Diskussion: Apple omöjliggör reparationer

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av Ara, 28 okt 2020.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Nu är detta inget nytt, detta har Apple sysslat med under lång tid, men det har nått en helt ny nivå med iPhone 12.
    Det är ju intressant att Apple säger sig värna om miljön och inte skickar med en laddare eller hörlurar med det argumentet, samtidigt så gör man det fullständigt omöjligt att reparera en iPhone 12 på egen hand, inte ens när man använder Apples egna originaldelar.

    Apple menar inte allvar när de säger att de värnar om miljön, det är bara en ursäkt för att tjäna mer pengar. Inte minst det faktum att de skickar med en kabel som inte passar till 95% av alla tidigare laddare avslöjar deras bluff.

    Miljöargumentet är bara intressant om man kan tjäna pengar på det. Så resonerar Apple.


    View: https://www.youtube.com/watch?v=FY7DtKMBxBw
     
    RuffyMan gillar detta.
  2. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Jag håller med att det är snålt utan laddare, speciellt när deras lightning till usb C endast gäller en generation från iPhone 11 pro.

    Vi som kommer från tidigare modell får också passa på att köpa laddare. Dock är jag ändå positiv till att Apple gör det svårare att laga, låt mig förklara.

    Köper jag Beg så vill jag ju ändå ha originaldelar utan att behöva oroa mig för att skärmen, batteriet eller någon annan del är utbytt utan att jag vet om. Det går säkert att kolla upp om man är petig men det är ingen rolig process när man handlar Beg ju.

    Det enda som behövs byta ut egentligen är ju batteriet och jag är glad att låta Apple göra det med tanke på skydd mot vatten och damm, originaldel samt att ifall något händer lär ju Apple få stå för det då de bytt ut det jämfört med lokala stället runt hörnet.
     
    galaxy81, easycure1974, Finskpinne och 4 andra gillar detta.
  3. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Hur ser du på att de som vill laga sin egna iPhone 12 inte kan göra det, inte ens när de använder Apples egna originaldelar? Är det användarvänligt? Är det miljövänligt?
     
    Jörgen Ö gillar detta.
  4. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Här i Sverige är det svårt att få tag på originaldelar om det ens går. Det är bra att reparationer görs av seriösa verkstäder så vet man att skrotet/gamla delarna återvinns på rätt sätt.
     
    tigerstrom gillar detta.
  5. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Och majoriteten av alla andra vinstdrivande företag som gör saker för "miljön"

    Att den är svårare att reparera är förmodligen kopplat till att den är enklare att konstruera. Apple har säkerligen kunnat finslipa tillverkningen och monteringen och på så vis sparat in dollars även där.
    Som konsument är det ju givetvis tråkigt att dessa 'besparingar' inte faller ner på oss i form av lägre priser.

    Laddare och hörlurar klarar jag mig utan, men visst är det sniket. Speciellt när man skeppar en kabel med USB-C. Vi lär få se android-tillverkare att följa efter även där :)
     
  6. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Få saker jag kan laga på min tyska bil heller.

    Laddsladd känns kontroversiellt , men att inte kunna laga hemma det känns rimligt i min värld
     
    htiawe, namkrad, easycure1974 och 3 andra gillar detta.
  7. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Varför skulle det vara enklare konstruera att man inte kan byta ut originaldelar mot originaldelar? Det måste tvärtom vara en extra spärr som man lagt in.
     
  8. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag förmodar att du kan byta däck, byta batteri, byta lampor, byta säkringar, byta olja, fylla på spolarvätska och byta vindrutetorkare åtminstone.
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är väl kanske principfrågan som är mest intressant. Om man skall ha möjlighet att laga en produkt eller inte, och om detta tvistas det väl om i EU för närvarande?

    The EU wants to introduce a "right to repair" for phones and tablets by 2021

    Det vill säga om en tillverkare skall tillåtas begränsa utbudet av komponenter som krävs för att laga en produkt, eller använda sig av olika mekanismer som enbart finns till för att försvåra/förhindra reparationer.

    Louis Rossmann har rätt många exempel i sin kanal där kunder först vänt sig till Apple med en trasig laptop eller telefon där de främst vill rädda innehållet på enheten, men där Apple inte erbjuder någon tjänst för ändamålet. Prisförslagen brukar vara rätt höga också från Apples sida vad gäller reparationer i allmänhet, jämfört med vad Rossmans firma tar.

