Åsikter om Samsung A8 surfplatta?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av rockbabe, 9 maj 2022.

  1. rockbabe

    rockbabe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2019
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy
    Telefon 2:
    Siemens ME45
    Telefon 3:
    Siemens M65
    Jag är på g att köpa en surfplatta. Helst så stor som möjlig. Hade föredragit någon på minst 15" men sett att de är relativt dyra så jag har sneglat lite på just Samsung A8. Även andra vettiga plattor är helt ok. Det enda krav jag har är att den har SIM-kortsingång!

    Det enda jag ska använda den till är mobilt BankID och Swish så fördelen när jag plockar upp plattan ur kartongen är att ENDAST OPERATIVSYSTEMET är installerat. Och alla annan skitmjukvara INTE ÄR INSTALLERAT!!! Men det kanske är för mycket begärt när det tom följer med massa spel och annan skit med MS Windows idag. :(

    Kolla gärna in min andra tråd om du har några tips eller förslag!
     
  2. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 832
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Vad har du för budget?
    A8 är ganska medioker. :)
     
  3. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Som det har påtalats i din andra tråd behöver du inte ha sim-kort för att ha Swish i plattan
     
    Kristy gillar detta.
  4. rockbabe

    rockbabe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2019
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy
    Telefon 2:
    Siemens ME45
    Telefon 3:
    Siemens M65
    Min budget är det inget fel på. :)

    Ne, men skämt åsido. Eftersom jag BARA ska använda den för att fixa ett mobilt BankID och Swish och framöver ENBART göra Swishbetalningar på så vill jag inte lägga för mycket stålar på den.

    Mina två största "problem" är att jag har nedsatt syn på nära håll (har råkat få starka laserstrålar i ögonen på olika rockkonserter).
    För några år sedan jobbade jag på ett företag i Tyskland och där hade vi stora tryckbara skärmar (gissningsvis 1,2 m x 0,6 meter) och en sådan skärm skulle vara drömmen. Men de kostar en mindre förmögenhet. Dvs en surfplatta i superformat.
    Mitt andra problem, just på grund av min pajade närsynthet, är att jag inte använder smartphone. Äger inte ens en smartphone.

    Så plattan ska rensas på allt i mjukvaruväg så endast operativet och mobilt BankID finns på plattan. Möjligtvis kalkylatorn kan få stanna kvar.
     
  5. rockbabe

    rockbabe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2019
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy
    Telefon 2:
    Siemens ME45
    Telefon 3:
    Siemens M65
    Jag gjorde detta för några år sedan på en gammal platta jag fick av en kompis. Tankade ner mobilt BankID mjukvara på plattan. Angav mobilnummret till min gamla Siemens ME45 som är från 2001, men inte funkade det.
    Så jag misstänker att plattan måste vara anslutet till ett SIM-kort. Eller snarare tvärtom, det måste sitta ett SIM-kort i plattan (med fungerande mobilnummer) för att mobilt BankID och Swish ska funka.

    Jag beklagar att jag är TOTALT NOVIS på surfplattor och smartphones. Jag är datoranvändare. Har ett drygt halvdussin stationära datorer och laptops och har aldrig kommit överens med smartphones. Sista smartphonen jag ägde, en Samsung Galaxy S7, eldade jag upp i rent vredesmod. :D

    Så det är just därför jag tänkte köpa en billig surfplatta med SIM-kortsingång. SIM-kort (fullt fungerande) har jag ett halvdussin i mina gamla 2G GSM mobiler så jag kan flytta över ett till surfplattan.
     
    Last edited: 11 maj 2022
  6. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Du gör den viktigaste delen av jobbet på datorn inloggad i din internetbank. Du kanske hoppade över de stegen vid ditt misslyckade försök.
    Surfplattan behöver inte ha SIM-kort.
     
  7. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    För att förtydliga något:
    Du måste först ha BankID vilket inte har det allra minsta med telefonnummer att göra. Du loggar in i internetbanken på datorn och följer instruktionerna där för att hämta hem det som behövs för att aktivera mobilt BankID på plattan.
    Du ansluter sedan ett mobilnummer till Swish, också detta inloggad i internetbanken på datorn. (Återigen, följ de instruktioner du får på skärmen om något ytterligare behöver göras) Efter att det är gjort kan du via Swish appen på plattan (där du vid det här laget också har BankID) ansluta plattan.
     
    bernard och Kristy gillar detta.
  8. rockbabe

    rockbabe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2019
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy
    Telefon 2:
    Siemens ME45
    Telefon 3:
    Siemens M65
    Tack för ditt utförliga svar!!!

    Nu har jag i vart fall tagit ett steg i rätt riktning. För några dagar sedan var jag in till de två största elektronikbutikerna inne i "stan" dvs Elgiganten och Kjell & Co.
    Elgiganten svarade rakt av att det INTE gick att installera mobilt BankID OCH köra Swish via en Samsung Galaxy A8 med SIM-kortsingång utan för att även köra Swish behövde jag även en smarthone för att bekräfta betalningen!!???
    Kjell & Co svarare däremot att det går alldeles utmärkt. Så då blev jag ännu mer förvirrad.

    Så nästa steg jag tog var att maila Dustin i Sthlm och de svarade att det funkar med BÅDE mobilt BankID OCH Swishbetalningar på en A8.

    Så nu har jag gått en tveksam medelväg. Jag ropade in en begagnad Samsung Galaxy S3 SM-T825 (32GB) med SIM-kortsingång (LTE) med Android 9 installerat (uppdaterat) på Tradera. Så nu får jag väl be till högre makter att detta kommer att funka. Jag uppdaterar tråden med någon bild när jag fått plattan och förhoppningsvis fått det att funka.

    Tack för din hjälp!
     
  9. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Skandalöst dåligt av Elgiganten!
    Det kommer absolut att fungera med det inköp du gjort Om du bara följer anvisningar, inloggad i din internetbank på datorn. Men SIM-ingång är som sagt inte någon nödvändighet alls
     
    Kristy gillar detta.
  10. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 452
    Mottagna gillanden:
    1 118
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Elgiganten har som vanligt inte en aning om vad dom svamlar om.
     
  11. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Tycker det är märkligt att du som verkar tänka så mycket på säkerhet kan tänka dig att använda gamla versioner av Android som inte ens har de senaste säkerhetsuppdateringarna. Det absolut största skillnaderna mellan varje uppdatering är säkerhetsrelaterat.
     
    Last edited: 23 maj 2022
    iterva, Kristy och Heleg gillar detta.