[Apptips] Läkemedel för förskrivare, Fass android-applikation för förskrivare

Diskussion i 'Applikationer' startad av Zooklubba, 14 feb 2011.

1. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Hej!

Tänkte ta och tipsa om min nya fass-applikation för förskrivare!
    Den kostar för tillfället 7 kr exkl moms på market. Den är i skrivande stund den mest funktionsfyllda Fass-applikationen på market!

Funktioner:

Sök på läkemedel
    Se bild på läkemedel (Om det finns tillgänligt)
    Läs förskrivartexter
    Läs bipacksedlar
    Sök på substanser
    Scanna förpackningar
    Bokmärk dina favoriter
    Sökhistorik för att snabbt söka samma igen.
    Ladda ner läkemedel till databas för att läsa offline.

Screenshots:

Länk till market:
    https://market.android.com/details?id=se.dxapps.fass.forskriv

Qr-kod:

Läs gärna mer här:
    http://www.dxapps.se/portfolio/lakemedel-for-forskrivare/

Last edited: 14 feb 2011
    Mushu gillar detta.
  2. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

3. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Version 3.0 av Läkemedel för förskrivare är ute nu!

Viktig uppdatering då vissa kombinationspreparat inte visade alla aktiva substanser.

Alla uppdateringar:

+Alla aktiva substanser visas nu för kombinationspreparat!
    +Sök i förskrivartexter
    +Sök i bipacksedel
    +Zoom i förskrivartexter

Länk till nyheten:
    http://www.dxapps.se/2011/02/stor-uppdatering-av-lakemedel-for-forskrivare-3-0/

Länk till market:
    https://market.android.com/details?id=se.dxapps.fass.forskriv&feature=search_result

4. Sajhe

Sajhe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

SSK här. Ska testa. Har väntat på en sådan här app faktiskt!

5. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Vad trevligt!
    Tveka inte att skriva här i tråden, skicka pm eller mail om du kommer på förslag till förbättringar som önskas. Givetvis är bugrapporteringar också välkomna.

6. Sajhe

Sajhe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Jag saknar rent preliminärt en funktion för att byta kapitel i ett kapitel. Man kan trycka back och välja ett nytt men det kändes lite omständigt när. Nu en meny knapp redan finns på telefonen.
    Bokmärkena, sparas de på romen eller se kortet? Finns det någon funktion att uppdatera den bokmärken man redan har sparat? Går det att lägga till så att man behöver antingen barcode scanner eller goggles?

Jag hjälper gärna till med mycket feedback och hjälp, frågan är bara hur långt du vill ta aplikationen..

edit:skitsnyggt med hur tablettbilden visas, är inte ett fan av knappdesignen men det känns minst sagt sekundärt. Jag hade velat kunna använda mig av ACT koden.. typ som på fass sida men det är inte tvunget att vara lika fancy..
    Hade även velat ha sökfunktionen bunden till sökknappen.

Last edited: 23 feb 2011
    Zooklubba gillar detta.
  7. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Tack för kritiken!

Har fått in flera tips om att vilja kunna byta förskrivarkapitel när man väl är inne i ett annat. Detta är något jag planerar att lägga in i nästa version som inte bör dröja för länge.

Bokmärkena sparas i telefonen, finns dock apps2sd att välja. Har en tanke att man kan få upp en dialog om man vill uppdatera den eller om man ska byta ut knappen till en uppdateringsknapp uppe i hörnet. För som det ser ut nu måste den tas bort som bokmärke för att sedan sökas efter igen. Lite omständigt och det ska ses över.
    Så en uppdateringsknapp bredvid bokmärke eller istället för bokmärkesknappen tror jag låter som den bästa idén. Har du några direkta synpunkter på det?

Googles har inget APi än så länge så det är enbart barcode scanner som det fungerar att scanna med.

ATC-koden går att lösa och jag funderar på att göra det. Däremot är den enda lösningen som finns väldigt, väldigt inneffektiv och därmed inte högst upp på listan just nu. Har hört önskemål om det så kan nämna att jag i alla fall inte har glömt bort det.

Ska se hur det ligger till att koppla sök-funktionen till fysiska sökknappar.

Återigen, tack för all input.

8. Sajhe

Sajhe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Jag hade tyckt det var bättre om det uppdaterades automatskt eller om man får en fråga om man vill uppdatera allt en gång i veckan. Kanske kan man ha settings där detta kan ställas in.

9. Sajhe

Sajhe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Hittat en bug! Om man går in på ett läkemedel och sedan letar sig vidare till ett annat igenom aktivsubstans och därefter tar sig tillbaka till original läkemedlet igenom att trycka back, så kommer informationen på andra kapittel än det första visa info om fel läkemedel (det visar det läkemedel man letade sig fram till igenom aktiv substans).

