Apple Watch Series 7 (2021) - allmänt

Diskussion i 'Apple Watch Series 7' startad av bernard, 23 jul 2021.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Last edited: 14 sept 2021
  2. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Mindre bezels. Eller helst en ny design men det tror jag inte lär hända. Men en utseende mer som en traditionell klocka hade varit drömmen. För låt oss vara ärliga. Nuvarande design är inte snygg nånstans :P
    Sen säger väl ryktena att 7an kan komma att prioritera batteritid över nya sensorer. Vilket jag antar är välkommet men blir nog svårt att motivera uppgradering om det bara blir en liten face-lift med bättre batteritid.
     
    Kalven och bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror Series 6 bygger på en bantad dual core-variant av A13 Bionic (7 nm), så kan de gå ned till 5nm får de lite mer plats och kan nog utöka batteriet, så det låter som en rimlig förhoppning.

    Nej, formatet får man nog leva med :)

    Det ryktas lite om en sensor för att mäta blodsockret, men det låter väldigt tveksamt. I alla fall i nära tid. Tror inte jag sett något företag tala om att tekniken skulle vara mogen för att kommersialiseras. De verkar snarare tala om 2-3 år+ innan något som kan ge en uppskattning potentiellt kan finnas tillgängligt för konsumenter.
     
    psp123 och iterva gillar detta.
  4. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Gällande blodsocker så är Rockley Photonics är en leverantör till Apple med AW komponenter så nog börjar det hända saker på den fronten.

    Rockley Photonics unveils end-to-end digital health monitoring solution based on spectrophotometer-on-a-chip sensing module

    Apple Supplier Rockley Photonics Unveils Health Tracking Sensors Potentially Giving Peek Into Apple iWatch Future

    Men kanske för tidigt för S7. Men man får helt enkelt se :)
     
    bernard gillar detta.
  5. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 188
    Mottagna gillanden:
    5 006

    MINA ENHETER

    Tror inte det kommer bli så mycket nytt i år utöver designen.
     
    bernard och iterva gillar detta.
  6. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Ja nä mindre bezels och kantigare design då eller?
     
    psp123 gillar detta.
  7. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 188
    Mottagna gillanden:
    5 006

    MINA ENHETER

    Det verkar så. Mer lik iPhone 12 än 11.
     
    iterva gillar detta.
  8. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Kantigare design är bättre på minst ett sätt iaf, om skärmytan blir rak så kan man sätta på skärmskydd lättare. Nu får man köpa stainless varianten för dyrare pengar för att ha lite tåligare skärm. Köper hellre den billigare varianten och sätter på skärmskydd så kan man byta oftare.
     
    bernard gillar detta.
  9. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 031
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Har hoppats på vanlig standard qi-laddning i flera år. Blir det qiladdning kommer jag faktiskt uppgradera trots att jag har 6:an idag och den funkar fenomenalt. Qi laddning hade varit så sjukt smidigt då jag har qiladdare överallt hemma, på jobb och hos hela tjocka släkten. Men Apple watchladdare är inte lika återkommande och att släpa med sig en extra laddare till klockan var man än går är inte lika kul.

    Alternativet är ju att gå tillbaka till ett aktivitetsband med 9-14 dagars batteritid men dem är ju inte lika kul :) men man slipper batteripaniken, inte för att bli för OT det är faktiskt sjukt hur mycket funktion man får i ett xiaomi mi band för 300-400 spänn.
     
    bernard gillar detta.
  10. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 090
    Mottagna gillanden:
    4 798
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Skulle vara kul om de gjorde en Android app så då kunde man ha en Apple klocka med sin Samsung mobil etc... Lär väl inte hända.
     
  11. nimren

    nimren Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2018
    Inlägg:
    1 360
    Mottagna gillanden:
    882
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro
    Tror det aldrig kommer hända. Då går dom emot sig själva. Sen är det en sjuk fördel att ha Apples ekosystem som apple-ägare. Detta innebär då att "stänga" ute andra. Inte helt dock men att alla funktioner inte funkar optimalt.
     
  12. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 090
    Mottagna gillanden:
    4 798
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Ja fast Apple TV har så smått börjat komma in i Android TV apparater. Så man ska väl aldrig säga aldrig:
    Sony lägger till Apples tv-app i vissa tv-apparater

    Sen att många instanser både i EU och USA granskar techföretagen kanske kan göra Apple mer mottagligt för att öppna sig. Vi får se.
     
