Fråga: Återgå till Stock från CM9

Diskussion i 'Galaxy Note - ROM-filer och utveckling' startad av TheSituation, 18 maj 2012.

  1. TheSituation

    TheSituation Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det finns en mängd trådar om att återgå till Stock ROM, jag vet, jag har läst dessa samt trådar på XDA och sett ett par filmer på Youtube i ämnet. Jag är fortfarande inte säker, varför jag startade denna tråd. Anledningen till min osäkerhet är för att det tycks finnas flera sätt att gå tillväga. Nu vill jag vara säker på att jag har rätt filer och så vidare.

    Jag har en fil som heter N7000XXLC1_N7000XXLB2_N7000CPWLB2_HOME.tar.md5 kan jag flasha in den via PC Odin?

    Jag intalar mig att jag kan följa Berettas eminenta instruktioner men helt enkelt flasha in Stock ROM GB istället för ICS?

    Behöver jag göra någonting annat än att följa dessa och flasha in den fil jag nämnde tidigare i inlägget? Jag har gjort en factory reset samt wipe.
     
    Last edited: 18 maj 2012
  2. pellenoppe

    pellenoppe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2012
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

  3. TheSituation

    TheSituation Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  4. TheSituation

    TheSituation Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag följde guiden, allting gick bra förutom när telefonen rebootade då jag endast kom till där det står Samsung och sedan laddades det bara om. o_O
    Jag tog då ut batteriet, gick in i recovery, gjorde en factory reset och flashade sedan in samma ROM igen och min lättnad var ENORM när allting fungerade igen.

    Nu sitter jag på:
    Android-version 2.3.6
    Basbandsver: N7000XXLB2
    Grundversion: 2.6.35.7-N7000XXLc1-CL1003701se.infra@SEP-S3#2
    Kompileringar: Gingerbread.XXLC1

    Är detta korrekt?

    Det lilla problemet med återgången till Stock skrämde mig dock, vet inte om jag törs uppdatera till ICS. Hur säkert är detta? Hur många fall har påträffats där någon blivit brickad? Är det vanligt att den bara står och snurrar vid uppstart? Å andra sidan stöds inte min enhet av uppdatering via Kies står det, så jag antar att jag i vilket fall måste gå via Odin?
     
  5. pellenoppe

    pellenoppe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2012
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    alla telefoner kan bli "brickade" de finns ju alltid en risk. men största risken är "har jag läst"
    om du går från "Chinese Leak" alltså ics rommar som släpptes innan den tyska ics ..........

    det finns ju aldrig några garantier, det som funkar för mej kanske inte funkar för dej. men läser man om dom som blivit brickade (väldigt få) så har dom inte gjort som det har skrivits i guiden. jag har gått från orginal till rotning till 5-6 olika gb sedan till ics ,till gb tillbaka och sedan ics när den tyska släpptes och sedan till rocket-ics v1.0 bara på ett par veckor. bara genom att läsa guider här och på xda.

    (sorry för stavningsfel har någon form av bokstavssjukdom :) )

    lycka till
     
  6. pellenoppe

    pellenoppe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2012
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    jag gick från custom till ics stock enligt länken jag gav dej alltså custom gb (rocketrom)
     
  7. TheSituation

    TheSituation Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag förstår, men den GB-Rom jag nu sitter på är det en officiell Stock Rom? Det är säkrast att gå från en sådan till ICS?

    Jag läste någonting på Xda, en nackdel med forumet är ju att det finns tusentals inlägg (som faktiskt är relevanta) att läsa igenom, även om vissa har skapat sammanfattningar. Jag uppfattade det som att det kunde finnas risk för att göra en factory reset när man väl flashat in ICS. Det som i sådana fall skrämmer mig är ju att jag var tvungen att göra en sådan för att få igång min telefon igen.

    Hur många dokumenterade fall har påträffats där folk som gått från stock ROM GB till stock ROM ICS har blivit brickade?
     
  8. pellenoppe

    pellenoppe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2012
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    vad jag kan förstå så ska det inte vara några problem med nya ics. factory reset problemet gällde väl bara när man höll på med kina releasen. eller går från kina releasen till något annat rom. så har jag förstått det i alla fall.

    enligt d3en här tråden så ska det vara stock rom http://forum.lowyat.net/topic/2322218/+1080
     
  9. TheSituation

    TheSituation Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ok, nu har jag ICS. Startade upp Odin, gick och bryggde en kopp kaffe och när jag kom tillbaka var allting klart. Kunde inte gå smidigare.
     
  10. pellenoppe

    pellenoppe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2012
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    grattis :)
     
  11. TheSituation

    TheSituation Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    CM9 var förvisso litet snyggare men tyvärr beskaffad med en del brister som att synkningen mellan konton inte fungerade nöjaktigt samt att apparna och widgets hade en vansinnig ordning. Nå, jag nöjer mig med den här nu och gläds åt att jag åter kan använda pennan på ett vettigt sätt. :)
     
  12. Haider

    Haider Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej,

    mailar runt o ställer en massa frågor för att lära mig. Hoppas ni har tålamod med mig!


    Så är detta original ROMen? Den versionangivelse du nämner är identisk med min.
    Var hittade du filen? Är det något man kan hitta på Samsungs sida?


    Varför går det inte att använda samma guide? Tänker lite som man tänker på PC; ska du installera Windows så är det bara o installera. Inte är det mkt diff mellan versionerna om alls.


    Är det här original ICS till Galaxy Note, fast för den tyska marknaden? I så fall undrar jag det kommer sig att personen i guiden skriver att man får "ICS 4.0.3 + Root + CWM" - det låter mycket mer än vad en original uppdatering ger. Hur har modifikationen kunnat ske?


    Vad är CM9? Med "snyggare", syftar du till estetik, alltså samma estetik som man kan få med exempelvis en launcher?
     
  13. TheSituation

    TheSituation Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Japp, samt en ganska schysst "stängning" av skärmen (likt en gammal TV som stängs av).

    Går naturligtvis att använda en launcher också, det är sant.
     
  14. SpeedSurfer

    SpeedSurfer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2011
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 3
    Telefon 2:
    LG G2
    ROM:
    Cyanogen
    Platta:
    nVidia Shield Tablet K1
    Platta 2:
    Nexus 7 2nd gen
    Övrigt:
    nVidia Shield TV
    CM9 (CyanogenMod 9) är alltså en ROM som privatpersoner gjort, som inte Samsung blivit inblandad i (iaf inte direkt). Det innebär att man får en Android-version som ser ut som Google tänkt sig (brukar kallas Vanilla). Personligen så föredrar jag detta utseende, och telefonen blir även rappare. Dock är CM9 inte 100% stabilt ännu, så där finns dokumenterade buggar osv.
     
    tellusair gillar detta.