Diskussion: Apple sänker sin prognos för 2018 - "Peak iPhone"?

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av bernard, 3 jan 2019.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 708
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Apple presenterade idag en prognos för föregående års intäkter och det står klart att man inte möter förväntningarna: Apple-aktien rasar efter sänkt prognos | SvD

    Förväntad försäljning: 89-93 BUSD
    Faktisk försäljning: 84 BUSD

    Ungefär 60% av de samlade intäkterna härrör från iPhone-försäljningen. Andelen har ungefär legat kring detta sedan


    Bakom tappet står alltså iPhone som inte sålt som förväntat. Övriga produktserier går bra; Mac, Ipad och annat växer med nästan 20%, vilket är bra siffror.

    Tim Cook försvarar iPhone-tappet med:
    Att det är billigt att byta batteri trodde jag inte han skulle nämna - lite överraskande. Cook nämner däremot inget om det höga priset på telefonerna i sig. Utöver att dollarn stärkts har priset på iPhone ökat kontinuerligt, och 2018 var som alla känner till inget undantag. Innebär detta att man kommer sänka priset på 2019 års uppsättning av telefonerna, eller i alla fall bibehålla samma prisnivå?

    Cook menar att i princip hela tappet i jämförelse med siffrorna för 2017 beror på att man tappat försäljning i Kina i och med den ekonomiska inbromsningen. Kina har dock haft en stark tillväxt på 6,5% (även om prognosen låg på 6,6%). Medelklassen i Kina fortsätter att växla och lönerna sjönk inte under 2018. Att då skylla på bromsande tillväxt tycker jag inte riktigt håller; det borde snarare bero på ökad protektionism och större konkurrens från aktörer som Huawei. Relationen USA-Kina är inte den bästa sedan "tullkriget" inleddes.


    upload_2019-1-3_15-38-8.png

    Tyvärr redovisar inte Apple längre exakt antalet sålda telefoner, så det är lite svårare att sätta siffrorna i perspektiv än tidigare. Totalt uppskattas Apple i alla fall ha sålt ungefär lika många telefoner som tidigare: Apple iPhone sales by year 2007-2018 | Statista. Av grafen ovan kan man rätt se att försäljningen stagnerat på ~210-215 miljoner enheter årligen.


    Hur kommer det se ut nästa år om trenden håller i sig och Kina ratar iPhone för andra tillverkare? Kina är som Cook säger, och som siffrorna visar, en mycket viktig marknad för Apple. Sviker Kina kommer det vara svårt att hitta en ny marknad på så kort tid med tillräckligt köpstarka kunder, speciellt om dollarn fortsätter att vara stark och Apple samtidigt vägrar regionanpassa priserna.

    Prissättningen är också mycket känslig eftersom antalet sålda enheter inte längre ökar. Kan man inte sälja mer av en produkt återstår bara att öka priserna för att öka intäkterna. Så länge iPhone utgör lejonparten av de samlade intäkterna blir det en fortsatt knepig balansgång.

    Apple är dock inte ensamma om att antalet sålda enheter stagnerat. Det gäller så gott som hela branschen med undantag för några uppstickare som lyckas ta marknadsandelar från andra.



    StatCounter-vendor-ww-monthly-201712-201812.png
    Så här såg 2018 ut enligt statcounter baserat på nättrafiken: Mobile Vendor Market Share Worldwide | StatCounter Global Stats


    Det skall samtidigt framhållas att Apple fortfarande gör en enorm vinst relativt till andra bolag. Vinsten motsvarar sannolikt fortfarande summan samtliga övriga smartphoneaktörer gör tillsammans. Apple må ha ~20% av marknaden, men gör ~50% av den samlade vinsten.
     
    Last edited: 3 jan 2019
    pobin, drewN, Kristy och 1 annan gillar detta.
  2. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Fortsätter priserna på iPhone vara som idag så kommer de för eller senare försvinna. Folk har ju (genom att handla mindre) nått taket för vad man tycker är rimligt för en telefon.

