Archos 80 G9

Diskussion i 'Archos' startad av Fysme, 20 dec 2011.

  1. Fysme

    Fysme Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Tänkte bara skapa en tråd om denna klart intressanta tablet med en liten annan formfaktor en alla andra tablets där ute. Har precis beställt en till mig själv som en lite julklapp och kan dela av mina tankar när jag har fått den. För den som har missat den finns det bra information här:

    ARCHOS

    Paul's Archos 80 G9 review - Android @ MoDaCo
     
  2. kiwi11

    kiwi11 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    219
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Riktigt smart lösning med 3g stickan!
    Var beställde du och vad gick det på?
     
  3. Fysme

    Fysme Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Mm faktiskt en riktigt smart lösning.

    Beställde den här från Pixmania. Sammanlagt fick jag betala 2412 inklusive frakt med UPS.
     
  4. Fysme

    Fysme Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Nu har plattan precis kommit och ligger här bredvid mig och laddas. Värt att notera är att det var tydligen Turbo-versionen jag köpt. Skillnaden med den och den vanliga är att den kör de två kärnorna i 1.2GHz istället för 1GHz. Det stod inte så på Pixmanias hemsida men det är bara att tacka och ta mot. Byggkvaliten är aningen plastig men inget som stör mig.

    Återkommer med mer tankar när jag testat den mer.
     
  5. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Väntar ivrigt :-)

    Sent from my Desire HD
     
  6. Fysme

    Fysme Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Här kommer mina intryck efter ha använt plattan en del nu:

    Detta är min första bekantskap med Honeycomb och även min första platta och jag måste säga att jag diggar bådadera.

    Hårdvara

    Archos har valt att göra en platta som känns aningen plastig men det är väl det man får räkna med när dom säljer den så pass billigt som de gör. Plattan har ett så kallat "kickstand" på baksidan som är riktigt smidigt om man tex. ska titta på film en längre tid och inte vill sitta och hålla i plattan hela tiden. Lite hårdvaruspecifikationer:

    ARM dual-core CORTEX A9 TI OMAP 4430 processor 1.2GHz(Min är Turbo-versionen)
    512MB Ram
    16GB internts lagringsutrymme
    microSD-port
    8" 1024x768(4:3)

    Det enda som Archos har snålat lite med är RAM-minnet vilket dock är förståeligt med tanke på prisnivån de lägger sig på.

    Archos har i den här generation valt att göra så att om man vill ha 3G i sin platta får man köpa till en dongle och sätta i på baksidan av plattan i en vanlig USB-port. USB-porten ska också funka att koppla in externa hårddiskar om man har en host-kabel. Har inte en sådan men kan i alla fall bekräfta att det inte verkar funka utan en sådan.

    Jag är ingen skärmexpert men jag tycker att skärmen är riktigt bra och har en helt okej ljusstyrka. Betraktningsvinkeln är väldigt bra uppifrån och från vänster men svagare från höger och nerifrån. Skärmen speglar sig rätt lätt och jag kan tänka mig att den inte gör sig så bra i direkt solljus. Touchscreenen ger bra feedback och jag har inte stött på några problem med den.

    Archos har valt att endast ha en kamera på fronten vilket man kan säga lite vad man vill om. Mig gör det inte så mycket då det känns lite konstigt att springa runt och fota med en 8"-platta i alla fall. Kameran kan ta bilder i 720p och fungerar men är ärligt talat inte mycket att hänga i julgranen. Funkar helt okej om man ska videochatta över Google Talk tex.


    Mjukvara

    Archos har valt att göra bot från sina misstag med tidigare plattor och inkluderat Google Apps så som Gmail, Market osv. I övrigt är det i stort sett stock Honeycomb förutom några apps som Archos lagt till tex. Video-appen, musik-appen och en "System Monitor"-app. Man har även lagt till en filhanterare som man kallar "Files" som har ett riktigt snyggt gränssnitt väl anpassat för Honeycomb. Launchern känns "snappy" trots bristen på ram och jag har nästan aldrig blivit irriterad på lagg.

    Video Playback

    Kan inte spela videos med AC3-kodat ljud out of the box och inte heller MPEG2-video codecs. Av någon anledning måste man gå till Archos hemsida och punga ut 10€ för att kunna göra det. Lite märkligt kan tyckas. Man kan låta plattan konvertera filerna man kopierar automatiskt när man kopierar över dom men det är en rätt långsam process och dessutom så konverterar den till skitformatet wmv i dålig kvalitét så därför valde jag att köpa pluginet.

    Testade med en rad olika filer och alla funkade klockrent. Filstödet är verkligen outstanding(frånsett Galaxy SII och några andra) när det gäller Android men det kanske inte är så konstigt med tanke på Archos historia med mediaspelare. 1080p svalde den utan problem. Värt att notera är att eftersom det är en skärm med 4:3 så blir det en lite svart kant längst ner när man kollar på 16:9 eller 16:10 material(Som på den gamla goda tiden när det var fet-tv som gällde). Det finns en port för mini-HDMI på plattan så om man har en kabel till hands ska man kunna koppla den till valfri TV och spela upp sitt material där. Jag hade tyvärr inte någon sådan till hands. Undertexter med filformatet .srt,.sub och .idx funkade alla klockrent.

