Åsikter om Tattoo?

Diskussion i 'Tattoo' startad av Öbo, 21 mar 2010.

  1. Öbo

    Öbo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2009
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Nu har äldste sonen fått för sig att han skall köpa en Tattoo, trots sin fars återkommande ångestvrål över HTC och Magic.

    Finns det någon som klämt på både Magic och Tattoo och kan redogöra för de praktiska skillnaderna?

    Levereras Tattoo med Sense och 1.5 också?
     
  2. Reinhold

    Reinhold Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    Tattoo har Sense och 1.6
    Har inga erfarenheter av Magic, men Tattoo:n är en bra telefon. Lite missnöjd med att vissa apps inte finns i Market. Apparna jag saknar mest är Glympse (Visa var du är) och Twidroid.
     
  3. Emilastrand

    Emilastrand Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag är väldigt nöjd med min tattoo det finns bara två minus med den

    1.Saknar lite appar
    2. Headsetet som med följer är inget vidare bra
     
  4. BenDover

    BenDover Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2009
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har haft min tattoo sen i december och jag är inte nöjd.

    Som nämnts tidigare så saknas många appar, exvis locale som är sjukt bra. Jag har haft stora problem med att den bootar helt slumpvis. Den är i standby, vibrerar och bootar. Efter mkt svärande listade jag ut att den bootar när jag får ett google talk-mess...

    Ibland känns det som att hårdvaran inte räcker till för bitvis blir det en delay när man använder tangentbordet. (Edit: Det gör att du exvis kan få en annan bokstav än den du tänkt dig för telefonen tror att du håller in knappen då den inte hänger med)

    Den är för långsam för mina krav och jag ska köpa en legend eller desire istället. Min fru köpte en legend i helgen och den är riktigt snabb och snygg.

    Den är visserligen dyrare och har man en tight budget (eller inte litar på att sonen kan vara rädd om den :P ) så är ju Tattoon ett bra val, men man måste vara medveten om begränsningarna.

    Du kan ju få en Tattoo för ~2500 och en Legend för ~4500 så det skiljer ju en del.
     
    Last edited: 23 mar 2010
  5. Hagmangh

    Hagmangh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Efter att ha använt Tattoo i snart tre månader är jag relativt nöjd med mitt köp. De saker som jag ansett dragit ner telefonen avsevärt är:
    - Dåligt utbud av apps (Detta har jag dock löst med root och market 2 som tillåter mig att ladda ner alla apps oavsett upplösning)
    - De otroligt jobbiga startljuden (Löstes också med root och custom ROM)
    - Liten resistiv skärm (Har efter 3 månader lyckats vänja mig ganska bra med det)
    - Dåligt headset (Köp nya om musik är viktigt)

    Som sagt, just nu är telefonen riktigt bra i min mening och den kommer antagligen att tjäna mig tills i sommar minst.
     
  6. Jonsson

    Jonsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    160
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Den mest akuta bristen på appar kan ju avhjälpas med dropboxen för Tattoo-saknade appar som finns här på forumet..
    :)
     
  7. wicked

    wicked Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    tattoo..

    Hej, jag skulle säga att tattoon är bland dom sämre mobilerna då den har en liten resistiv skärm med dålig upplösning samt att det inte finns så många apps till den.

    En annan sak som gör tattoon till en sämre mobil är att kameran saknar autofokus och detta gör att man ej kan använda sig av barcode scanner och alla de appar som just använder sig utav barcodescanner.

    Om du är ute efter en mobil i samma prisklass skulle jag rekommendera huawei U8220. Annars lägga en 1000 extra för en htc magic/hero
     
  8. no1daag

    no1daag Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Är nöjd med min Tattoo. Prisklass o storleken passade mig. Kvaliteten på skärmen är okej o jag störs inte på den sämre upplösningen för det jag använder till. Man behöver ju inte köpa en Ferrari till svärmor så hon klara dig med en golf.

    Det för mycket fokus på att alla ska ha det värsta o senaste även om man inte har behov för det. Själv så är jag väldigt intresserad men känner inte offra hur mycket pengar som helst på detta. Tattoo blev en komprimism som jag är mycket nöjd med. Klart finns det saker man saknar men väl så länge så har det funnits alternativ som löst mina behov. Så jag kan inte säga att jag saknar något.
     
