Asus TF701/Sony Xperia/Annat för högskolebruk?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av QT17, 3 mar 2014.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. QT17

    QT17 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2013
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag pluggar på högskolenivå och känner nu behovet av en surfplatta.

    Jag har kollat på Asus TF701 med tangentbordet och Sony Xperia Z.

    Asusplattan ska ju ha grym batteritid, gott om anslutningar och hög upplösning. Osäker dock på hur mycket jag kommer att använda tangentbordet, har ju en bärbar också. Ni som har erfarenhet av Asus transformerserie, vad säger ni?

    Sonys platta är smidigare, ser väldigt sjysst ut och är vattentäta.

    Hur står dessa två sig mot varandra rent prestandamässigt? Bör man vänta en månad och köpa en Z2?

    Blir min första surfplatta, och jag är beredd att spendera en del pengar på kvalitet och för att framtidssäkra.

    Är öppen för andra förslag om ni har något sådant.

    Asusen kostar 4800 inkl. tangentbord. STZ Wi-Fi för 3600 och Z2 Wi-Fi för 4200.


    Budget
    ~4500SEK

    Storlek
    Över 10 tum.

    Användningsområden
    Anteckna, läsa PDF:er och böcker, surfa, se film. Möjligtvis sporadiskt Matlab/CAD användning. Trevligt att kunna spela spel på, men inte det främsta användningsområdet.

    Kommer nog använda plattan utomhus en del, så en skärm som håller för detta skulle vara ett plus, men inget absolut måste.

    Kommer nog köpa till en penna, möjligtvis Jot eller liknande med smal spets för anteckningar, vissa skärmar verkar funka bättre för detta ändamål, vad bör man titta på? Hur är det med "palm rejection"?

    Vänligen,
    QT
     
  2. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Skulle nog ha valt en Galaxy Note 10.1 2014 Edition för högskolebruk. Vet inte om den ligger inom din budget här i Svergie men ska köpa en i USA om en månad för 3300 kr.
    Här har du en jämförelse mellan Asusen och Noten: http://www.youtube.com/watch?v=dBvyczTGh9A

    Av plattorna ovan så hade nog en Z2 suttit fint, skönt med en ny platta också.
     
    Last edited: 3 mar 2014
  3. QT17

    QT17 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2013
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hårt. Har redan beslutsångest.

    Har läst på annat håll att Samsungen inte har samma flyt som de övriga, har du någon koll på det? Kanske inte gäller för 2014 edition, lite lurigt att hålla koll på.

    Är skillnaden på 2gb mot 3gb påtaglig? Märker man av det i dagligt bruk?

    Har en Note2 i dagsläget, och tröttnade på Touchwiz så till den grad att jag rootade och kör en rom i nuläget istället, vilket var en anledning till att jag inte tittade på Samsungs platta, men nu kanske man får tänka om.

    Smidigt för övrigt med pennan direkt i plattan.
     
  4. Gnopps

    Gnopps Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    332
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Jag har funderat lite på TF701:an men efter att ha haft katastrofen TF201 är förtroendet för Asus lågt. Att ha tangentbord med är bra men för mig gick det inte att ersätta en laptop. Så som jag använde plattan, är tangentbordet mer en bonus då och då. TF701t verkar ha åtgärdat de flesta fel som tidigare modeller i serien haft. Den har ett väldigt bra pris så om tangentbord och batteritid är viktigt är den nog bra.

    Gå till en affär och prova om du gillar Note med dess penna. Om det är något för dig och du inte tycker priset är för högt så kanske en Note 2014 är bra? Tänk på att wifi-modellen har en sämre processor än 4G-modellen.

    Jag kommer skaffa en Z2-platta. Du vet väl att du får studentrabatt på Sony? Priset blir lite lägre än vad du skriver. https://shop.sony.co.uk/shop/b2c/education.do?shop=SST_SE_SV
     
  5. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Den kan microlagga till någon gång som du kanske ser i videon men det är inget jag stör mig på. Anledningen till att den har 3 GB ram är att man kan köra mer än 10 program samtidigt :) Kolla hans kanal, han har en del videor på denna platta och visar även multitaskingen. Touchwiz ser inte riktigt likadant ut i Note 2 vad jag vet som den gör i 10.1, återigen kolla in lite videor.
     
  6. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
  7. QT17

    QT17 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2013
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ska testa Samsungen, och försöka hitta en TF701 att pilla på. Har du koll på vilka fysiska butiker som har den "ute"?

    Lite så jag kände innan, att Z2 och TF701 i mina ögon går rätt jämnt ut och att det är svårt att bestämma sig innan man sett båda IRL. Skillnaden är att tack vare Sweden2 har jag en Samsung att testa också.

    Sjysst! Ska kolla videon och ta en sväng förbi en butik för att få klämma lite på den också. Hade varit riktigt snällt om det blir en sån. Är deras 4G kompatibelt med vårt? Har du koll på hur det fungerar med garantin? Slänger självklart in en slant för besväret om det nu blir en Note.
     
  8. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Skillnaden mellan 4G och icke 4G är att den utan har samsungs egna "octa core", två stycken quadcores; en med en lägre klockfrekvens för lättare uppgifter för att spara batteri och en med en högre klockfrekvens för tyngre uppgifter. Vet inte om 4G versionen finns i USA, ska kika på det. Men jag tror inte att den stöder våra 4G band, men dom brukar oftast stödja våra 3G band.

