Att äga en iPhone 4-användare med SGS

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av Husknuten, 6 nov 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. JohanH

JohanH Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

+1 :)

2. trotte

trotte Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Iphone 4 är en bra smartphone. Främst genom att saker är snyggt, glider smooth och finns massor med bra apps som inte finns på Androidmarket.

Men rent praktiskt är några Androidtelefoner mer flexibla, har fler funktioner och snabbare på en del sätt, trots en mer omfattande multitaskning.

Poängen är inte att den ena är mycket bättre än den andra, utan att Ihpones varumärke är mycket starkare än telefonen själv idag. Det innebär att många köper den och tror att den är bäst utan att känna till alternativen.

Det finns de som testar Androidtelefoner/Iphone och tar ett nyktert beslut att de föredrar Iphone av olika anledningar. Men det törs jag säga är en liten grupp.

3. Peter_l

Peter_l Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det där skulle jag inte prova med om jag vill håna en iphoneägare. Testade nämligen det med en kille på jobbet som har iphone 4. Det finns appar till både Android och iphone som gör det möjligt.

4. 24-seven

24-seven Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag som står med en fot i varje läger (har ingen SGS, dock SGT, Iphone 4 och Ipad) kanske kan ge trådskaparen en nykter bild av verkligheten:

Innan vi börjar diskutera features som Iphonen/Ipaden saknar, bör man ta en titt på sin telefon och fundera över hur kvalitativ produkten känns. SGS/SGT upplevs som plastiga leksaker i jämförelse med apples motsvarande produkter.

Och om vi pratar OS så kommer någon som är van vid iOS att alltid att uppleva Android som laggigt och buggigt, även om det är snyggare, och ger möjlighet att använda widgets.

Något jag stör mig enormt på är att jag inte kan koppla in min Android-telefon till bilstereon på ett vettigt sätt. Visst jag kan köra 3,5 hörlurskabel och köra en extra kabell till cigguttaget(som man gjorde 1987) men 2010 vill man kunna byta låt på spotify via ratten, samtidigt som man kör navigation, allt digitalt genom bilstereon, och telefonen är fulladdad när man kommer fram.

Jag gillar min Androidtelefon, grymt med widgets, möjlighet att ändra lite som man vill, minneskort, och slippa Itunes, men skulle inte klara mig utan min Iphone...

5. nonajme

nonajme Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

På vilket sätt känns dom plastiga? Visst, dom är gjort i plast. Vilket faktiskt är ett rätt bra material att göra telefoner i. Om man väljer rätt typ av plast. För det kan flexa lite om man tappar dom. Så att man kan klara sig utan sprickor och fula märken.

Så jag skulle nog faktiskt ha en plasttelefon än en glastelefon. För glas har inte den möjligheten att flexa om man tappar den.

Laggigt och buggigt? Visst, lite lagg finns. Men det gör det i iOS också. Men buggar är det inte så ofta jag stöter på om jag ska vara ärligt. Inte lagg heller. Men då kör jag iofs inte helt standard heller.

Men som jag ser det så finns det för och nackdelar med både iOS och Android. Dock skulle jag tycka iOS är hur tråkigt som hellst. Det enda som existerar i telefonen är en applista.

Om du nu flashar så stolt med hur det ska vara 2010 så är det ju standard med bluetooth i bilstereon då. Så då behövs det ju bara en kabel för att ladda. Det kommer man inte ifrån på iOS heller.

Men det där du har skrivit där fattar jag inte direkt. Kan du lösa allt det där du skrivit på iOS ens?

Jag vill inte kasta en massa skit och sånt. Utan frågar bara lite nyfiket. Vad är så viktigt med din iPhone så att du inte kan klara dig utan den?

6. bjorkis

bjorkis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Sant, men ändå inte...

SGS har funktionen inbygd att kunna ringa riktiga 3g videosamtal. Ngt som Ip4 inte kan inte ens med extra programvara. Men visst går det att lösa så att man typ kan ringa video samtal.

7. JohanH

JohanH Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Så om man ser till att det inte finns något wifi i närheten?

8. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Beror på vad man menar med lagg. iOS laggar som fan i webbläsaren. Scrollningen är visserligen mjukare än en babystjärt, men väldigt ofta så hinner nallen inte rendera upp sidan och visar istället en rutig dummybild.

