Apps-förslag: intervallträningshjälp

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av recman, 15 dec 2009.

  1. recman

    recman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tänkt på ett förslag till en applikation som borde vara hyffsat enkel att skapa (för er som kan sånt, själv är jag vilse på det området tyvärr). Applikationen ska vara en hjälp när man utför intervallträning, vid tex löpning, cykling eller crosstrainer.

    Intervallträning går till på så vis att man tränar med tempoförändringar, tex löper 45 sekunder i 50% (av sin maxfart) och sedan gör en 100%-rush i 15 sekunder. A

    Upplägget är helt enkelt att applikationen ger ifrån sig en signal när det är dags för de olika intervallen, så att man har med sig mobilen med hörlurar och då enkelt vet när det är dags för full fart eller inte.

    Funktioner som jag tänkt mig är:

    - Möjlighet att ställa in de olika intervallernas längd, kan vara nödvändigt att det finns stöd för mer än två intervaller, man kanske vill köra med tex 45s 30%, 20s 80% och 10s 100% osv.

    - Vid "intervallbyte" ges en signal. Kan man få appsen (mha talsyntesen) säga vilket tempo det kommande intervallet är i, tex 5 sek innan det träder i kraft, så vore det ju snyggt. Även utan talsyntes så skulle en signal som "räknar" ner till intervallbytet kunna funka, ca 5 sek i förväg.

    - Applikationen loopar sedan "intervallschemat" x antal gånger (kan man själv ange)

    - Interfacet behöver egentligen bara vara en Start-knapp och en Stopp-knapp.

    - Om man själv kan bestämma en mp3-låt för varje intervall och som spelas under det intervallet så kan man enkelt höra om det är 100%-intervallet eller 50%-intervallet som det är dags för samtidigt som man får peppande musik.

    Vad tror ni? Nåt att lägga några timmar på för nån sugen kodknåpare?