    EDIT: något stressat inlägg, den med 4G har en snapdragon 800 processor :D
     
    Last edited: 3 mar 2014
  9. QT17

    QT17 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2013
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Läste det när jag titta lite närmre på den. Kan ju vara värt att investera lite extra för att slippa uppgradera alltför snart vilket min studiebidragsplånbok är lite för smal för. Ska också ta mig en titt när jag kommer hem från plugget ikväll. Tack för din feedback, guld värd!

    EDIT:
    Såg din redigering nu. Då har jag läst fel, alternativt så kanske det är olika på olika marknader, Samsung har ju gjort så förr. Z2:an kommer med en Snapdragon 801 om jag inte missminner mig, vilket bör innebära att de drar relativt jämnt, och båda är specmässigt bättre än TF701 sett till minne/processor.
     
  10. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Samsungen har en snap 800 i 4G versionen :) Kollar vad dom kostar nu.

    Skickat ifrån min Samsung Galaxy MEGA
     
  11. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Last edited: 3 mar 2014
  12. QT17

    QT17 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2013
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Då är det nästan lika bra att köpa den här hemma i Sverige för 5400. Någonting med den amerikanska 4G standarden gör att de inte kan köra Octa Core, vilket den svenska versionen gör. Se länk: http://www.pricerunner.se/pi/224-29...0.1-4G-16GB-(2014-Edition)-produktinformation
     
  13. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Är det octa på 4G här i sverige så kan du ju köpa Wi-Fin i USA för 3300 kr. Borde gå och koppla in en dongel i plattan eller dela nät från din mobil om du vill ha nätverk och vill få en riktigt bra platta till ett riktigt bra pris :)

    Ett litet tilläg är att den kommer med lite "perks" om man köper den i USA, typ 25$ på Play store, 50 GB dropbox m.m http://www.samsung.com/us/register-for-your-galaxy-perks/#note10

    Skickat ifrån min Samsung Galaxy MEGA
     
    Last edited: 3 mar 2014
  14. AKERSKUUUG

    AKERSKUUUG Adult Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    513
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    HTC One M8
    Telefon 3:
    Apple iPhone 6 Plus
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Tråd flyttad till Köpråd. :)
     
  15. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Jag funderar på samma fråga. Men för mig står valet nog mest mellan TF701T och HP Slatebook X2.

    Jag har haft en Transformer (1st gen) i två och ett halvt år och haft fantastiskt mycket nytta av dem. Nu är den dock att betrakta som trasig och jag behöver något att ersätta den med.

    Det finns många frågor för mig här.
    - Android eller Windows?
    - Tangentbordsdocka, löst blutetoothtangentbord eller bara stylus?
    - Skärmstorlek?

    Jag funderade på dessa frågor för några veckor sen och gjorde ett försök. Jag köpte en Samsung Note 8 (Wifi), men jag är inte jättenöjd med den. Jag gillar inte Touchwiz alls och även om jag gillar stylusen och handskriftstolkningen, så saknar jag verkligen tangentbordet jag vant mig med min gamla "Traffa". Positivt med Noten är storleken, den är fantastiskt smidig. Jag har aldrig stört mig på att den är mindre än 10-tumsplattan jag är van vid, men jag haft ofta haft nytta av att den går ner i vilken jack- eller jeansbak-ficka som helst. Jag har provat att köpa ett trådlöst tangentbord till den (inbyggt i fodral), men det tangentbordet är hemskt (ÅÄÖ sitter på jättekonstiga ställen och knapparna är på tok för små). Så jag lutar alltså åt att jag säljer min Note och går tillbaka till ruta ett.

    Mest tvekar jag mellan TF701 och HP Slatebook X2 och den största skillnaden mellan dem anser jag vara priset (ja, plus att ASUSen är lite bättre så att den berättigar prisskillnaden, kanske. Jag har inte en helt obegränsad ekonomi, vilket gör att jag tvekar lite. Hade jag haft mer pengar hade jag nog inte tvekat på TF701. Tyvärr hittar jag i princip inget om någon av de plattorna här på Swedroid-forumet.
     
  16. Gnopps

    Gnopps Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    332
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Se verkligen till att du provar win8 innan du köper det. För mig som kom från win7 och Android var det en katastrof. Har sålt min win8 enhet och tänker nu skaffa begagnad win7 plus ny Android-platta.

    Angående tangentbord så är docka bättre för det extra batteriet. I övrigt är jag kräsen med tangentbord och har hellre ett bekvämt än ett litet.

    Sent from my HTC One S
     
  17. QT17

    QT17 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2013
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Blir nog ingen Samsung för min del, främst pga den känns lite plastig och att jag tröttnat på samsung.

    Vad tror ni om prestandaskillnaderna mellan TF701 och Z2? Hur mycket bättre kommer Z2 egentligen att vara? Hur tydligt märker man skillnaden i vikt? Något annat som gör att ni håller den ena högre än den andra?
     
  18. Gnopps

    Gnopps Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    332
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Jag valde Z2:an på grund av 3GB minne, vilket kan betyda en del när man har mycket igång samtidigt. Andra anledningar var mycket dålig tidigare erfarenhet av TF201 samt bättre processor i Sonyn. Vill du gärna ha tangentbord och batteritid kan nog Asusen vara ett bättre val.
     
  19. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Sedan är det ju oftast bättre att köpa något nytt så att man vet att produkten kommer att få support och uppdateringar i ett par år.

    Skickat ifrån min Samsung Galaxy MEGA
     
  20. QT17

    QT17 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2013
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur är egentligen batteritiden i Z2? Verkar inte ha kommit ut några officiella uppgifter gällande det ännu. Kommer de ha med "pen mode" som funnits på någon annan modell i Z-serien?

    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.