Att få tillgång till Google voice i Sverige

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av thenolifers, 9 jul 2010.

  1. thenolifers

    thenolifers Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Du behöver:
    1 skype-konto eller motsvarande med ett amerikansk telefonnummer
    1 konto på google voice (går att skapa genom att använda sig av en amerikansk proxy, till exempel http://www.anchorfree.com)
    1 telefon som kan sända ton-signaler ”genom” det amerikanska telefonnumret

    I korthet:

    1. Skaffa ett skype-konto, köp till ett amerrikanskt skype-in-nummer eller skaffa ett amerikanskt kontantkortsnummer eller motsvarande. http://www.skype.com

    2. Skapa ett konto på google voice. Du behöver vara uppkopplad via en amerikansk proxyserver, eftersom google endast tillåter amerikaner att skapa konton. Ange ditt amerikanska skypenummer eller kontantkortstelefonnummer i google voice-setupen.
    http://www.anchorfree.com/
    http://voice.google.com


    3. Bekräfta kontot genom att följa instruktionerna när du blir uppringd på det telefonnummer du angivit, det vill säga mata in de två siffrorna med hjälp av tonval i telefonen. Jag kunde inte göra detta i fring, utan gjorde det på en skype-telefon där det fanns ett fungerande tonval.

    4. Starta google voice på telefonen. Beroende på vilken version av android du har kan det heta Google voice eller bara Voice. Ser du ingen ikon? Stäng av telefonen, ta ut simkortet och starta telefonen. Anslut till nätet via WIFI. Leta redan på ikonen som nu bör synas och dra ut den till valfri hemskärm. Du bör nu kunna stänga av telefonen och starta med simkort.

    5. Klicka dig igenom stegen på telefonen. Välj det telefonnummer du konfiguerat enligt tidigare steg.

    6. Svara ja på frågan att använda google som voicemailleverantör på telefonen, men inte använda det för telefonsamtal.

    7. Gå in i inställningarna för google voicemail på datorn och skapa ett nytt svarsmeddelande för din voicemail. Du kommer att bli uppringd på ditt skypenummer för att tala in ett meddelande, samt behöva bekräfta detta med tonval.

    8. Njut av att komma åt din voicemail från vilken internetansluten dator som helst, samt att få engelska röstmeddelande transkriberade i text :)

    Tror inte att det var något mer än detta, men någon får gärna bekräfta detta. Ange annars var det tar stopp, så får vi se om det går att fylla på med mer information
     
  2. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jaha? Vad är vitsen med detta? Röstmeddelanden känns som 1983 ändå och orka med något skypenummer.
     
  3. esseven

    esseven Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2009
    Inlägg:
    406
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Goddag yxskaft (;)) Att lyssna av röstbrevlådan kostar pengar för somliga förstår du.
     
  4. sundrik

    sundrik Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2009
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    http://barilla.ärPessimist.nu

    pastakillen, han skriver ju:

    @TS: Gött bra när man kollar voicemail utomlands.
     
  5. esseven

    esseven Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2009
    Inlägg:
    406
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack förresten för arbetet du la ner.

    Dum fråga kanske; måste telefonen vara rootad för detta?
     
  6. jonaz

    jonaz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    929
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

  7. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Alltså, kommer det bli någon kostnad för mig när jag forward:ar mina inkommande samtal till Google Voice? Jag menar, om jag skulle forward:a det på vanligt sätt, till en annan telefon säg, så skulle jag ju själv få stå för mellanskillnaden?

    Eller är det man gör istället att låter TELEFONEN (inte operatören) skicka samtalet vidare? Måste man då 1. Ha telefonen igång? 2. Vara uppkopplad till "nätet"?

    /Söder
     
  8. thenolifers

    thenolifers Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    esseven: Nej, telefonen behöver inte vara rootad.

    söder: Bra fråga. Jag tycks under den gångna månaden ha ringt ett USA-samtal på 57 sekunder. Har garanterat lyssnat av fler mobilsvar än så. Tänker att det samtalet gjordes då jag provade runt. Men prova gärna själv en sväng och se hur det ser ut på din räkning. Det går ju alltid att ställa tillbaka.
     
  9. esseven

    esseven Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2009
    Inlägg:
    406
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag undrar detsamma
     
  10. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Men är det ditt riktiga nummer eller Skypenummer?
     
  11. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Som jag förstod det, så behöver man ett US-nummer (funkar bra med ett Skype-nummer visst), när man ska aktivera sitt voice. Sedan kan man nog fixa så det funkar med sitt svenska nummer också.

    Dock är jag fort. undrade om kostnaden, och hur det fungerar med forward:ningen.

    /Söder
     
  12. A_M

    A_M Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har tagit det ett steg längre.

