Apple - Pay

Diskussion i 'Off Topic' startad av mena, 9 sept 2014.

  1. mena

    mena Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    160

    MINA ENHETER

    Apple introducerade Pay idag om någon missade.

    Oerhört efterlängtad... att betala med mobilen. Jag tror det behövs apple för att det ska slå igenom riktigt. För då kommer det till android närsom.

    Så hur länge dröjer det tills detta slår igenom och vi kan lämna betalkorten hemma och börjat betala med mobilen(den har man ändå alltid med sig) ?

    Och när kommer det till android? (har hört att google introducerat något tidigare).
     
  2. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Eh. Går redan att betala med mobilen.

    /Tapatalked
     
  3. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Om du vill diskutera Apple Pay så tycker jag den diskussionen passar bäst i off-topic avdelningen på swedroid då detta är ett forum ämnat åt vår favorit baby Android. Ios enheter kan du läsa och starta trådar kring i avdelningarna som heter övriga telefoner och övriga tablets.

    Googles betaltjänst Google Wallet har funnits ett par år nu och vi har en del diskussioner kring dessa redan. Testa att sök med hjälp av sökfunktionen för att se om dina specifika funderingar kring detta redan har besvarats!

    Mvh Indika

    // mobilt
     
  4. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 453
    Mottagna gillanden:
    1 120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Menar du i typ mataffären och krogen så glömt det på många år, vi har äntligen fått fart på chip användningen i Sverige, det går inte fort här.
     
  5. babydroid

    babydroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    1 393
    Mottagna gillanden:
    285
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”
    Möjligheten att kunna betala via NFC har funnits i över 3 år inom Android. Problemet är bara att den svenska marknaden inte riktigt har hängt med. Här i Australien betalar jag med mobilen varje dag. Finns nfc-terminaler överallt. Matbutiker, klädbutiker, apotek osv.

    Så Apple har därför inte introducerat någonting nytt. Men nfc kommer nog slå lite högre nu just pga att Apple äntligen slängt in ett ncf-ship i sina nya telefoner. Dessutom har dom visa, Mastercard m, m i ryggen. Men jag ser det bara som en positiv sak att det äntligen kan komma att hända något på denna front även i Sverige. Tragiskt dock att det skall behövas en iPhone för att ändra på någonting.
     
  6. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    flyttar denna till offtopic. ingen äppelkaka i androidavdelningarna tack.
     
  7. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Att betala med mobilen är en väldigt intressant tanke, titta bara på vad Swish gjort för betalningar mellan privatpersoner (och nu även för företag).

    Men det här med att lämna plånboken hemma kommer aldrig att hända.

    För det första - identifikation.
    Apple Pay eller Google Wallet har inget sätt att kunna ersätta ID eller körkort.

    För det andra - telefonen dör.
    Vad händer om batteriet tar slut när du står i kassan och ska betala.
    Vad händer om du spontant sover över hos en kompis som saknar laddare för just din mobil och du ej har möjlighet att betala bussen hem o.s.v. - ni fattar grejen.

    Jag är också sugen på att börja genomföra betalningar via mobilen, mer än genom "vanliga" internetbetalningar. Men att lämna plånboken hemma hade jag aldrig någonsin vågat. Ska jag ändå ta med mig körkortet i fickan kan jag lika bra ta med mig mitt VISA-kort, jag tror nog att det slinker ner i fickan alldeles galant.