  9. Ragzy

    Ragzy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Det problemet varkar ju i stort sett vara "löst" om man vär villig att roota mobilen.

    Med tattoo market v2 patch:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=645286
    Kan man tydligen se alla apps och android ska skala dem till att passa upplösningen, vilket i de flesta fall verkar fungera bra. Någon som kan förklara det här med skalning? Är det nytt i android 2.0?

    Jag tror personligen att upplösningen inte komemr spela någon roll i framtiden, dessutom så kommer det ju minst 2st mobiler med denna upplösning inom en snar framtid (Sony ericssons Xperia mini och T-Mobile pulse mini) som borde få fart på utvecklarna.

    Jag funderar på att skaffa en Tattoo och ser alltså inte längre app stödet som ett problem.
     
  10. Zentric

    Zentric Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tattoo är troligen den bästa telefonen i prisklassen 2000-2500 kr.
    Som telefon räknat är den grymt bra. Ska du ha telefonen mer till spel och lek. Så köp en X10 eller ja en iphone. Fast det klart min netbook kickar alla de telefonerna med sin 10" skärm. Men jag har problem med att få ner den i innerfickan. Summa: Åk och prova de olika modellerna det bli enklare att välja då. Men att du får mycket telefon för pengarna med tattoo'n är en sak som är säker. Heron skulle jag aldrig köpa nu för den är ful och gammal. Legend är så mycket bättre.
     
  11. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 686
    Mottagna gillanden:
    925

    MINA ENHETER

    Hade nog sattsat på en Huawei U8220 eller en Samsung Spica,mycke bättre telefoner än Tattoon och man får hela Market. Telefonerna ligger ungefär i samma pris klass.
     
  12. Zentric

    Zentric Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Bättre på vad?

    + Byggd av HTC (De har mest erfarenhet av Android telefoner)
    + Känns inte plastig
    + SENSE interface (Har du provat så är du fast)
    + Lite och nätt
    + Tydlig och skarp skärm
    + FM Radio, A-GPS, kompass
    + Kör Android 1.6 (2.1 kan komma)
    + Bra med RAM och ROM minne
    + De viktigaste nytto appsen finns på market
    + Riktiga o bra stålknappar
    + D-Paden (ringen)
    + 3.5 mm uttag

    - qvga skärm ger en mindre upplösning
    - Finns mindre med apps (mest spel o lek)
    - Ingen GPU
    - 2.8 tum skärm

    Tattoo funkar bra som avancerad telefon med möjlighet att köra android nytto-apps som karta, kompass, musikspelare. Telefonen håller en hög kvalitet på både hårdvaran och mjukvaran tycker jag. Samsungs spica kan vara ett alternativ nackdelen är just att det är en samsung (fråga samsung ägare så fattar du). Huawei U8220 är en Kina telefon med Android 1.5 och 2.5 mm uttag. Har ej provat telefonen så kan ej uttala mig om mjukvara och hårdvaran.
     
    Last edited: 2 apr 2010
  13. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 686
    Mottagna gillanden:
    925

    MINA ENHETER

    Har haft Tattoo osso,tyckte det var rena dreten.Men smaken är som baken delad.
    Har en Samsung Spica,tycker det är stor skillnad på den och Tattoo,efter mitt behov.
     
    Last edited: 2 apr 2010
  14. Zentric

    Zentric Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Kan du utveckla fördelar/nackdelar lite? Jag säger inte att Spica inte är ett alternativ. Den är säkert utmärkt. Dock är den också dyrare. På Dustin kostar den ca 1000 kr mer. Sedan återstår att se vilka telefoner som får uppdateringar osv. Jag prova SE X10 igår och den telefonen kickar verkligen det mesta. Ett seriöst Android fan bör gå direkt till X10/Desire/N1. Dvs om man tänker använda telefonen till nya coola spel och sådant.
     
  15. Nukezone

    Nukezone Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Spica har redan 2.1 men det är ett helvete att uppdatera med samsungs egen programvara. Tro mig, jag har egen erfarenhet(tillsammans med andra irriterade samsung-ägare).

    Men Spican är snabb och på pappret bättre än Tattoo, men nu är det ju så att du får vad du betalar för.
     
