Arc och Wi-Fi Channels

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av Sunray, 27 maj 2011.

  1. Sunray

    Sunray Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Har problem med att wifi oftast är otroligt långsamt. Började med att jag körde Bredbandskollen hemma både på min arc och laptop; arc fick 0.001 MBit/s nedåt medan laptopen fick omkring 20 MBit/s (båda på samma nätverk så klart).

    Körde Wifi Analyzer och bytte till channel 1 så fick jag sedan 10 MBit/s på arc, vilket är helt godkänt men det är ju ingen lösning på problemet i sig. Jag har fortfarande otroligt segt wifi på jobbet och hos min flickvän.

    Arc verkar vara väldigt känslig när det kommer till wifi channel, nån som har liknande problem? Jag kör Android 2.3.3, har en svag magkänsla av att det var bättre innan uppdateringen.
     
  2. Cygnus

    Cygnus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    889
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Har precis samma problem och har inte uppdaterat min telefon ännu till senaste version. Trodde det skulle vara åtgärdat i den nya releasen....
     
  3. Tossie

    Tossie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har med samma problem, har inte heller uppdaterat och hade hoppats på en lösning skulle komma med denna uppdateringen som är på g.
    Dessutom kopplar mitt WiFi ner ganska ofta...precis som det inte finns kontakt, fast det ser ut som jag har det. Återansluter jag då brukar det bli bättre. Men det orkar man ju inte hålla på med.
    Har ngn en bra lösning - dela den gärna med oss andra :D
     
  4. JkJ076

    JkJ076 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Orginal
    Kanal 6 på WiFi

    Arc:

    Ner 8.02Mbit/sec
    Upp 6,23Mbit/sec

    Laptop WiFi:

    Ner 21,31 Mbit/sec
    Upp 14,97Mbit/sec

    Bredbandsbolaget
    www.speedtest.net
     
    Last edited: 27 maj 2011
  5. Dewwa

    Dewwa Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Arcen
    Down 13,48
    Up 1,45

    Datorn
    Down 13,61
    Up 1,42
    Bredbandskollen
    Telias Adsl
     
  6. CrazyDriver

    CrazyDriver Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag har också märkt att hastigheten på Wifi varierar kraftigt.

    Nu är väl bredbandskollen kanske inte det bästa verktyget för att mäta hastigheten, men en snabbbtest gav följande siffror:

    1 meter fri sikt till min DIR-635 router (n-draft och kryptering)

    12 Mb/s Download
    10 Mb/s Upload

    8 meter ej fri sikt:

    16 Mb/s Download
    15 Mb/s Upload

    Liknande siffror får jag med SpeedTest. När jag däremot hämtar filer från min NAS med program som AndSMB kommer jag upp i knappt 500kbit/s.

    Frågan är om skillnaden i hastighet beror på applikationen eller om det är skrivningen till SD-minnet som gör det så segt.

    Har inte inte heller märkt någon skillnad i wifi-stabiliteten i nya 2.3.3.
     
  7. kosmoskatten

    kosmoskatten Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ett par standardtips att prova när WiFi strular:

    1. Byt kanal.
    2. Byt kryptering på router (kan heta WPA1-mode, TKIP eller likande)
    3. Stäng av 802.11n i router (heter i "b/g mode only" eller liknande)
    4. Annan AP. Undvik D-Link
     
  8. Cygnus

    Cygnus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    889
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Jag har en liten lösning på problemet med långsam wifi med WPA2 kryptering. Jag har googlat som en dåre och läst överallt utan att hitta något bra svar så till slut bestämde jag mig att testa mig fram med lite olika krypteringar, jag var till och med inställd på att använda WEP-kryptering som sista utväg för mitt nätverk för att kunna använda Arcen!

    Men det enda jag behövde ändra under mina WPA2 -PSK inställningar var "Encryption" från enbart "AES" till TKIP-AES. Nu ligger jag på 14mb ner och ca 7 upp. Då skall ni veta att jag innan låg på 0,2 ner och ca 0,5 upp. Nu är hastigheten helt OK för att använda mobilen hemma. Jag har i å för sig ett 100/10 abonnemang från Comhem men det är en annan historia :) Värt att nämna är att på min dator som är ansluten med kabel till modemet ligger jag på mellan 70-90mb ner och 10 upp.

    Mitt modem heter Netgear CG3100.
     
  9. CrazyDriver

    CrazyDriver Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Ett märkligt problem jag har med Wifi är hastigheten sjunker faktor 10 om uppkopplingen inte har använts på ett tag. Laddar jag ner en fil från min NAS så har jag runt 500kbps, men om wifi har varit inaktiv under en längre stund blir hastigheten bara runt 50kbps. Om jag stänger av och på wifi så får jag åter 500kbps.

    Kör för övrigt med WPA2 på min D-Link DIR-635.
     
  10. Sunray

    Sunray Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Fast ändra routerinställningar är bara ett hack man kan göra hemma, inte på jobbet eller i övrigt.
     
  11. ajzman

    ajzman Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har också råkat ut för samma problem, mitt Wifi går plötsligt väldigt långsamt på arcen och tyvärr känns det som att uppdateringen till 2.3.3 kan vara boven i dramat? Jag tyckte nämligen det flöt på bra tidigare (2.3.2) men nu är det så jäkla långsamt så det går banne mig snabbare att surfa på 3G nätet?? Har stängt av N-funktionalitet, kör på channel 1, Tkip -Aes... och det lustiga är att jag får oerhört mycket bättre resultat med min iPod Touch, eller vad sägs om dessa siffror (bredbandskollen) :

    Arc: 6.6 ner; 1.3 upp

    iPod: 14.7 ner; 13.9 upp??

    Fan oxå, jag som äntligen kände mig nöjd med Arcen efter alla buggfixar i 2.3.3 och så segar Wifi ihop... :-(

    Sent from my Xperia Arc using Tapatalk
     
  12. sun

    sun Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Du kan ladda ner en annan mät-app i stället för bredbandskollen, så kanske du får lite bättre siffror ;-)
     
  13. ajzman

    ajzman Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Laddade precis ned och testade speedtest, dock inga vidare resultat där heller :

    Ned: 6.8
    Upp: 4.0

    100 mbit lina från bredbandsbolaget, 54 mbit trådlöst (Netgear 3700 med senaste firmware). Och som sagt, på ipoden går det ju över dubbelt så snabbt så jag fattar inte vad som kan vara problemet?

    Sent from my Xperia Arc using Tapatalk
     
  14. ajzman

    ajzman Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hmm, startade om telefonen och testade på nytt och nu blev det ett helt annat resultat nämligen :

    20.3 ned
    16.6 upp!!

    Hyffsad skillnad måste jag säga och förhoppningsvis var det bara ett tillfälligt fel... klart nöjd med hastigheten nu iaf!! :-)

    Sent from my Xperia Arc using Tapatalk