    Rossmann kan ofta rädda vattenskadade enheter och läsa ut informationen, men det förutsätter att komponenter finns att köpa någonstans. Apple har de senate åren börjat skriva avtal med olika tillverkare om att nödvändiga chipp enbart får säljas till Apple, så att sådana som Rossmann inte längre kan assistera de som behöver återläsa något eller inte har råd att betala Apples lite högre avgifter/vill ha en "second opionon".
     
    Last edited: 28 okt 2020
    Jörgen Ö, cobben, Fiddez och 2 andra gillar detta.
  10. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Ja. Byta ja. Men det finns endast digital servicebok så i praktiken, nej

    Batteri, däck och olja går inte själv ( iaf inte nya fälgar som du köpt privat)
     
  11. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    När Apple tog bort 3,5mm jacket så var det samtidigt som man lanserade de trådlösa hörlurarna ipods. När Apple tog bort den medföljande laddaren så var det samtidigt som man installerade magnetisk-trådlös laddare. Slump? Knappast. Pengar, allt handlar om pengar. Miljön skiter Apple fullständigt i. Konsumentvänligheten skiter Apple också i, det är inte viktigt. Det är pengar som är viktigt.
     
    Jörgen Ö och Rasseman gillar detta.
  12. livinl0ud

    livinl0ud Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2016
    Inlägg:
    3 824
    Mottagna gillanden:
    5 643
    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB
    Platta:
    Apple iPad Air M1 256GB WiFi
    Platta 2:
    Apple iPad Mini 6 256GB WiFi + 5G
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra 2
    Apple AirPods Pro 2
    Apple TV 4K A2843
    Som om någon annan tillverkare bryr sig om något annat än pengar haha.
     
    htiawe gillar detta.
  13. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det är ju riktigt illa.
     
  14. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Må så vara, men många andra tillverkare är generösa med det som kommer med mobilen man köper. Och vad jag vet så är det ingen annan än Apple som påstår att man är en miljövän när man faktiskt bara vill tjäna pengar.
     
    Jörgen Ö, Rasseman och livinl0ud gillar detta.
  15. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    I min värld är det normalt.
    Å andra sidan så bryr jag mig knappast. Finns dom som jobbar med att byta olja på bilen, bättre dom får göra det

    Jaja. Det är okej för mig. Jag skulle nämligen aldrig byta skärm på min iPhone 11 heller.
    Har bytt skärm på en 5s en gång. Och nej, det gick inte bra, borde ha lämnat in den
     
  16. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Men nu så bör man ju se på världen med lite större ögon än bara sina egna. Det är väldigt många människor som gärna vill kunna och bör ha rätten att fixa sina bilar (och mobiler!) själva. En tillverkare bör inte sätta onödiga hinder ifrån de som vill göra det själv.
     
    Jörgen Ö och Fiddez gillar detta.
  17. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Säkerligen bryr sig Apple och dom flesta tillverkare av olika saker om miljön men inte till den grad att det går ut över förtjänsten.
    Samma problematik finns överallt i världen.
     
    galaxy81, Ekman och livinl0ud gillar detta.
  18. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Problemet här är att man låtsas bry sig om miljön, men i själva verket så är det ett sätt att tjäna mer pengar och det är det enda motivet. Det är en form av bedrägeri.
     
    Jörgen Ö gillar detta.
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är ju inget bedrägeri i bemärkelsen att det finns något som är dåligt med att använda mer material som är bättre för miljön/mer återvunnet.

    Tar de dessutom bättre tillvara på produkterna som kasseras behöver det inte ha så stor skillnad på miljön. Det blir väl mest en fråga om att det kostar mer pengar för konsumenterna att byta telefon varje gång den går sönder?

    Telefonerna som kasseras brukar väl antingen återvinnas eller så säljs de som "refurbished" igen, och lever vidare efter att de blivit fixade av Apple. Inte så vanligt i Sverige kanske, men på Amazon Tyskland säljs ofta enheter av Apple som blivit fixade, eller i USA.
     
    Last edited: 28 okt 2020
  20. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det finns två problem med detta, priset har inte sänkts trots bristen på lurar och laddare och kabeln som följer med passar inte till 95% av de laddare som redan sålts. Det innebär alltså att många måste köpa nya laddare eller kablar i vilket fall som helst. Nya beställningar belastar miljön långt mer än vad en beställning med liten större läda gör.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.