Återställnings ROM:ar för svensksålda ZTE Blade

Diskussion i 'Blade' startad av kallt_kaffe, 23 mar 2011.

  1. KHEEJS

    KHEEJS Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag har lyckats med detta. Var jävligt klurigt och tvivlar på att det skulle gå igen, men det är möjligt. La in update.zip och återställde romen via clockwork, men då hamnade jag i loopboot då jag inte hade wipat nåt. Då hade i alla fall recovery-partitionen återställts så jag kunde dra in den officiella 2.2-uppdateringen.

    Jag fick kolla på videos på youtube för att se hur menyerna i clockwork ser ut så jag kunde navigera mig utan att se. Det går men är svårt, tog ett bra tag.
     
  2. humbleman

    humbleman Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Känns så osäkert att göra det i blindo, därför jag hellre skulle återställa recovery-partionen via adb så man ser vad som händer. Om det ens går och om någon vänlig själ vet hur..

    Mvh
    humbleman
     
  3. KHEEJS

    KHEEJS Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Skriv gärna hur du gjorde om du lyckas. Jag har tänkt att förbereda min telefon på bästa sätt om någonting liknande händer men har inte gjort det ännu.
     
  4. humbleman

    humbleman Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Såg i en annan tråd med liknande problem (kanske din) att den eminente kallt_kaffe frågade om personen hade adb. Jag väntar och hoppas att han får tid o lust att svara här, annars får jag nog prova som du gjorde o förmodligen köpa ny lur.

    Du ska ha tack för svaret iaf.

    Mvh
    humbleman

    Edit : Det står ju i wikin hur man byter recovery image via adb, ska prova lägga in kallt_kaffes restore_stock_recovery.zip från andra posten när jag kommer hem.

    Edit 2 : Får inte in den :( flashningen avslutas med: failed with error: -1
    error writing recovery#
    Det gick bra att flasha recovery-clockwork-3.0.1.4-blade.img men inte den andra. Kan det bero på att den ena är zip och den andra img? Tacksam för ideér och hjälp..
     
    Last edited: 13 jun 2011
  5. humbleman

    humbleman Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag löste det själv :D
    Var ju bara att packa upp zip-filen o pusha recovery-gen2.img till sd-kort, sen flash_image recovery /sdcard/recovery-gen2.img. Sen var det bara att köra zte uppdateringen :)
    Stort tack till kallt_kaffe för allt hans underbara arbete! Och till KHEEJS för visat intresse.

    Mvh
    humbleman
     
  6. eritoo

    eritoo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hejsan

    Tack för allt frivilligt arbete som läggs ned. Uppskattas verkligen. Nu har jag en fråga som kan vara besvarad, men hittar den inte rakt av i den här tråden. Ursäkta om jag frågar något som redan står, men vill hellre fråga en gång för mycket.

    Just nu kör jag CM7 via en TPT. Pigfish säger att jag har en Gen2 telefon. Är säker på att jag hade en Gen1-telefon innan jag körde in TPTn. Vilken återställning ska jag då välja; Återställning av partitionslayout Gen1 eller Återställning av partitionslayout Gen2?

    Tack på förhand
     
  7. humbleman

    humbleman Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag hade precis samma utgångsläge, körde "återställning av partionslayout och ROM för gen2" på min och sen ZTEs uppdatering till Android 2.2. Men jag har inte fått tillbaka min från service från Anovo ännu så jag e inte helt säker på att jag kommer undan med det..

    Mvh
    humbleman
     
  8. sliddjur

    sliddjur Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har du fått tillbaka telefonen?
    Kan man ta bort clockwork och allt man lagt in för att roota så den är "root-ospårningsbar"? Jag skall skicka in min nu nämligen.

    Jag har också en gen1 (köpt på cdon). Den hade jag konverterat till gen2 med tpt och slängt in CM7. Nu har jag kört tillbaka till gen1 och stock rom.

    Har jag alltså blåst min telefon på garantin nu eller?
     
  9. humbleman

    humbleman Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nej inte än, den har precis kommit fram till Anovo efter drygt en vecka. Telia verkar ha promenerat till Gävle med den.

    Det är det jag hoppas att jag lyckats med., återstår att se.Tyvärr hade Telia skrivit "Startar inte" på ordern och inte "skärmen död/svart" som jag sa. Kanske det innebär att dom rotar extra i mjukvaran.. Hoppas inte.
     
  10. eritoo

    eritoo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för svar humble, håll oss gärna uppdaterade
     
  11. sliddjur

    sliddjur Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har du møjlighet att spåra din reperation? :O
     
  12. humbleman

    humbleman Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ja genom att knappa in IMEI-nr på Anovos hemsida under "sök din service". Uppdateras inte så ofta dock..
     
  13. papinho

    papinho Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    1 276
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Vad menas? om jag vill roota min telefon och om de händer något med den så måste man återställa den till originalrom, men vad menar KK med det han skriver på första posten?
     
  14. humbleman

    humbleman Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Idag ska jag försöka få tid att hämta luren som e tillbaka hos Telia äntligen. Anovo har bytt display på den, verkar lovande :)
     
  15. humbleman

    humbleman Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hämtat luren nu med ny display. Sättet jag återställde på tidigare i tråden verkar onekligen ha fungerat :D
     
  16. sliddjur

    sliddjur Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Flott det humbleman. Min telefon har precis kommit fram till Anovo. Detta är mitt statusmeddelande:

    Felet på produkten är lokaliserat. Vi väntar på leverans av beställd reservdel

    Vad faan? Det kommer ta lång tid att få skickad en ny högtalardel från Kina? Eller vad de nu sysslar med...
    Verkar i övrigt som att det fungerat med återställningen.
     
  17. MaXmeOliver

    MaXmeOliver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    1 437
    Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    Denna är värd att ligga längre upp! Tack!
     
  18. Albinalm

    Albinalm Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Backupen Behövs!! :D

    Jag skulle faktiskt behöva den backupen och lägga in i clockwork\backup-mappen och installera som backup eller ta OSF Flasher och lägga in filerna i mappen Files och köra i FTM och sen Trycka på "Start". :P
    Du kan väl ladda up den mappen på mediafire eller något är du snäll. Du kan skicka nedladdnings-länken på min email: [email protected]
    Tack på förhand\\ Albin Alm
     
  19. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Har en Blade från Comviq som hade 2.2 på sig från början, Gen2 antar jag.

    Jag låste upp den, fixade root med one-click, installerade ROM-manager och sedan ClockworkMod recovery och senare CM7.

    Inga problem med allt det tekniska, men det verkar som att telefonen är sönder på nått sätt, då den crashar vid vissa spel eller Youtube och så. Samma sak händer på en annan custom ROM (inte CM7) och det händer även utan SD-kort, så det är inte det som är trasigt.

    Därför tänkte jag återställa telefonen lite som den var när jag fick den, för att lämna tillbaka och få en ny.

    Vilken av metoder i post 1 och post 2 bör ja använda?
    Tycker det verkar konstigt att använda metoden i post 2, för att återställa till Gen1 och sen fixa Gen2?

    Jag har version 3.0.2.7 av ClockworkMod Recovery
     
  20. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    I post 2 finns en metod för gen2 om du fortsätter lite längre ner. Du återställer till stock recovery och sen installerar du den officiella 2.2.