Archos 70

Diskussion i 'Archos' startad av Fille-j, 17 nov 2010.

  1. Fille-j

    Fille-j Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2010
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja nu sitter jag har och funderar starkt (nästan så jag tänker beställa nu) på att köpa en Archos 70, men är det värt att göra det nu? Det händer ju lite på tablet marknaden nu men Archos 70 verkar så bra!
     
  2. ef98dpa

    ef98dpa Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Jag har förbeställt en på Pixmania och resonerar att det är värt det för 2500:-.

    De tyngsta argumenten:
    * Den är lagom liten för att kunna köra tumfingervalsen när man skriver, en 10" blir lite för stor
    * Archos är ett stort märke och lovar man 2.2 så räknar jag med att det kommer
    * Eftermarknadssupporten på alla Archosforum verkar vara enorm så man kan räkna med gott stöd i att utforma A70 som man vill och iom att 101:an funnits ett tag så är många frågor redan vända och vridna på(tex market, root? etc.)

    Jag räknar inte med att det är den ultimata prylen, men jag tror att jag kommer att få en bättre surfupplevelse i sängen än på x10:an och jag slipper ta med mig laptopen(även om den bara är 10").

    Det största frågetecknet är mjukvaruknapparna för home, back etc iom att de tar en bit av skärmen så har det tydligen blivit lite "fel" i vissa appar, tex launcher pro som jag använder idag...
     
  3. vaquin

    vaquin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Håller verkligen med dig till fullo. Värt att köra på archosen, för det man får nu och i längden är det verkligen ett lyckat köp för den summa pengar de begär.
     
  4. Fille-j

    Fille-j Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2010
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Okej Tack :) Fast känner dock ändå för att avvakta, då det känns som det börjar hända grejer nu på tablet marknaden.
     
  5. ef98dpa

    ef98dpa Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Det beror ju lite på vilken sikt du tänkt dig investeringen...

    Har du tänkt ha maskinen flera år så kanske det är läge att invänta stabilare system och nya androidversioner men kan du tänka dig byta inom ett år så anser inte jag att det finns någon anledning att vänta för då kommer man till läget att man alltid kan invänta något bättre åsså blir det aldrig något köp.

    Jag följer filosofin "köp - och köp nytt imorgon". När det handlar om enstaka tusenlapp så förlorar man inte så många kronor om man skulle sälja och köpa nytt om ett par månader.

    Men det är såklart ett fritt val.
     
  6. Fille-j

    Fille-j Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2010
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja, fast nu handlar det inte om "en enstaka tusenlapp" utan nästan bort mot 3000.
     
  7. ef98dpa

    ef98dpa Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Självklart bör man sätta det i relation till sin egen ekonomi.

    Men du, vänta inte ihjäl dig på något bättre. ;)
     
  8. Fille-j

    Fille-j Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2010
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Haha nej då :)
     
  9. ehnvis

    ehnvis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    1 302
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Fick hem min 70IT igår och såhär långt är jag mycket nöjd. Ska testa den under ett par dagar så får vi se om jag säger samma sak då :D
     
  10. ef98dpa

    ef98dpa Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Varifrån köpte du den? När beställde du?

    Skriv gärna en liten recension med +&- när du testat ett tag, det jag är mest nyfiken på är om mjukvaruknapparna för home etc. är störande och om det påverkar många program att inte fungera 100%...
     
  11. ehnvis

    ehnvis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    1 302
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Beställde i söndags kväll från Dustin och den låg på mitt uthämtningsställe igår tisdag så det var som vanligt snabb leverans.

    Ännu så stör jag mig inte på mjukvaruknapparna men jag har inte hunnit labba så mycket.
     
  12. andreas.trygg

    andreas.trygg Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    796
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    nån som köpt en som vet om man kan stoppa i en dongel för 3g-surf?
    vill ha ett alternativ till wifi-hotspot..
     
  13. ehnvis

    ehnvis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    1 302
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Då usb porten är en micro usb A/A så kan du inte rakt av stoppa in en dongel. Har dock inte hittat någon adapter ännu som fungerar så jag kan inte svara på det ännu.
     
  14. andreas.trygg

    andreas.trygg Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    796
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Ok, tack då vet jag!
     
