Diskussion: Apple-eventet "What's next" - nya iPhone (12/9)

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av bernard, 12 september 2018.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Staff Member

Mottagna gillanden:
    8.378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Spontant när jag ser på denna diskussion om just priser för Apple-produkter, så är det väl självklart att ett företa försöker maximera vinsten på sina produkter. Något annat vore ju dumt.

Lanseringen av iPhone X förra året bevisade ju att många är villiga att betala mycket för sin telefon. Att då ta tillvara på den informationen är ju minst sagt vettigt.

Att hålla på att mena att människor saknar vett, för att de har pengar, är för mig bara en syn man har för att man på något sätt är avundsjuk eller inte är intresserad av produkten det handlar om. Låt folk köpa den telefon de vill, utan att du (inkl. andra) ska ifrågasätta deras vett.

Sen kan man på ett sakligt sätt diskutera värdet i att köpa en dyr telefon. Men om man lägger pengar på det finner man nog ofta ett värde och därmed kan man motivera sig själv att köpa en dyr telefon.

Men detta är ju off-topic egentligen. Sorry för det.

Silverado, Englund81, Ompan och 2 andra gillar detta.
  2. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3.144

MINA ENHETER

iPhone X var och är dyr, ja. Redan då tvekade många. Hur försvarar man priset på nästan 20.000 kr?

3. tswfootball

tswfootball Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    530
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Utåt sett så påstår de ju att de inte ökat priset iom att de främst nämner de amerikanska priserna.

Undrar dock genuint om den europeiska marknaden kommer stå ut med denhär tokhöjningen.. Vi får se..

4. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3.144

MINA ENHETER

Rent krasst har ju Apple rätt där så jag förstår inte varför den ska vara så brutalt mycket dyrare utanför USA.

5. Fraz

Fraz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    200
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia XZ3
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Max 3
    Platta:
    Huawei Mediapad M5 8,4"
    Det är inte den europeiska marknaden, det är den svenska. I Tyskland kostar den största Xs Max motsvarande ~17000kr, hos oss är det 18394kr

https://www.copyswede.se/elektronikbranschen/produkter-och-ersattningsnivaer/

6. Lehning

Lehning Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74
    Telefon:
    iPhone 13

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13
    Det blev en iPhone X (2017) idag istället...... de nya priserna är löjliga :/

flat7 och Rosén78 gillar detta.
  7. tswfootball

tswfootball Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    530
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Jaha så det är Sverige som åker på den stora smällen.

Dock så är fortfarande den relativa prissättningen Apple gör i Europa högre.
    T.ex. kostar en note 9 och Xs likadant i USA. Men i Europa är Note 9 ca 150 euro billigare än XS(och i Sverige 2000 SEK billigare).

8. Droid96

Droid96 Guest

Här kommer mina fem ören om gårdagens event, nyheterna och priserna

Eventet/presentationen

Det var ett sömnigt och trött Apple som jag såg på gårdagens event. Med undantag för Apple Watch Series 4 så presenterades inget direkt intressant. Jag tycker att de visade på sämre/tråkigare "showmanship" än vanligt. En kompis som tittade med mig (som gillar teknik men inte är nörd) gäspade efter bara fem minuter och gick efter halva. Visst, filmklippen och reklamsnuttarna är snygga och välproducerade som vanligt och musiken är bra. Men ett företag med Apples resurser kan göra något bättre. Själva eventet får 4/10 i betyg. Gäsp.

Nyheterna: Apple Watch Series 4

Apple inledde starkt med den största uppgraderingen - nya klockor. Mycket välkommet med större skärmar och tunnare design (utan förlorad batteritid). Hälsofunktionerna är briljanta och kan rädda liv. Här är Apple absolut ledande just nu. Fixa blodsocker och blodtryck till nästa generation bara. Mer krut i CPU är också trevligt, även om jag tycker att Series 3 är "snabb nog" för att inte vara irriterande vid dagligt bruk (Series 1 var för seg). Apple Watch får 7/10 i betyg.

Nyheterna: iPhone Xs och Xs Max

Överlag en stor gäspning. Visst är jag glad att de släppt den större modellen av X men det känns absolut inte revolutionerande på något sätt. Tvärtom hade jag gärna sett att Max-modellen släpptes redan förra året.

Bra med större kamerasensor (och större pixlar). Kanske kommer iPhone ikapp konkurrensen på mörkerfotografering? Super HDR låter ju bra, om det nu gör ett snyggt jobb med maskningen utan att lämna efter sig massa artefakter. Om kameran är så bra som jag tror så är det nog den största förbättringen på Xs. I övrigt finns det inget att jubla över. Att de ökar prestandan med A12 och släpper större minneskapacitet är ju basics och något man måste göra varje år om man vill behålla samma prisnivå (mer om detta senare).

Saknar fortfarande always on display samt en kamera utan gigantisk bump på baksidan. Hade varit trevligt med Apple Pencil-stöd också.

Nej, iPhone Xs var en trist uppgradering. 4/10 i betyg.

Nyheterna: iPhone Xr

Kul med fler färger och modernare design men jag gillar inte alls kanterna runt skärmen. Klart större än på X och det ser ganska fult ut tycker jag. Föredrar i så fall tunnare kanter på sidorna och större haka/panna. Kul att den får A12 samt den nya kamerasensorn. 5/10 i betyg.