  13. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Snorsvårt det här med halvledare så blir intressant o se hur svårt det kommer vara o få tag på...
     
  14. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 926
    Mottagna gillanden:
    7 922
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Du kan ju inte riktigt jämföra en prenumerationstjänst med hårdvara. Apple tillverkar ju inte några TV-apparater heller, så antalet potentiella kunder ökar ju om de erbjuder tjänsten även på andra plattformar. Liksom att de har en Apple Music-app för Android. Det är en prenumerationstjänst där kan tjäna bra pengar.

    Det ökar ju även nöjdheten hos befintliga Apple-användare att deras prenumerationer går att använda på andra enheter som inte nödvändigtvis är Apples egna.
     
  15. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 090
    Mottagna gillanden:
    4 798
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Ja fast de kanske skulle dubbla försäljningen av klockorna med en android app för Apple Watch. Men jag är realistisk samtidigt, tror inte det händer.
     
  16. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 926
    Mottagna gillanden:
    7 922
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tveksamt om de skulle tjäna på det. En grej är ju just ekosystemet och att Apple Watch verkar vara en av de bästa klockor på marknaden just nu, gör nog att många väljer en iPhone + Apple Watch än att byta från iPhone till Android.

    Men för att återgå till ämnet - så hoppas jag att de satsar på batteriet. Skulle ju vara skönt om det gick att få ut åtminstone två hela dagar på en laddning!
     
    Johnh3 gillar detta.
  17. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 090
    Mottagna gillanden:
    4 798
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Kanske jag tror i och för sig att de jag känner i bekantskapskretsen som är användare av deras mobiler skulle köpa iPhone även framöver oavsett om klockorna gick använda till android eller inte.:)

    Men längre batteritid skulle inte vara fel.
     
  18. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Apples produkt är ekosystemet, sen väljer man själv vilja komponenter man vill använda tillsammans med det. Användarupplevelsen på Watch är beroende av Apples ekosystem för att komma till sin rätt och om du använder en Apple Watch med en Android-telefon skulle det bli en betydligt sämre användarupplevelse då majoriteten av produkten (ekosystemet) saknas.

    Apple är petiga på sånt här. De vill att om du ser någon med en Apple Watch på handleden på stan så ska den personen ha exakt samma upplevelse som andra Watch-användare. Det ska inte vara någon "halvmesyr" med separat synkapp där bara en bråkdel av finesserna blir tillgängliga.

    Den stora fragmenteringen på Androidsidan med alla tillverkare och deras egna mjukvaror skulle göra en Android-lösning omöjlig utan stora kompromisser på produktens kärnvärden. Det kommer aldrig att hända.

    Jag personligen tycker att det är bra att Apple inte tummar på detta utan väljer att fokusera på hela användarupplevelsen. Det är ju därför Apple Watch är så bra. Börjar de tumma på detta blir Apple bara en annan tillverkare i mängden och tappar det som gör dem unika.
     
    Trino och Puttesson gillar detta.
  19. adress

    adress Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2019
    Inlägg:
    152
    Mottagna gillanden:
    76
    Hoppas på mätning av glukos - blodsocker - vilket man ju fått patent på. Måste i så fall godkännas av EU ansvarigt departement. Bygger väl på variabler liknande puls och EKG exempelvis. Skulle bli en storsäljare och ny marknad för alla diabetiker.
     
    Johnh3 och bernard gillar detta.
  20. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 031
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Detta är kanske mer mjukvaran egentligen men skulle vara nice om det kom en riktig "stand-alone funktion". Då snackar jag inte familjedelningsvarianten som dom lanserade för något år sedan. Utan en helt standaloneklocka som dels kan vara folks enda enhet men som även kan spegla notiser från valfri enhet på ditt appleID. Klockan kan alltså snacka direkt med icloudkontot och inte vara kopplad till en specifik telefon. Jag som kör ett par olika telefoner och inte alltid har med mig just den telefonen som klockan är kopplad till.

    Vore trevligt med en cellularklocka som kan köra ett helt eget abonnemang till som inte speglar ett huvudabonnemang. Idag har jag jobbabonnemang som jag använder fritt men det kan jag inte koppla till en klocka på. Och att köpa ett privatabonnemang för att sen köpa till ett klockabonnemang till det blir helt bananas dyrt speciellt när jag inte skulle använda det privata abonnemanget till något annat än för klockan, vore perfekt med något billigt abonnemang/mobilt bredband för 49-99 spänn till klockan.