Huvudmenyn ser rätt konstigt ut i landscape mode.

10. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Vad har du för mobil? I landscape är det fassloggan som täcker knapparna lite? Hört det av en och jobbar på en fix. Ska ta en titt på det förstnämnda med, låter onekligen märkligt. Tack för tipsen!

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

11. Sajhe

Sajhe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

En desire!

Det som ser konstigt ut är att alla knappat är skjutna längst till vänster, de borde vara centrerade.

12. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Ok, tack. En uppdaterad landscapelayout kommer förhoppningsvis ut redan imorgon. Med den andra buggen fixad med.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

13. Sajhe

Sajhe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Nice! Har inte hunnit använda programmet så mycket men när jag får tid så får du mer feedback.

14. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Får se om jag hinner få ut den senare ikväll, annars eventuellt imorgon eller liknande.

Landskapsläget är fixat och även den andra buggen som visade fel preparats info. Däremot har en ny bugg kommit upp vad jag har märkt i min uppdaterade version och jag kan inte riktigt komma underfund med varför.

Edit:

Har läst en del hos Google och buggen tycks bero på Android och därmed inte appen. Jag har testat på min och låtit en annan testa. Det som har skett i nästa uppdatering är att stacken inte sparas. Dvs om man trycker på home när man är inne i en vy och öppnar appen genom att trycka på ikonen (inte hålla inne home) så kommer man till startskärmen och inte senaste skärmen. Ska se om det fungerar med senare SDK men lite märkligt att den buggen kom upp precis nu. Ska göra lite efterforskningar då jag inte gillar buggen alls så en version är nog lite större chans att komma imorgon bitti eller inatt.

Last edited: 27 feb 2011
  15. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

La upp version 3.1 precis.

Den fixar buggen angående fel läkemedel om man går igenom några substanser som är nämnt ovan.

Den har även en snyggare och bättre landscapelayout, i alla fall för desire som är den jag har testat på.

Lägger upp den då jag vill ha bugfixar ute, ska fixa en dialog som frågar om man vill uppdatera bokmärket till nästa version.

Cybermarre gillar detta.
  16. Skarek

Skarek Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag har använt appen lite denna veckan när jag pluggar till min psykiatritenta. Trevlig app, men saknar. Några funktioner.
    1. Det hade varit trevligt med en historik-knapp på startsidan. Där kunde de typ 25th senaste läkemedlen man varit inne på listas. Ibland är man, läs jag, lite snabb att stänga ner och då är det jobbigt att behöva skriva in medlen igen.

2. Hade varit bra med en sök funktion för nytt läkemedel på alla sidor så man slipper backa tillbaka.

3. Slutligen en personlig önskan, som parentes. Hade varit trevligt att kunna typ direkt gå från ett läkemedel/substans till engelska Wikipedia, gärna via Wapedia. Skulle underlätta massor, då Fass ibland saknar konceptuell information när man försöker lära sig saker. (Ja, någon kommer klaga på källkritik, men Wikipedia är grund i många framtida läkares utbildning).

Tack för appen.

Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk

Zooklubba gillar detta.
  17. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

1. Ska tänka på det, just nu är historiken bara autofyll om du börjar skriva 1 bokstav i substans & läkemedelsök. Antar att du ändå är sugen att se "all" senaste historik? Ska ha det i åtanke.

Både 2 och 3 låter som vettiga idéer, 2an är lätt att få till. Ska se hur man/om man kan få ihop allt snyggt.

Tack för kritiken.

18. Skarek

Skarek Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jupp. All historik hade var trevligt. Ser framför mig en knapp,eller menyval som leder till en lista, likt den för sökresultat, fast som visar de senaste läkemedlen & substanserna man varit inne på. Att lista alla blir kanske med tiden lite overkill, men 50 eller så vore rimligt. Självklart sorterad med senast först.

Ny sökning & även historiken kunde man t.ex komma åt på alla sidor via meny-knapp & en pop up lista. Fast historiken bör ha egen knapp på startsidan.

Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk

Zooklubba gillar detta.
  19. CmeC

CmeC Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Detta kanske ligger utanför nuvarande apps spektrum, men något som skulle vara mäkta uppskattat vore en funktion för att kontrollera läkemedelsinteraktioner. Jag tänker mig något i stil med "skriv in läkemedel a, skriv in läkemedel b och få därefter reda på eventuella interaktioner dem emellan". Nuvarande journalsystem på jobbet är under all kritik när det gäller den biten (och för all del även många andra bitar).

20. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Ytterliggare bra tips! Ska se när jag kan få in dem.

Som du säger utanför spektrumet, men det låter som en hyffsat bra idé som ett nytt appförslag, när jag får tid över ska jag se om man kan göra något effektivt och vettigt med fass som källa.