Priserna

iPhone Xr och Apple Watch S4 är väl inget att bråka så mycket om. Men prishöjningen på iPhone Xs är verkligen inte motiverad. Det är ju i princip samma telefon som förra året med en liten specbump. Självklart skulle priset på 64 och 256 varit samma som förra året. 512 skulle ha kostat +1000 från 256. Sen Xs Max +1500 på priserna för Xs (för den större skärmen och batteriet). Det hade känts okej, men inte imponerande såklart.

Men tänk om kameran är skitbra då? Skärmen är ju branschens bästa! Det är världens snabbaste telefon! Osv. Ja, men det förväntar jag mig även på förra årets prisnivå.

För att imponera/överträffa förväntningar hade Apple behövt sänka priset på Xs eftersom teknologin nu är ett år gammal och de säkerligen förbättrat sina produktionsprocesser med mera samt att Xr bör vara betydligt billigare, runt ~6500 i instegspris. Xs Max hade då kostat som förra årets X. Då hade det blivit tumme upp. Nu blir det tumme ner.

Tumme ner också för att Apple inte har några generösa inbyteskampanjer i stil med Samsungs Note 9-erbjudande. Riktigt dåligt.

Jag har inte bestämt mig för hur jag själv gör med uppgradering. X är ju min favorittelefon och det enda jag saknar är större skärm. Troligtvis skaffar jag Xs Max 256 och halvfinansierar den med försäljning av min X. Men jag är verkligen inte säker.

nictc, Ompan, bernard och 2 andra gillar detta.
  9. gneken

gneken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.722
    Operatör:
    Vimla, Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Tre
    Om tester av Xs visar en gudomlig kamera samt att Pixel 3 XL blir en flopp så blir det nog att inhandla en Xs Max från HK i November. Där går 64 gb på ungefär 11000 SEK.

10. Dashio

Dashio Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    714

MINA ENHETER

Håller med dig! Applefanboy här sen 2010 och min nästa telefon kommer garanterat att vara en Oneplus 6T!

Ompan och nexusS gillar detta.
  11. paulreedsmith

paulreedsmith Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    479

MINA ENHETER

Kan inte blir värre än vad ios11 och 12.

12. Sepium

Sepium Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Köpte 8 plus 64GB förra året och är nöjd med ios men inte med 64GB. Hade tänkt att köpa billigaste modellen med A12 soc och större än 64GB och var fullt med på det tills efter presentationen och jag såg det svenska priset. Från 50 USD billigare jämfört med 8+ lanseringspriset i USA till att bli 400kr dyrare för 64GB modellen. +600kr till 128GB och +1900kr till 256GB från 64GB. Känner mig inte säker på vad jag ska göra nu.

13. Nappandroid

Nappandroid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    110

MINA ENHETER

Har "gamla" X nu och visst hade det varit trevligt med större skärm, men annars tycker jag inte skillnaden verkar vara speciellt stor mot de nya.

Däremot priset är extremt högt, så troligen inget byte för min del.

Även nöjd med min Watch 3. Den byts bara ut om comviq/tele2 får stöd för telefonfunktionen.

Hade sett fram emot en ny Macbook men det fick vi ingen se... Vilken Macbook borde man köpa nu egentligen? PRO med större lagring är jäkligt dyr.

14. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.450
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Kollade på apples hemsida och enligt den medföljer inte längre 3.5 adaptern på tex iphone 7/8. Men hos tex Netonnet medföljer den. Så apple har verkligen börjat snåla.

Ska bli intressant att se svenska shoppars priser imorgon.

15. Yoko666

Yoko666 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    935
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Jag kommer ihåg för ca 5-6 år sedan så var "kronan så svag mot dollarn" att priset på alla iPhones gick upp med 1200 kr, men efter det gick priset aldrig ner igen. Nu är det återigen så att kronan är svag vilket återigen höjer priset på iPhone eller?

Och XR är en 720p skärm ska man inte ha minst det dubbla vid det priset? Även om processorn och kameran är topnotch... Sen när dom säger att med den modellen vill man göra tekniken så tillgänglig för så många som möjligt och priset landar på 10K? Snacka om budgetmodell á la 5C eller?

Rosén78 gillar detta.
  16. Honda

Honda Ninja Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2.646
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

MINA ENHETER

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Kan inte fatta att det är en 720P... De kunde gjort telefonen med sämre processor men bättre upplösning. A11 eller vad den heter som sitter i X tillexempel.

dannejanne och bernard gillar detta.
  17. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.450
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Ja helt galet med den låga upplösningen. Antar att ser extra illa ut eftersom skärmen är relativt stor på 6.1”.

18. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4.328
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Liquid retina display måste vara det mest revolutionerande sedan skivat bröd.

Dashio, RKXYZ och Skinnbanjo gillar detta.
  19. flat7

flat7 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    515

MINA ENHETER

749usd för ipxr ,för något år sedan skulle de svenska priset blivit 7500kr men nu är det uppe på runt 10 000kr, inte har väl kronan blivit så pass mycket svagare mot dollarn för att motivera den saltningen. Girighet var ordet.

20. Droid96

Droid96 Guest

Skärmen i iPhone Xr är nog det mest obegripliga med hela nya lineup'en. Att de ens har mage att ge den ett eget namn är pinsamt.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.