Apple kan snart tvingas erbjuda tredjepartsbutiker i iOS

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av bernard, 11 feb 2022.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 762
    Mottagna gillanden:
    44 764
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ett lagförslag - Open App Markets Act - har presenterats i USA som kan komma att tvinga Apple att ge stöd för tredjepartsbutiker om det går igenom. Omfattar även Google, men där är det ju inte riktigt lika dramatiskt eftersom det redan går att installera tredjepartsbutiker (om än genom att sideloada).

    Om lagförslaget går igenom kommer Apple även tvingas att ge stöd för installation från "okända källor", precis som för APK-filer på Android.

    Lagförslag i USA kan tvinga Apple att tillåta konkurrerande appbutiker

    Både Apple och Google är skeptiska till förslaget:
     
  2. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 516
    Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Tillåta 3 parts butiker lär nog gå igenom, men det är mer tveksamt om tillåta sidaloding, finns redan så många app utvecklare som klagar på Google på förlorade intäkter genom folk delar betalada appar deras APK med andra det är som fildelning och nerladdning av filmer och spel illegalt. Det är också en av anledningarna till varför Google har lägre intäkter via Play Butiken än vad apple har via sin store.

    Tillåta sidaloading är ett sätt för kunna köra illegalt på och det är en invädningspunkt som många app utvecklare har klagad på genom upphovsrätt. Men det är också bra på ett sätt att man kan köra appar som inte egentligen är tillåteten via Butikers användarvillkor.
     
  3. nimren

    nimren Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2018
    Inlägg:
    1 377
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro
  4. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag tycker om detta . Samtidigt som alla gnäller på avgifterna Apple tar ut på appstore är det ju en fantastiskt marknadsplats och deras försäljning hade aldrig varit i närheten på en mindre appstore
     
  5. doolar

    doolar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2013
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    359
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro
    Platta:
    Ipad Pro 11 2018
    Så länge det är valfritt. Jag använder så få appar numera, jag tar gärna Apples appstore enbart. Tredjeparts appstore kommer att vara värre än Google Play, fullsmockat med skitappar. Detta är ju en av anledningarna till att jag är tillbaka hos Apple igen.
     
    Lias08 gillar detta.
  6. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    336
    Epic kan ju lansera Fortnite igen (dock är Tim S strayegi lika grumlig som Putins så de väljer kanske att fortsätta strida i rätten)
    Men bra emulatorer och klienter för t.ex xcloud vore intressant.

    Jämfört med Android verkar ju Apple vara riktigt bra för surf och integritet men en extra firewall skulle nog inte heller skada
     
  7. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    725

    MINA ENHETER

    Förut gick det ju faktiskt att sideloada i iOS. Gjorde det själv med en iPhone 5S på iOS 7, fanns en riktigt bra emulator jag tankade ner. Metodiken involverade att ställa tillbaka klockan på mobilen, så det var ju inte speciellt "officiellt", men ändå.

    Poängen här är att det var rätt nice att kunna göra detta, och det påverkade inte mig som användare negativt att möjligheten fanns. Samma gäller ju Android enligt mig, Google Play lär ju inte bli bättre om Google börjar blockera sideloading i Android.
     
  8. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 541
    Mottagna gillanden:
    2 807

    MINA ENHETER

    Jag själv stöter på lika mycket skit på Apple store som Google play. Det finns helt enkelt en jökla massa skit därute :)