb 2012.

  1. ulsa

    ulsa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Hej,

    Har en liten idé som borde vara ett bra projekt för någon som håller på att lära sig programmering. Kanske finns nåt liknande redan och då tar jag naturligtvis tacksamt emot tips om detta.

    Där mina barn går i skolan använder dom sig av Winnetkakort för att lära sig huvudräkning, det skall tydligen vara väldigt effektivt.
    På ena sidan av kortet står det ett mattetal av varierande svårighetsgrad och på andra sidan står svaret. Barnet löser talet, är det rätt och tillräckligt snabbt svarat så läggs kortet undan annars återkommer det. Tanken är att barnet ska "se" svaret i huvudet utan att behöva räkna.

    Borde väl gå att göra nåt av detta i android?

    Tex:
    Talet kommer upp på skärmen, när barnet anser sig kunna svaret så trycker han/hon på skärmen och svaret kommer upp tillsammans med en rätt och en felknapp. Barnet trycker på rätt/fel (förhoppningsvis ärligt barn…). Tryckte barnet på rätt och tillräckligt snabbt (skärmen innan) sparas det någonstans och just det talet behöver inte återkomma lika frekvent som andra. Efter tryck på rätt/fel kommer nästa tal upp.

    Vid start av programmet så borde det gå att välja vilka räknesätt som vill övas samt övre/undre gränser för talen.
    Stöd för flera användare hade såklart varit ett plus.

    Vad tror ni?
     
  2. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Spinner man på idén är det ju inga klurigheter att lägga in siffror att trycka på för att manuellt skriva in svaret ungen tror på...
     
  3. hetp0st

    hetp0st Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Jag använder AnkiDroid med intervallbaserad repetition (supermemo 2 algoritm) av flash cards, mina egna eller andras. Det borde täcka in dina behov om du gör en tillräckligt stor "kortlek"?


    [​IMG]
     
    Last edited: 24 feb 2012