Åsikter om Telias Huawei Mediapad

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av antiunix, 4 dec 2011.

  1. dunkelid

    dunkelid Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Ok, min platta slutade ladda batteriet idag. Fungerade utmärkt i morse, tog med den ut i kylan (knappast relevant?) och då stängdes den av och gick inte att gå igång igen. Visade sig att batteriet laddat ur. Trots att den var så gott som fulladdad när jag lämnade lägenheten. Plattan igång igen när jag stoppar i kontakten, det anges att den laddas men icke, hela tiden kvar på 0 procent och så fort jag tar bort laddaren så dör den. Strular även med 3G. Har annars fungerat utmärkt sedan februari. Någon som varit med om samma sak?
    Ska installera om allt och se om det hjälper....
     
  2. Alixw74

    Alixw74 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Hmm.. detta är ju helt sjukt...
    Men platta hände det exakt samma sak med... igår eller dagen innan... Laddar inte ett smack... luktar tillverkningsfel... har officiellt rom + root enbart...
    Mycket mycket knepigt...
     
  3. Alixw74

    Alixw74 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER


    Frågan är om batteristatsen är helt urbuggade eller om själva laddningskretsen gått åt skogen...
     
  4. nilsemil

    nilsemil Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Sony Xperia XZ

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia XZ
    Någon mer som råkat ut för att HDMI porten lagt av? o_O

    Den slutade fungera från en dag till en annan. Funderar på att testa en återställning men tycker inte att detta borde påverka.
     
  5. lungre

    lungre Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hmm, jag vill minnas att jag råkat ut för nått sådant. Varje gång jag gick in under Display i inställningar så blev det FC när jag tryckte på Hdmi. Kommer inte ihåg om jag gjorde återställning eller la in ny rom, men den fungerade sedan iaf.

    Skickat från min Huawei MediaPad via Tapatalk 2
     
  6. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 505
    Mottagna gillanden:
    1 059

    MINA ENHETER

    problem

    jag fick ett annat problem med denna då jag var ute och reste. gps funkar inte längre! plattan hittar en massa satteliter men alla blir markerade som direkt norr (ovanpå varandra) så plattan kan inte avgöra var du befinner dig. mycket irriterande! har återställt plattan totalt. kör senaste stockrom + root på denna.
     
  7. poan

    poan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2011
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej
    Trevligt att se att Meddiapad:en fortfarande disskuteras. Jag är mycket nöjd med min, kör ICS xxxxxB003.
    Jag använder min som läsplatta (Aldiko, Ireader), Surfplatta (Dolphin), Navigator (Sygic och OSMAND), Telefon/navigator i bilen vid långresor.
    Prövat med extern(BT)-gpspuck (Holux 1000b), vilket höjer nogrannheten, samt snabbare fix.
    Vid "stökig" fix med intern GPS, fixar jag det med omstart, funkar alltid.
    Jag uppskattar tillgången på "externt producerade rom", men jag föredrar att flasha via dload, vilket verkar på utdöende.
    Använder Su Root tools, samt SD Speed Increase som "trimmare".
    Det enda jag inte trivs med är: batterikapaciteten, svårigheten att byta batteri, svårigheten att ladda batteriet under färd i bilen. Så i bilen åker hustruns ZTE light V9 fram.
    Hoppas på en stabil JB i framtiden, som är lätt att flasha för pensionär.
    För er "androidnördar", glöm inte att pröva android x86 i era gamla nettops mm. Rullar suveränt i min gamla ASUS eee702

    P-O
     
  8. dunkelid

    dunkelid Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Märkligt. Nåja, nu är plattan hos Teliadoktorn så vi får se, varit där sedan i tisdags men ännu inget besked. Får hoppas att det inte dröjer för länge, redan svårartad abstinens.
     
  9. Alixw74

    Alixw74 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Ja riktigt skumt faktiskt tycker jag med... skickade du in den som den "var" eller testade du att flasha om den först? Det skumma är ju att det hände för oss i princip samtidigt...

    Min får väl också besöka Telia doktorn :-)

    Har även en Nexus 7 så min abstinens stillas ändå :-) Trots att Nexus'en är så mycket snabbare/lättare osv så gillar jag Mediapaden skarpt.
     
  10. Alixw74

    Alixw74 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Kan bara hålla med! Har också testat Android x86, fungerar bra som attan.

    Ang ladda i bilen, ja det är väl ett litet dilemma (då jag misstänker att USB laddning inte riktigt räcker till med ex GPS påslagen).

    Kanske du redan har dock men skaffa dig en 12v till 230v transformer... köpte en 300w på en lågprismarknad för ynka 99 kronor... men visst måste släpa med sig org trafo...

    Ang batteribyte så hoppas jag det finns att tillgå hyffsat enkelt när det kommer att behövas... sett att någon letat på XDA men varit svårt att hitta...
     
  11. dunkelid

    dunkelid Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER


    Jag installerade om den en gång innan jag lämnade in den, men det hjälpte inte.

