Diskussion: Återbetalning för SONY's inte alls vattentäta telefoner?

Diskussion i 'Xperia Z3+' startad av Mika, 3 dec 2015.

  1. Mika

    Mika Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2011
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    SONY Xperia Z3+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    SONY Xperia Z3+
    Om SONY Z-serien inte vore vattentät, vad skulle priset vara på då?
    Jag undrar eftersom SONY rimligtvis borde bli återbetalningsskyldiga för mellanskillnaden för en funktion som dom har gått hårt ut med ska fungera, men som uppenbarligen och bevisligen inte gör det. Det var ju ett stort säljargument!
    Det är i stort det jag undrar men förklarar mer djupgående här:

    Som med denna gång då det inte funkade i alla enheter.
    http://www.ign.com/articles/2015/04/06/sony-is-making-good-on-misleading-advertising-refunds


    Jag sköljde av min första Z3+
    med luckorna stängda och endast ett fåtal gånger, men hur vet jag att fuktcensorn inte blivit röd? Det fick jag reda på efter att telefonen varit inne på garantiservice för tredje gången och då skickade dom en bild på den. Jag bara undrar när den blev röd!? Enda gången jag använd den "under tryck" är i duschen med en mild stråle bara för att det var möjligt - och långt ifrån all reklam jag sett om att hoppa i plurret med den osv. Jag filmade i duschen när telefonen var en-två dagar gammal. Det kan ju inte ha hänt då eftersom den varit inne fyra gånger efter det...

    Jag skickade e-post till SONY Sverige. Det blev kort och koncist:
    Jag vill söka återbetalning för min inte alls vattentäta telefon.
    Är inne på min andra nu och den tål inte ens regn.

    Svaret hade iofs en berättigad motfråga; "Hur menar du att din enhet inte är vattentät?"
    Nu var det återbetalning jag frågade efter, men får en instruktion om hur man ska lämna in den på service istället.
    Jag vill veta mina möjligheter som konsument och är trött på att lämna in mina telefoner på garantiservice. Jag vet att företag ska ha en rimlig chans till att lösa problemen genom att laga eller serva produkter, men hur mycket ska vi tåla? För vi är tydligen många...

    Själv har jag aldrig köpt en så dyr telefon som denna men ändå har modellen krånglat mer än alla mina tidigare telefoner tillsammans. Senast jag hade en telefon på service var 1995-96 där i kring, kanske har jag haft en ofattbar tur som sluppit problem så pass länge?

    "Skicka in den" låter enkelt men hur många är det som orkar...? Jag har inte orkat ta tag i det här sedan jag upptäckte första felet (på ersättningstelefonen) ganska omgående. Det går för bövelen inte ens att använda headsetet! Men det är inte det tråden handlar om...

    SONY ställer ju nya krav på användaren som begränsar telefonens lovade användningsområde och skjuter istället över ansvaret på oss konsumenter. Varför ska vi acceptera det? "Vi sa att du kunde men från och med nu får du inte skicka statusuppdateringar med din telefon längre, gör du det ändå kan du få stå för kostnaderna själv för skador som detta kan åsamka telefonen."
    "Jaja, ok, jag får väl klara mig utan det då"
    tänker gemene man och knyter näven i fickan och vi accepterar det. Det är så bra så bra...

    Jag har i en annan tråd beskrivit mitt problem med den här modellen. Båda mina två Z3+ har och hade vattenproblem men på olika sätt. Faktum är att min nuvarande inte ens tål en vattendroppe på displayen. Den flippar ur fullkomligt och är obrukbar och det endast om skärmen bokstavligen får några få droppar regn på skärmytan(!). Det är oerhört frustrerande att inte kunna använda en vattentålig telefon i lite duggregn när man alltid(!) och med alla telefoner har kunnat göra det - utan garantier. Skillnaden nu är att du helt säkert SKA kunna använda Z i regn. Mmm, visst...

    Nu har det ju som sagt varit två skilda fel på mina telefoner, än så länge vad jag vet, men vågar jag ens skölja av den med ett mjukt vattentryck, eller kommer SONY att hävda att "Vi sa ju att du inte skulle göra det!"

    Hur vet man om den har blivit fuktskadad när man inte ens kan öppna upp den? Ni som har använt era telefoner i vatten kanske skulle ta och kolla efter. Det känns som att mörkertalet kan vara stort.

    Tankar om detta?
    Mvh
     
    wenom666 gillar detta.
  2. bihslk

    bihslk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    1 211
    Mottagna gillanden:
    124
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 11
    ROM:
    IOS 13.1
    Om det ska hända något mot Sony så måste flera än 1 klaga angående detta. Det lär bli väldigt många som behövs eller gå ut i tidning osv.
     