    Gapet mellan high end android är ju 50%, man behöver inte vara raketforskare för att förstå att det är ohållbart. Min åsikt!
     
    Rosén78, BlackSheep, eastbound och 8 andra gillar detta.
  3. drewN

    drewN Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2010
    Inlägg:
    746
    Mottagna gillanden:
    451
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4
    Telefon 2:
    Nothing Phone (1)
    Telefon 3:
    LG G4
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Används enbart för utveckling
    Som fanboy (jag) har det blivit tufft att motivera varför man ska det senaste från äpplet. Fortsätter de så här med priserna så får man nog börja kolla på annat. Synd bara att utbudet är rätt torftigt om man inte vill ha android heller.. [emoji848]
     
  4. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 491
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Apple överlever nog, men en del andra mindre lönsamma tillverkare bör vara rätt hårt pressade, ivf på den kinesiska marknaden.

    Prisdumpningar att vänta under vårvintern?
     
  5. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Klart Apple kommer överleva. Men deras signum (iPhone) kommer att sluta vara den telefon alla kommer att köpa. Inte alla såklart, men en avsevärt mindre antal människor.

    Tycker redan se att andriodtelefoner blivit väldigt mycket billigare. Det gagnar för ett spännande år med kanske reducerade priser och bra bundles. Ja inte på apples prylar, men alla andra.

    Tror att oneplus 7 och s10/s10+ kommer bli de stora "snackisarna" 2019. Lutar nog att själv köpa nån av dem. Tror dessutom inte att samsung kommer kunna öka sina priser heller, då de har en väldig konkurrens från bla oneplus och huawei.
     
  6. Droid96

    Droid96 Guest

    Att Apple skulle "gå under" eller "försvinna" känns som ett verklighetsfrånvänt påstående. De är en av de företag i världen med högst värde och som gör störst vinst varje år och toppar listor på kundnöjdhet.

    Den minskade försäljningen kan inte förklaras med att användarna byter till Android. Det handlar snarare om att användare behåller sina telefoner längre.

    Jag tror att det beror på att utvecklingen stagnerat lite. Mobilernas prestanda är numera så bra att de inte behöver snabbare hårdvara för att klara nya mjukvaror. Det är inga gigantiska skillnader mot föregående års modeller och många känner nog att de inte behöver uppgradera lika ofta längre. Datorbranschen genomgick samma förändring för ungefär tio år sedan. Datorerna hade blivit så snabba att man behövde inte uppgradera något annat än mjukvaran längre.

    Priserna påverkar givetvis också, men jag tror inte att det är där grundproblemet ligger. Om man fick nåt helt nytt för sina pengar skulle kunderna gladeligen öppna plånboken.

    För mig personligen så är det bara bra att mobilbranschen lugnar ner sig lite. Slit-släng-köpa-ny-mobil-varje-år är inte bra för varken ekonomin eller miljön. Att bygga hållbara produkter med lång livslängd (både hård- och mjukvarumässigt) är helt rätt, men det kommer oundvikligen leda till minskade intäkter och tillverkarna måste försöka innovera igen.
     
    bernard, Finskpinne och Kristy gillar detta.
  7. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Fast oavsett om många behåller sina telefoner en längre tid kommer ju apples försäljning och vinst gå ner. Sen är det många som uppskattar att köpa en ny telefon varje år och det är ju de som jag tror kommer sluta köpa en iPhone.
     
  8. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Högmod går före fall, se Nokia och Facit.
     
    eastbound, Yoko666 och jnsson gillar detta.
  9. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    fpt summerar Tims intervju bra.
     
    Kristy gillar detta.
  10. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Jag själv tex som länge har uppskattat iphone och köpt varje år har ju helt enkelt tappat lusten att fortsätta ”sponsra” deras i mitt tycke girighet. Apple har ju för sjutton tappat känslan för sina kunder. Typ ”de betalar vad som helst så vi höjer priserna och skickar inte med något annat än telefonen”.