9. pappa_jon

pappa_jon Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ännu en tråd om sgs vs iphone. Att ni orkar... Båda telefonerna är bra, förstår inte behovet av att behöva klanka ner på den telefonen man inte själv har eller försvara sig heller för den delen. För och nackdelar med båda. Personligt tycke, så länge man är nöjd med sin telefon så....

10. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Du orkar ju besvära dig med att kommentera, så viss förståelse bör du ju kunna ha. :)

11. Tiny Turtle

Tiny Turtle Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Det finns massor med saker som iPhone gör bättre än valfri Android *och* det finns massor med saker som Androider gör bättre. Att köpa vilken som är en kompromiss - så är det bara.

Sedan finns det massor av iPhone-ägare som (utan att vara Steve Jobs-fanatiker) tror att iPhone verkligen är totalt överlägsna och att resten av branschen ligger ett par år efter - på allt! De är inte rädda för att börja räkna upp finesser som man enkelt kan bocka av, men tyvärr för "oss" så finns det ett lass grejor som funkar mycket bättre på iP4, det går inte att blunda för. T.ex. ni som försöker såga Retina-skärmen med att det bara är en LCD - Hur kan ni bara bortse från att upplösningen på 960x640 är 1,6 gånger så många pixlar som på en SGS eller Desire?

Om jag skulle visa fördelar med min SGS för en iP4-ägare skulle jag börja med att starta SwiFTP och visa hur enkelt jag kommer åt alla filer på telefonen från ett Utforskarfönster i datorn - otroligt smidigt och enkelt att även icke Power-users har nytta av det. Samtidigt är det något som aldrig kommer komma till iOS.

12. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Inget fel på iPhone-skärmen. Den tillhör marknadens bättre. Men upplösningen är inte allt. LCD-teknologin ger dålig svärta och framför allt så skapar den "utanpåliggande" digitizern reflexer som inte finns på SGS.

Det jag sågar är mest apples marknadsföring av skärmen som något helt nytt genom att kalla den "retina". Den må ha hög upplösning, men den bygger på en förlegad teknologi som inte borde höra hemma på en så dyr produkt.

13. 24-seven

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hmm, har du hållt i en SGS? Trodde inte de var någon nyhet att de ger ett billigt-plastigt intryck? Samma sak med SGT vs Ipad = billig plast vs lyxig aluminium. Jag kan ha viss förståelse för detta då det gäller SGS och Iphone 4 då SGS är betydligt billigare, men tycker att en SGT för 7500kr borde hålla lite högre nivå.

Ja, glaset på Iphone 4 är känsligt, men snyggt!

Absolut, Android är ett roligare och snyggare OS, men man saknar flytet från iOS, och tröttnar på "force close" m.m.

Jag vill inte flasha, bara lyfta en stor nackdel med Android som inte pratas om så ofta, och som blir en dealbreaker för mig.

Nej, BT har ju till och med sämre ljudkvalité än FM-sändar varianten, så det känns inte aktuellt. Jag kan förstå att det kommer som en kalldusch för en Androidanvändare, men JA allt jag skrev ovan är möjligt i iOS, och är något jag använder i princip dagligen.

J
    -Möjlighet att koppla mot bilstereo
    -Appar: Moto GP, Autodesk Publisher, Slingplayer (finns till android men fungerar sämre än på Iphone) m.m.
    -Har en Audio Pro porto go som jag använder flitigt på sommaren. Sätter i Iphonen och startar spotify, sedan kan man byta låt m.m. via fjärrkontrollen. Skulle gärna köpa motsvarande pryl till min Android-telefon, men det finns ju inte.

Detta är funktioner som för mig är betydligt viktigare än att telefonen har plats för minneskort, kan göra videosamtal eller spela flash.

14. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Skulle kanske valt iPhone(se där, den fanns i ordlistan) om inte Apple tillverkade den, så synd att de begränsar användarna så otroligt mycket. Seriöst, 2010 och min pappa kan inte dela en låt med mig via blåtand?

Men ändå inte, tror att just det superenkla interfacet lockar många, själv klarar jag inte det, måste ha lite mångsidighet

Sent from my Desire HD using Tapatalk

15. Nisse Järnet

Nisse Järnet Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Pixel 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 pro
    Tycker ip4 känns för tung :ehm: Hellre plast för min del.