  16. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Spica har inte Sense, och Sense är väl (i vart fall för mig) en stor anledning till att det blev just HTC! Jag vill förstås också ha A2.1 men jag sällar mig inte till uppdateringsfantasterna här på forumet - jag köpte en telefon med A1.6 och det är just det jag har fått!

    Personligen fick jag helt fel intryck av Tattoon när jag testade den; tyckte den kändes mycket sämre i butik än den känns när man vant sig lite. Jag kommer nog aldrig komma över hur billig och oresponsiv en resistiv skärm känns, men med numeriskt tangenbord med T9 så går det ändå lika fort och smidigt att skriva som på min iPhone!

    I övrigt flyter den på riktigt bra, har inte upplevt att den segat ner sig eller hängt sig, Sense flyter helt perfekt. Jag tycker inte det finns några frågetecken alls på telefonen - den är väldigt bra och väldigt billigt helt enkelt! Bortsett från den mindre storleken och den resistiva skärmen så matchar den helt klart den upplevelse jag fick på Hero!

    Kontentan är denna: ska du använda den för multimedia så funkar den i bästa fall för att spela upp musik. Film och kamera och spel är kasst. Telefonfunktionerna däremot är mycket bra, till skillnad från iPhone så avbryts inte samtalen mitt i för att man råkat nudda kinden, jag kan svara på SMS utan att ens låsa upp skärmen och sociala media såväl som mail är integrerat överallt. Helt enkelt en klockren liten och smidig telefon, men inte en dator, så att säga!
     
  17. Yakky

    Yakky Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fyller på då det säkert finns fler än OP'n som vill ha svar på den frågan.

    Efter 5 dagar med HTC Tattoo är jag väldigt nöjd. Jag gick från HTC Diamond, med världens sämsta OS, till Android och usch, vilken skillnad! Jag är inte jättevan vid nyare mobiler så därför ser jag inte tattoo's kamera som nåt uselt, vilket många säger att den är. Jovisst, sambons systemkamera har bättre kvalité, men jag vill inte klaga på tattoons kamera.

    Jag har haft lite svårt att hitta vissa apps, som jag läst om, på market. Men det finns oftast något liknande om man inte skulle hitta exakt den appen man vill ha. F.ö tycker jag att utbudet för apps till tattoon är bra. Som sagt är jag ny till Android och Market, så jag vet inte vad jag går miste om egentligen. Men det jag inte vet skadar mig inte heller.

    Sättet att skriva SMS/internetadresser osv på tyckte jag var jobbigt i början då jag träffade fel bokstäver. Men efter lite träning så sitter det perfekt nu.

    Det jag ser som negativt är att skärmen hade kunnat vara lite större, men jag har inte problem med den. Ett annat minus som jag vill dela ut är batteritiden. Jag sitter på Nimbuzz (MSN-klient) och internet ganska mycket och då drar batteriet en hel del. Får ladda den varje kväll.

    För att sammanfatta.
    Jag tycker att HTC Tattoo är en kanonmobil till det priset. Det är en budgettelefon och det får man smaka på ibland, med tanke på apps som saknas till den. Det är lätt att surfa, skriva SMS, kolla YouTube osv. Jag är väldigt nöjd men kommer byta upp mig senare till en HTC Desire, men det får vänta iallafall ett halvår. En väldigt bra nybörjartelefon inom smartphones. Tummen upp!
     
  18. Mehe

    Mehe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Batteritiden blir bättre efter ett tag.
    Har haft tattoon sedan december och nu har jag 50% batteri kvar efter en dags vanligt användande :)

    tumme upp för det :)
     
  19. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Min Tattoo räcker i ungefär 3 dagar om jag kör på 2G/EDGE och oftast möjliga synkning, dvs. jag är alltid ansluten till Facebook, Twitter och mailen. Dock använder jag den då inte särskilt aktivt, dvs. bara för sms, mail och telefon! Så jag är mer än nöjd!

    Kommer dock inte bli en mobil med resistiv skärm igen, men jag kör nog på denna tills det kommer en motsvarande liten rackare (guld värt för mig iaf att den är smidig) med kapacitiv från HTC!
     
  20. Emilastrand

    Emilastrand Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    håller med dig samma sak här i början var det kass batteri tid men efter ett tag blev det mkt bättre ! :)