Återställa SMS

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Eazy, 15 jan 2023.

Taggar:
  1. Eazy

    Eazy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2012
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hej!

    Har en Oneplus 7t pro som jag precis falshat in en custom rom på. Innan jag gjorde detta så backade jag upp mina sms med en app. Vet inte vad jag gjorde, men jag kan inte hitta backupfilerna jag backade upp till min dator, så jag kan inte återställa.

    Alla sms finns syncat hos Goggle, men man kan bara återställa sms därifrån om man har en Pixel-telefon (enligt Googles själva). Googlade runt lite och hittat att det finns en del program som man kan återställa sina sms med även om man inte har en pixel-telefon. Tyvärr litar jag inte på att dessa program inte är något fuffens med eller om de ens funkar. De lär ju behöva åtkomst till mitt Google-konto och det är inget jag vill ge om jag inte kan lita på programmet.

    Någon som har någon lösning så jag kan återfå mina sms?
     
  2. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 838
    Mottagna gillanden:
    4 930

    MINA ENHETER

    Stämmer verkligen det... Går väl att återställa från Google till vilken Android som helst, bara att välja sin Google backup vid initieringen.
     
    Kristy, katho och jnsson gillar detta.
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Precis, vad du än läst så stämmer det inte. Sms/mms ska återställas till alla nyare Android-varianter, oavsett telefonmärke, så länge telefonen kör Google Mobile Services (GMS) skulle jag tro.

    Var har du läst det med endast Pixel-telefoner?
    Funktionen vi pratar om är inbyggd i Android, och du ska få frågan om vad du vill återställa första gången du börjar använda telefonen, när du loggar in i Google-kontot. Du behöver således inte logga in på någon tredjepartstjänst, utan direkt till Google, som ju står bakom Android.


    Här ser du vad som finns sparat i ditt konto:
    Google Drive: Sign-in
    Du kan även i Drive-appen på en telefon se mer specificerad data om vad som finns sparat.

    Kan du ha använt någon tredjepartstjänst/app och laddat upp sms/mms, eller har du använt funktionen vi beskriver?
     
  4. Eazy

    Eazy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2012
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Det står här:
    Manage & restore your mobile backups in Google Drive - Android - Google Drive Help

    Efter jag installerade min custom rom och sedan skulle ställa in telefonen så fick jag bara upp att jag skulle koppla in usb-kabel från telefonen till en annan enhet (mins inte exakt vad det stod). Frågan är om Google inte kände igen att det var min Oneplus-telefon och tyckte att det var en ny enhet som inte är kompatibel med den tidigare backupen eller nått sånt (gissar bara).

    Jag har tidigare alltid kunnat återställa när jag falshat rom på min gamla Nexus 6 oavsett vilken rom det varit. Just sms har inte ibland kunnat återställas om den Gapps jag valt inte innehållit Googles Messenger (ibland har det funkat utan Messenger). Det har inte alltid varit konsekvent.

    Nu har jag ju möjligheten att göra en factory reset och göra om allt och se om jag missat att det finns möjligheten att hämta backupen. Är inte så sugen på att göra detta för det är rätt mycket jag ställt in, speciellt om valet inte finns och jag gör det i onödan.

    Det sämsta alternativet är att återställa telefonen med original-rom från Oneplus, backa upp alla SMS med den app jag brukar använda och sedan flasha in min custom rom (crDroid).

    Mina SMS är rätt viktiga för mig då det är meddelanden från en vän som inte längre lever så jag får nog testa en system restore om ingen annan lösning finns och funkar inte det får jag återställa till original-rom. Det verkar inte finnas något annat sätt :/
     
  5. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 838
    Mottagna gillanden:
    4 930

    MINA ENHETER

    Kolla detta och diskussionen där omkring (All credit to @jnsson@jnsson)
    Sandlådan 34.0/Europe prataomvadsomhelstnärsomhelst-tråden
     
  6. Eazy

    Eazy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2012
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag gjorde en systemåterställning och denna gången fick jag upp att välja en backup och mina sms är tillbaka \o/.

    Varför jag inte fick upp valet första gången vet jag inte. Jag har genom tiden flashat många roms så jag har gjort det här många gånger och jag är helt säker på att jag inte fick upp valet första gången.

    Tack för visat intresse!! :)
     
    Buzz, Kristy, Heleg och 2 andra gillar detta.
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Skönt att det löste sig.
    Konstigt att den support-artikeln du länkade anger att SMS-backup är exklusiv för Pixel-telefoner. Så var det i början när funktionen var ny, typ 2016-2017. Men jag tror vi alla här inne är ense om att funktionen numera, sedan flera år tillbaka, funkar gentemot de flesta Android-enheter, oavsett märke. Jag vet inte hur du hittade supportartikeln, genom google-sökning eller genom att klicka dig fram inne på Googles Pixel-sidor? Min bästa gissning skulle vara att artikeln är en kvarleva från 2016-2017, med utdaterat innehåll, som glömts kvar. Märkligt iaf, borde ju kunna felanmälas kanske.

    Jag har i ett antal trådar genom åren nämnt att Googles backup av SMS/MMS inte är särskilt pålitlig, bland annat tas molnkopian bort efter 90 dagar, om din telefon inte varit ansluten. Säg att du skulle hamna på sjukhus en period efter en olycka, då kommer alla dina sms i molnet kanske vara borta när du kommer ut. Sen har det ofta funnits en del egenheter med SMS/MMS-backup från Google, kanske är problemet du stötte på en sådan egenhet. För mig har jag just nu, på min Pixel 6a, problem med att SMS inte laddas upp särskilt ofta, det kan gå en vecka utan att ny uppladdning sker - medan all annan data (appdata, MMS, samtalshistorik) laddas upp dagligen.

    Av dessa skäl tycker jag man bör ha en egen backup för SMS/MMS installerad. Googles lösning är för det mesta väldigt bra när man byter telefon, men den är inte 100 % pålitlig, så därför bör man ha en tredjepartsapp, för nödfall om inte annat.
    Jag söker för övrigt en ny sådan app, se tråd nedan, någon här kanske har tips att komma med.
    Behöver ny app för SMS-backup - tips?
     
  8. Eazy

    Eazy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2012
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag använde SMS Backup & Restore när jag backade upp. Väljer att backa upp lokalt och sparar backupen på min server. Har dock inte testat den än på min crDroid (Android 13).