    Webbläsaren

    Att surfa med stock-webbläsaren funkar riktigit bra. På vissa riktigt flashintensiva sidor är den inte kanonsnabb men det funkar ändå bra. Svtplay funkar tex. klockrent och det är inga problem att scrolla och pinch-zomma samtidigt som den spelar filmen. Renderingen av sidorna är snabb och jag kan bara ge tummen upp åt webbläsarfunktionaliteten.

    Läsa e-böcker

    En sak jag har tänkt mig att använda plattan till är att läsa lite e-böcker så detta har jag också testat. Den appen som jag tyckte funkade bäst för mina ändamål var ezPDF Reader(Köpte den på 10 miljarders-rean!) och det funkar riktigt bra att läsa i potrait med den. Detta är ju ingen e-ink-platta men för mina ändamål så är det en helt okej upplevelse.

    En sak som jag stör mig lite på är tangentbordet(som är stock Honeycomb) och tar gärna mot tips om det finns något bättre alternativ för plattor.

    För den som behöver root för diverse apps så kan jag meddela att det finns en rootad build ute som jag testat och den funkar finfint. Problemet med sättet man rootar på är att man måste hela tiden vänta på nya builds när det kommer ny firmware. Den senaste firmwaren har jag inte hittat någon rootad build på tex.

    På det stora hela är jag väldigt nöjd med mitt köp. Lite sämre byggkvalitét men jävligt mycket för pengarna. Det gör det inte sämre att Archos har lovat att släppa ICS någon gång under Q1 2012 till alla sina G9-tablets. Bra jobbat Archos!

    Lite Benchmarks:

    Benchmark Pi - Bästa 469

    Linpack - 55.464

    Browsermark - 109266

    Sunspider - 1858.4ms

    Nenamark 2 - 23.2 FPS

    Quadrant Standard - 1938

    Lite bilder finns här:

    https://plus.google.com/photos/1113...s/5689308385434381457?authkey=CO7QvsOqqKfgoAE

    Ber om ursäkt för den dåliga kvalitén på vissa av bilderna. Blir så när man bara har en Nexus S att tillgå :)
     
    Last edited: 23 dec 2011
    insu gillar detta.
  7. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Tack, blir nog ett köp efter jul på 16gb versionen :)
     
  8. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Hur funkar uppspelning med tex vplayer?

    Sent from my Desire HD
     
  9. Fysme

    Fysme Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Har bara testat uppspelning med Archos medföljande video-app men kan göra ett test med det jag har(sitter hemma hos päronen över julen med endast 720p).

    EDIT: Testade att spela upp en fil och det flöt på bra men det såg mycket mysko ut, mycket konstig distortion vet inte riktigt hur jag ska förklara det. Ser dock i kommentarerna till vplayer att det är folk som är missnöjda med senaste uppdateringen och det kan nog ha med saken att göra.

    Sent from my ARCHOS 80G9 using Tapatalk
     
    Last edited: 23 dec 2011
  10. Fysme

    Fysme Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Testade att köra en erkänt svår testfil som heter "killa sample" och G9:an lyckades spela den galant på det andra försöket. Möcke bra som Svennis skulle säga
     
  11. insu

    insu Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    31
    Telefon:
    Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6a
    Telefon 2:
    Iphone SE2 (jobb)
    Telefon 3:
    Essential PH-1 (Fota/filma 360)
    Beställde min igår... Berättar vad jag tycker i slutet av nästa vecka!
     
    -ix- gillar detta.
  12. insu

    insu Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    31
    Telefon:
    Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6a
    Telefon 2:
    Iphone SE2 (jobb)
    Telefon 3:
    Essential PH-1 (Fota/filma 360)
    Archos 80 G9 imponerar, den versionen som damp ner hos mig var en dual core på 1,2. Skärmen är bra, dock är hela saken lite plastig, men vad kan man förvänta sig av ett pris på snäppet över 2000kr. GPS:en är bra och funkar med CoPilot. Skype funkar fast har problem med kameran, ska kolla in på det senare. GTA III funkar finemang på plattan (dock ej med version 1.0, jag använder 1.2).

    Däremot är jag inte så imponerad på Android 3.2, den är snygg och välplanerad för plattor, problemet är att många program inte funkar eller hänger de sig då och då (kanske för att programmen är designade för Android 2 och inte 3).

    Då jag har en mobil som går på 2.3 och den funkar klockrent. Lägger alla mina förhoppningar på den nya Android 4, tror att många problem löses.


    Archos 80 G9 får 7 av 10
     
    Last edited: 18 jan 2012
    -ix- gillar detta.
  13. lungre

    lungre Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Är den lika känslig för tryck på baksidan som tidigare modeller?

    Sent from my MT11i using Tapatalk
     
  14. alexuz

    alexuz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag köpte min 80 G9 Turbo på webhallen och den har inte visat något skärmproblem när man trycker på baksidan av skärmen. Jag tror felet finns främst på äldre enheter. Jag är väldigt nöjd. speciellt med tanke på att ICS 4.0 kommer i Februari. :)
     
  15. BradSinner

    BradSinner Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det verkar som det finns 2 "kvaliteter" på den modellen, hur ser din volymknapp ut? Är den platt eller har den som en liten dal i mitten?

    EDIT: var förbi webhallen och köpte en därifrån, det är den "bra" modellen och nu precis installerat ICS :)
     
    Last edited: 8 mar 2012