  3. Mika

    Mika Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2011
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    SONY Xperia Z3+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    SONY Xperia Z3+
    Och så blev det platt fall... Företag - Kund 1-0
    Ska vi acceptera detta?
    Förstå mig rätt, men det är just det tankesättet som gör att man ger upp.
    Jag vänder mig inte till dig bihslk utan alla Z-användare.

    Jag kan redan nu säga att det inte ser hoppfullt ut, jag kommer aldrig kunna häva mitt köp och få pengarna tillbaka, inte ens en del, men något gott måste det komma ut av detta.


    Av alla klagomål som vi har läst här på forumet, av allt vi sett på YouTube och att SONY har backat borde ge ved i brasan.
    Om alla som har klagat lämnar en kommentar så är det en början.
    (Här igen dom negativa tankarna - kommer aldrig att hända...) :P

    Missförstå mig inte, jag älskar min telefon men...

    1. Man har "tagit bort" en funktion - filma under vatten.
    2. Vi har betalat för funktionen. Nu är den klassad som "en telefon i mängden" som är +1000 kr billigare.

    Här är mitt bidrag till detta, spelade in den igår. Det är alltså en ny-ny telefon som i duggregn härom veckan flippade ur fullständigt.
    Notera att filmklippen visar mina båda telefoner, i början min ny-nya Z3+ och duschscenen och med den röda censorn är den nya (äldre) Z3+.

    (Videon är trots "Extended" bara 3 1/2 min lång)

     
    Last edited: 3 dec 2015
  4. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Försökte förstå allt som skrivits. Men det är så att väldigt många xperias har problem med att användas så länge skärmen är lite blöt. Jag har själv bytt ut hårdvaran ett par gånger för att kolla om det blev skillnad. All hårdvara var originalet självklart.
     
  5. LaZe

    LaZe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2009
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Vatten på skärmen kommer väl alltid ge random inputs till OS'et. Det här har att göra med att skärmen är kapacitiv?

    Sony har en lösning på detta och det är en mini app som du hittar längst ner i recent-menyn. Då kan du låsa skärmen och sen använda hårdvaruknappen för att filma och fota.

    Håller dock med dig om att man inte kan ändra policy för en funktion (vattentäthet) som var ett sånt starkt säljargument när telefonerna såldes. Vi hamnar i en klämgrupp innan de insåg att det inte var hållbart att marknadsföra telefonen som "ok att bada med".

    Dock kan tillföras att jag aldrig haft några problem med min telefon och dess vattentäthet. Haft den i duschen många gånger och även badat med den ett flertal gånger.
     
  6. tobswe

    tobswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III
    ROM:
    Original
    Jag kan förstå din upprördhet att Sony har ändrat beskrivningen från vattentät till vattentålig, men dock så måste jag säga att min Z3+ fungerar fint utomhus i ösregn, inga problem med skärmen eller ofrivilliga tryckningar och det var mest därför jag ville ha en vattentålig mobil, att kunna använda utomhus i regn och rusk, snarare än att bada med den! :-)
     
  7. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Du förstår inte hur man använder telefonen alltså, att spendera +3 minuter i en video som du gör och visar att touchen påverkas av vatten säger en del imo.
     
  8. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Funkar hur bra som helst med regn över hela skärmen.

    Spännande. Uppgraderar till Android 6 i skrivande stund.
     
  9. Mika

    Mika Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2011
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    SONY Xperia Z3+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    SONY Xperia Z3+
    Last edited by a moderator: 27 aug 2017
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Last edited by a moderator: 27 aug 2017
  11. Mika

    Mika Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2011
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    SONY Xperia Z3+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    SONY Xperia Z3+
    Nu är inte jag så påläst som jag önskar att jag var. Vet inte ens var jag skulle börja. o
    Jag kan heller inte vara ensam om det här problemet.
    Som det står i artikeln så var det en gruppstämning. Det var mer det jag var ute efter då jag startade tråden.
    Men om Sony smygläser här så flinar dom väl bara.
    På sin höjd säger dom "förlåt, vi gjorde fel men nu går vi vidare". Och det accepterar vi...
     
  12. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    När du lämnar in din telefon för samma fel den tredje gången, så har du rätt att häva köpet.

    Jag skulle inte rekommendera dig att stämma Sony. Den är stor chans att ärendet bara läggs ner efter att du har fått vänta flera år på ett beslut. Du har större chans om du vänder dig till ARN. Läs mer här: http://www.arn.se/konsument/
     
    bernard gillar detta.
  13. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    Notera att det står "återbetala amerikanska användare" i artikeln. Gäller alltså inte i sverige.
     
    jnsson gillar detta.