    1. Skaffa gratis IP-telefoni till mobilen. Jag använde länge ett SIP-nummer jag reggade på Ekiga.net, via Pbxes.com och med Sipdroid som klient på min Androidmobil. Funkade skitbra, var toknöjd, men när jag bytte från Hero till Galaxy S ville sig denna kombination inte funka längre trots mycket krånglande (ljudet från min ände föll bort titt som tätt).
    Nu använder jag istället gratis SIP från Callcentric och mjukvaran 3CXPhone. Denna är tyvärr mycket buggigare än Sipdroid, och verkar dra mer batteri, men jag kan i alla fall ringa och ta emot samtal där ljudkvaliten är hyfsad.

    2. Skaffa ett "riktigt" Amerikanskt telefonnummer via IpKall och vidarekoppla det till ditt SIP-nummer. Kan ta ett par dagar eller t.o.m. nån vecka från det att man reggar tills tjänsten är aktiverad. Kostar inget, till skillnad från t.ex. Skype-in nummer.

    3. Registrera Google Voice via amerikansk proxy och använd ditt IpKall-nummer för att aktivera.

    4. Ladda ned Google Voice Callback från Market och ändra inställningarna så Google Voice ringer upp dig och kopplar dig när du ringer USA-samtal.

    Voila! Ring och ta emot samtal gratis (förutsatt att du har obegränsat data-paket på ditt abonnemang) från USA!

    Och så en sista punkt:
    5. Håll tyst om det här, och berätta inte för hela världen (framför allt vill jag inte att detta hamnar på Swedroids första sida eller annan stor teknikblogg). Jag misstänker att Google eller svenska operatörer kanske skulle sätta stopp för det här om det blev vanligt, och jag vill gärna fortsätta kunna ringa gratis till min flickvän som för närvarande bor i USA. :P
     
  13. A_M

    A_M Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag rekommenderar att du inte försöker koppla dina svenska samtal till Google Voice, jag tror att det är risk att det blir väldigt dyrt för din del.
     
  14. dRiN

    dRiN Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2010
    Inlägg:
    309
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag undrar hur du kunde ställa in CallCentric i 3CX? Har ett problem med det. Det registreras inte. ?
     
  15. masterplan

    masterplan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Länge sen tråden levde men, jag funderar över två saker:

    1: Är det någon som kör med Google Voice på in svenska lur nu? Funkar bra?
    2: Är det några kostnader för uppkoppling mot det amerikanska Skype-numret man använder för att fixa G-Voice?
     
  16. Fredro

    Fredro Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2009
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
  17. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Men blir det inte en kostnad för oss i Sverige? Jag menar, det måste väl på nått sätt bygga på att man i USA kan vidarebefordra sina inkommande samtal till ett visst nummer? Eller hur gör du?

    EDIT: Jag följer också den guiden nu, men jag får problem med Express Talk för att regga numret. (först hade jag massa router-problem tror jag, men nu är det nått annat).

    http://piclair.com/itfe4

    EDIT2: Jag skippade detta, och gick vidare i guiden med hotspot och Google Voice.
    När jag ska skriva in det nummer jag fick av IPKall, får jag denna info av Google:

    "Step 3 of 4: Add a forwarding phone
    Help
    +12532421169 : This number is already being used on two other Google Voice accounts. Forwarding numbers cannot be shared across more than two accounts."

    Vad menas med det? Har IPKall gett mig ett nummer som även andra använder?

    /Söder
     
    Last edited: 12 jan 2011
  18. Fredro

    Fredro Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2009
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    hehe ja det verkar så, IPkall rensar ju inaktiva konton rätt så snabbt. Har inte riktigt kommit på hur jag ska fixa tele biten än, men detta var för att aktivera voice ordentligt. Har också lyckats få en annan kompis att ringa mitt amerikanska google nr och kunnat svara :)
     
  19. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Hej igen. Jag befinner mig just nu i USA och har skaffat mig ett T-Mobile kontantkort.

    Med hjälp av det kunde jag nu "aktivera" mitt Google Voice (då jag hade problem med det innan pga problem med sidor som skulle ge mitt ett amerikanst nummer).

    Nu kommer detta nummer ju bara vara "mitt" i ca 90 dagar, eftersom jag åker hem till Sverige igen snart.

    Har jag någon användning av detta efter att mitt amerikanska kontantkort slutat funka?

    Skulle någon vilja förklara för mig hur det skulle gå att dra nytta av Google Voice som ens "röstbrevlåda" även i Sverige?

    EDIT: Jag menar, det blir ju dyrt för ens vänner att ringa det Google Number man nu skaffat, då det är ett USA-nummer med +1, och om JAG ska forwarda:a mina vanliga samtal till Google Voice sen hemma i Sverige, så känns det som att jag dels kan få en kostnad för att utlandsamtal, och även från tex Halebop för att man använder en annan forward än den som går till deras Telesvar..

    /Söder
     
    Last edited: 20 jun 2011