    Nu ser jag att plattan har skickats tillbaka från service. Hade det varit något fel som jag skulle stått för så hade de skickat ett kostnadsförslag för att fixa till det. Något sådant har inte kommit så antingen är det fixat på garantin eller så är det ohjälpligt. Jag både hoppas och tror givetvis på det förstnämnda men vi får väl se.
     
  12. dunkelid

    dunkelid Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Veckans besvikelse: Gick för att hämta min platta som idag hade kommit in till Teliabutiken efter reparation.

    Det visar sig att de har gjort några "mjukvaruuppdateringar" på reparationsstället, vilket låter misstänkt enkelt. Och mycket riktigt.

    Som tur är frågar killen i butiken om jag vill testa att ladda plattan på plats, och som tur är har jag laddare liggande i väskan och då visar det sig att problemet inte alls är löst. Så fort man drar ut sladden så dör plattan. Och då fick jag ändå sitta och ladda en stund innan vi provade.
    Bara att skicka tillbaka.
    Och gå hem utan platta. Aaaaaaarghhhh!

    Forts följer.
     
  13. ime95mos

    ime95mos Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    1 091
    Mottagna gillanden:
    1 193

    MINA ENHETER

    Tyvärr är det sällan sådant här leder till några konsekvenser. Vederbörande borde få sparken... Stackars butiksägaren. Det gynnar knappast honom/henne när amatörer på serviceverkstäder "försöker" istället för att åtgärdar!
     
  14. dunkelid

    dunkelid Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Felet visade sig mycket riktigt vara svårt att komma till rätta med. Efter lång tid (mest beroende på helgerna) på verkstad igen så fick jag förra veckan besked att min platta inte gick att reparera utan istället så fick jag en annan likadan platta. Och den fungerar alldeles utmärkt. Så jag är mycket nöjd ändå. Min gamla platta var välanvänd och lite repig efter 10 månaders användning så det känns som en bra deal att få en som åtminstone ser ny ut - även om den var begagnad.
    Slutet gott ändå och bra bemötande i Teliabutiken (medan man däremot kan sätta frågetecken för verkstaden som skickade tillbaka plattan en första gång utan att kolla att den fungerade som den skulle).
     
  15. ime95mos

    ime95mos Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    1 091
    Mottagna gillanden:
    1 193

    MINA ENHETER

    Skönt att det löste sig! Fortfarande Mediapad eller något annat?
     
  16. dunkelid

    dunkelid Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Det är en likadan platta så det känns bra. Tycker den håller måttet än för det jag behöver den till.
     
  17. ime95mos

    ime95mos Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    1 091
    Mottagna gillanden:
    1 193

    MINA ENHETER

    Är själv supernöjd med min Mediapad. Bra respons och alla finesser som man behöver.
     
  18. John-Erik

    John-Erik Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    787
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Jag vill lyfta upp att denna platta och Nexus 7 har mycket gemensamt men också sina skiljelinjer. Båda är en sjutumsplatta med samma upplösning. Har jämfört båda enheterna och ska representera en ägare till Nexus 7.

    Nexus är en googleenhet och det går ju inte att komma ifrån. Och även om insidan talar mycket för Nexus har Huawei mediapad mycket av det vi önskar som Nexus lämnat.
    Huawei må ha endast åtta gigabyte internt lagringsutrymme när Nexus 7 har sexton eller trettiotvå, men Nexus saknar plats för microSD. Batteritiden på Nexus upplever jag vara 50% bättre.
    Designmässigt så tycker jag Nexus 7 är mer greppvänligt för den som håller i enheten länge i handen. Men under naglarna eller fingertopparna så är aluminiumet ett stort plus i känsla av kvalité. Det finns 3G varianter på båda och då kommer båda till ungefär ett ekvivalent pris över disk på svenska marknaden.

    Den största skillnaden enligt mig som kan avgöra vilken av dessa två plattor som blir köpet är att på Huaweis sida står en utgång för HDMI. Medan på Nexus är det Jelly Bean och sin faktor att vara googles enhet.

    Jag kommer tycka bäst om dessa två bland marknadens sjutumsplattor å det är någon av dem lagg rekommenderar. Beroende på behov. :-)

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  19. poan

    poan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2011
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej på er "Huawei-bröder".
    Har idag suttit noch rannsakakat mitt innehav av plattan ( mediapad 7") inför rådgivning till min son, ang hans anskaffade av platta. Mediapad'en håller fortfarande god klass.
    Men mitt råd till sonen blev dock: Nexus 7 alt Galaxy tab 8.9, beroende på om han ville ha 3G eller icke. Medeiapad 10" FHD var ett starkt alternativ men 10" blir tungt att släpa på.
    Min 7" mediapad (ICS) sitter som "smäck" i bilen i sin hållare, med OSMAND som navigator och den utmärkta telefonfunktionen + Bt-lur. På kvällen så gäller Dolphin.
    Väntar på att någon skall ta in den nya 7-tummaren.
    P-O
     
  20. pegasus

    pegasus Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hmm jag håller på att bli galen idag när jag inte får HDMI att fungera, är det ett känt fel, tror inte jag fått den att funka sen uppgradering till 4.0? Har även en samsung så har inte kört huaweien på ett tag..