  15. Fille-j

    Fille-j Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2010
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Så en Archos 70 eller en Archos 9?? Vad tycker ni? Är så trött på allt väntande med 101, så nu står de mellan 9:an och 70 ;D
     
  16. blerimus

    blerimus Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2010
    Inlägg:
    1 675
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    kör på archos 70 :)

    android FTW!
     
  17. kottfars

    kottfars Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2009
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    och 9'an har ju inte multitouch och sämre batteri tid, dock har 70'an liten skärm:P
     
  18. ehnvis

    ehnvis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    1 302
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Visst kan det tyckas att A70IT har en liten skärm men jag är ändå rätt imponerad av den. Har nu kört den ett par dagar och använt den som surfplatta framför TV'n och mediaspelare på jobbet och allt har fungerat bra.

    Pinch-zoom funktionen fungerar alldeles utmärkt och gör att 800x480 pixlar inte känns så litet. De spel jag testat flyter på riktigt bra (angry birds, guns 'n' glory samt pocket legends). Använder mest fbreader och läser eböcker vilket är alldeles utmärkt på 7 tums skärmen. Fördelen är att man kan greppa den med en hand och hålla den så utan att man får ont (och jag har inte speciellt stora händer).

    Ibland så blir plattan lite seg och jag har ännu inte konstaterat varför utan har bara bootat om den då uppstarten är rätt snabb. Vissa program klipps av touch knapparna och det stör mig lite, har inget bra lösning där. I t.ex Aldiko så klipps sista raden text bort i böcker om jag läser i porträtt läge och även i landskapsläge så klipps text till höger bort.

    Stödet som finns är gjort i plast och känns rätt vekt men har fungerat bra hittills. De recensioner som jag har läst säger att den känns plastig och jag kan inte riktigt hålla med helt utan bara delvis. Känns bra byggt i mina ögon för det priset. Visst kan det knaka lite i plasten om man försöker bända den men vilken plastbit gör inte det.

    Laddade den fullt igår morse och körde musik på den hela dan på jobbet (8h). När jag kom hem så blev det lite surf, allmännt testande av appar och ca 30 minuter pocket legends. Hade när jag stängde av den ca 60% batteri kvar.

    Över lag så är jag nöjd med plattan och tycker man får mycket för pengarna om man jämför med Galaxy tab eller iPad. Dock så kunde archos ha skickat med en micro a till usb a adapter så man kunde koppla in usb stickor/hårddiskar utan att behöva leta ihjäl sig efter en adapter. Sedan så finns det inga bra fodral till den ännu på svenska marknaden, iaf inte vad jag har hittat. Min lösning på fodral är för tillfället ett hemma pul med neopren, nål och tråd. Visst det blev inte snyggt men skyddar när den ligger i min väska.
     
  19. ef98dpa

    ef98dpa Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Last edited: 26 nov 2010
  20. ef98dpa

    ef98dpa Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Nu har jag haft A70 i två dagar, dock har jag inte använt den så mycket men jag vill ändå passa på att nämna några första saker.

    *upplösningen - upplösningen begränsar något, om man har bra syn, då man inte kan zooma ut alltför mycket i tex webbläsaren utan att textens pixlighet gör det svårläst.

    *storleken - storleken är bra för mina stora händer men det är på gränsen att jag kan skriva med tummarna med tvåhandsgreppet utan att det blir smärtsamt. Detta skulle kunna lösas om någon skapar ett tvådelat tangentbord där tangenterna flyttas ut mot kanterna, då skulle man kunna ha en numpad i mitten tex... Jag gissar att detta är ett än större problem på 10" hur fn skriver man smärtfritt på en sån?

    *Soft button-"problemet" - Installera ADW.Launcher och göm dockan eller lägg till en swipe för att dölja/visa docka+statusbar så är det ett icke-problem, iaf i skrivbordsläget. Jag använder ingen app där "problemet" finns.

    Annars tycker jag att A70 överraskar positivt. Den är rappare och mer responsiv än jag förväntat mig och passar mig utmärkt för ändamålet känns det som.

    Fråga gärna annars kommer det kanske en review när jag använt den lite mer.