16. Nisse Järnet

Nisse Järnet Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Pixel 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 pro
    Det här tror jag också mycket på, folk kan inte speciellt mycket om tekniken idag.

17. nonajme

nonajme Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

"Telefon: Samsung Galaxy S
    ROM: Doc Froyo XWJPA v7.6 + no-rfs lagfix "
    Jag skulle bli förvånad om jag inte hade haft en i handen faktiskt. Hade du även sett om du kollat lite åt vänster ;)

Visst, den är gjord av plast. Men det gör den inte plastig. Den gnakar å har sig iaf inte om man tar i den å trycker lite.

Visst, glas är snyggt. Men repas relativt enkelt. Och går sönder enkelt. Sen har man läst materialkunskap så inser man att plast är ett av dom bättre materialen att göra en telefon i. Faktiskt. Men det beror ju dock på vilken plast man väljer. Glas skulle jag aldrig ens fundera över, då det borde vara ett av dom sämre materialen för det. Sen, glas är snyggt på en telefon? För vissa kanske. Men jag tycker mest det blir något störande som reflekterar ljus.

Du är lite hemmablind nu va? Saknar flytet från iOS? Det flyter inte alltid perfekt. Men det flyter bättre. Men sen är inte Android mobiler laggiga så man stör sig på det, anser jag iaf. Sen så var ju SGS snabbare på rätt mycket saker än iPhone4 i något test som ligger på tuben.

Sen Force Close får man ju faktiskt inte speciellt ofta. Kanske typ 1 gång i månaden max om man inte testar en massa dåligt skrivna appar.

Hur uppdaterar du iOS? Om du inte gillar att flasha? iOS har ju inte ens OTA-uppdatering? DET är ju faktiskt en nackdel det också ;)

Sen om man pratar custom-roms så flashar man ju sånna å trixar å har sig. För att man tycker det är roligt. Så det ser jag inte som någon nackdel.

Det har jag svårt att tänka mig, då FM-sändar varianten suger. Källa på det?

Länka till dom prylarna du måste ha för att få det att fungera då. Kan vara roligt att se. Tur att iOS4 kom då så att ni kan köra Spotify i bakgrunden ;)

18. 24-seven

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Så är det garanterat, på jobbet kör alla på vår interna IT avdelning Desire (dvs de som är mest intresserade av att greja med sina telefoner), resten kör Iphone. Trots att vi utveklar aplikationer för både Iphone och Android, är medvetenheten om Android generellt väldigt låg.

Super OT: Tittade precis på M5 board där en vit E30 spöade en Viper, och när jag uppdaterade denna sida hade Nisse gjort detta inlägg...

19. Optimus-Q

Optimus-Q Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Du bör noga skilja mellan olika telefoner. Att ta ETT exempel som ska motsvara alla androidtelefoner är bara korkat. Mycket handlar dessutom om smak. Många av mina vänner har iPhone 4 och den känns tung som en tegelsten i handen enligt mig. Inte alls skönt. Vissa kanske tycker att det inger en "kvalitetskänsla", men det gör inte jag. Jag tycker helt ärligt att min Samsung Captivate är mycket bekvämare och mer ergonomisk att hålla i handen.

Saknar flytet från iOS? Återigen så måste du specificera. Är det senaste iOS i iphone 3gs du menar? Jämför man den med min Samsung Captivate så är iOS i iPhone 3gs seg som sirap. Speciellt i program/applikationer/spel. Jämför man däremot med iPhone 4 så är de likvärdiga.

Flasha inte då.

Dessa funktioner finns ju redan??

20. 24-seven

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Slashgear: "it’s undoubtedly plasticky in its hand-feel."

Engadget: "unfortunately we didn't find the materials of construction quite as reassuring as we would have liked. The glitter-patterned (ugh) back is composed of what feels like mediocre plastic, while the actual glass of the screen is in itself extremely glossy and reflective, and the physical buttons are okay, but only that. The chrome surround is also more tacky than stylish"

Det är alltså inte bara jag... och gällande hårdvaran har jag aldrig pratat om något annat än SGS och SGT.

Har någon nämnt 3gs? Eftersom detta är en SGS vs Iphone 4 tråd, är det detta som åsyftas, nämner även skillnad mellan SGT och Ipad.

Jag lovar att bara lyfta upp dåliga saker med iOS framöver, då allt annat uppenbarligen anses som skryt...

Var?

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.