Fråga: Återställa för service

Diskussion i 'Nexus S - ROM-filer och utveckling' startad av Nordis, 2 jan 2012.

  1. Nordis

    Nordis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    483
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Min Nexus S har gått sönder. Den hittar inte det inbyggda SD-kortet längre. Efter en stunds googlande har jag kommit fram till att enda sättet är att skicka in den. Jag har den rootad så nu är frågan hur man bäst återställer den så mycket som möjligt.

    Eftersom jag inte kan komma åt SD-kortet kan jag inte flasha in stock, så min tanke är att flasha in orginal recovery och sedan låsa bootloadern.

    Var kan man hitta orginal recoveryn? Någon som har något annat tips på vad man kan göra innan den skickas in?
     
  2. pingo

    pingo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    [REF] ALL Nexus S OTA Updates for ALL Variants, Plus Full ROM Packages - xda-developers

    Börja där och ladda ner en komplett OTA ROM för din telefon

    Har du inte verktygen fastboot och adb hittar du dom på http://blandroid.org/downloads/fastboot-windows.zip.

    Du behöver installera Android SDK för drivrutinerna men kan då använda fastboot/adb från filen ovan direkt från var du nu zippar ut dom

    Sen kan du köra från terminalen som admin

    adb devices (kolla att din telefon verkligen pratar med datorn)

    fastboot -w update /OTAfilnamn.zip för att flasha om din telefon till stock inkl. recovery.

    Sist kör du

    fastboot oem lock
     
  3. Nordis

    Nordis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    483
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Tack för ditt svar!

    Men jag tror du missuppfattade mig lite eller så var det jag som uttryckte mig oklart. :)
    Problemet är att jag varken kan läsa eller skriva från/till det inbyggda minnet och kan därför inte flasha en rom. Jag har hittat några andra som har det här problemet med Nexus S, bland annat någon tråd på XDA har jag för mig. Och enda lösningen verkar vara att återställa luren så gott som det går och hoppas på att servicen inte ser/bryr sig att den varit rootad.

    Så frågan kvarstår väl, hur man kan få in orginal recovery utan att flasha stock? Eller snarare var hittar jag stock recoveryn? Att flasha in den vet jag hur man gör, behöver mest hjälp med att hitta filen. :)
     
    Last edited: 3 jan 2012