    Min köplust är alltså mer eller mindre som bortblåst, och därför så kommer den känslan inte ändras oavsett om jag behåller min nuvarande i tre år. Det går ju inte motivera att köpa en telefon för ca 15000kr när den dyraste androiden (typ note 9) konstar runt 7000kr, det är ju nästan så man känner avsmak istället.
     
    eastbound gillar detta.
  11. Droid96

    Droid96 Guest

    Japp, huvudet på spiken.
     
  12. Droid96

    Droid96 Guest

    Det börjar kännas som att du ältar detta lite (i all vänlighet) :) Jag tror att det bästa du kan göra är att släppa Apple och kanske se om de ändrar strategi och prissättning i framtiden. Då kan du/ni ju byta tillbaka. Om målet är att fortsätta konsumera som tidigare så är Android en mycket bättre plattform. Ta en helg och byt alla familjens telefoner och gör resan tillsammans. Kan bli kul!

    För att anknyta till topic så tror jag inte att ditt problem är samma som orsaken till varför försäljningssiffrorna ser ut som de gör. Det är istället det som jag skrev i mitt inlägg ovan och det som sammanfattas utmärkt i @katho@katho s länkade video.

    Om man redan har föregående års flaggskepp så är ju den största orsaken till nyköp ren konsumtion och inte behov. Därför tappar marknaden just nu.
     
  13. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Nu ältar jag inte. Ingen trevlig kommentar.

    Jag utgår från min själv om hur jag upplever prissättningen på vad man får. Känns lite spydigt att du tycker att jag ”bara sådär” byta hela familjens telefonuppsättning över en helg. Nej, såna kommentarer hoppas jag du upphör med.
     
  14. Droid96

    Droid96 Guest

    Givetvis, ber om ursäkt!
     
    Kristy gillar detta.
  15. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Men det är väl inget tvång att köpa Apple-prylar? Du skriver ju på forumet som att du kommer dö om du inte kan köpa deras saker pga höjda priser... Köp något annat nästa gång bara. Det enda som funkar är att rösta med plånboken. Förstår inte problemet riktigt. :)
    Alla Apple-trådar på Swedroid är ju identiska för övrigt:

    Steg 1: Någon skriver något om negativt Apple
    Steg 2: Mange76 kommer in och beklagar sig över att han inte kommer köpa Apple igen och att han vilken dag som helst ska köpa en annan telefon. (Vilket aldrig händer)
    Steg 3: Jajo rider in i full utrustning för att försvara
    Apple om någon sagt att något annat märke är bättre än iPhone på X, Y eller Z.

    (Steg 4: Kalven fortsätter läsa dessa trådar trots att det ofta är samma förlopp )
     
    chucken, kissidor, Rosén78 och 16 andra gillar detta.
  16. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
  17. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Jo jag köpte faktiskt en oneplus. Så visst händer det ;)
     
    Droid82 och Kalven gillar detta.
  18. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Förresten, har jag skrivit att jag skulle dö? Så illa är det inte :) Det är ju ”bara” telefon och jag tycker det är synd att Apple valt denna väg. Men som allt annat i livet kan man inte få allt.

    @Kalven@Kalven du behöver inte läsa så noga när jag ”ältar” om mitt sätt att känna för deras prissättning. Själv tycker jag det är ett intressant ämne, och ibland får jag medhåll, och ibland inte :)
     
  19. Droid96

    Droid96 Guest

    Roligt inlägg, uppskattas ;-)

    Men utöver humorn är det huvudet på spiken. Det är ingen mänsklig rättighet att varje år ha den senaste iPhonen. Apple sätter vilka priser de vill och sen får kunderna välja om de vill köpa eller inte. Tycker man att det är för dyrt och man prompt måste byta varje år är det bara att byta till något annat. Det är faktiskt inte svårare än så.
     
  20. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Måste erkänna att jag tycker att det är för dyrt. Trots detta köpte jag en XS Max med 256 GB. Jag lyssnar för mycket på min inre köpdjävul. Hade en X 256 GB innan som också var för dyr. Men har man IQ som är lägre än skostorleken så har man :-D
     
    Mobik och easycure1974 gillar detta.