Guide: Att skapa en Hemsida/Blogg för nybörjare?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Salvion, 25 dec 2017.

1. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    När du trycker enter så är tanken att man gör en ny paragraf. Därav det extra radavståndet. Håll inne shift när du trycker enter så kommer du direkt på raden under.

bernard gillar detta.
  2. Salvion

Salvion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 305
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 9 pro 256 GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Färg: Hazel
    Platta:
    Google Pixelbook
    @e7andy@e7andy
    Aha, det hade jag nog inte listat ut själv, tack för förklaringen och hjälpen skall testa vid nästa post!

3. Zerge

Zerge Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    544
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Jag jobbar själv inom hosting branschen på ett av de större och mest välkända webbhotellen i landet. Jag skulle vilja påstå att valet av webbhotell spelar mindre roll, utan det du borde satsa på är att välja en bra plattform för din hemsida.

Skillnaden mellan webbhotell i sig är ofta supporten som ges då de lite dyrare alternativen ofta satsar lite extra just på kundsupporten för att sticka ut. De billigaste alternativen brukar sällan ha särskilt hjälpsam support och One.com samt Misshosting är ett bra exempel på en sådan leverantör.
    De billigare leverantörerna brukar även trycka in fler kunder på varje server och de som skriver att de erbjuder "obegränsad lagring" gör ofta inte det, utan de har paragrafer i sina användarvilkor där de kan stänga av dig om du överskrider rimliga nivåer.

WordPress är som många här i tråden nämnt ett alternativ som är väldigt lätt att komma igång med och i princip alla webbhotell erbjuder någon form av one-click installer för denna lösning.

En klar fördel med WordPress är även att det finns extremt bra utbud av tredjepartsmoduler och teman som låter dig att bygga en modern sida utan att fokusera på koden. Exempelvis så finns det pagebuilder tillägg som exempelvis Siteorigin PageBuilder som låter dig att bygga hela layouten i en grafisk redigerare med en enkel gridlayout.

Skulle du köra fast rent generellt så går det inte att förlita sig på supporten hos webbhotellet, utan jag skulle råda dig till att gå med i gruppen WordPress Sverige på Facebook.

4. Salvion

Mottagna gillanden:
    1 305
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Platta:
    Google Pixelbook
    @Zerge@Zerge
    Jag vet att mina förväntningar eller önskningar av hur det skulle vara att vispa ihop en sida var orealistiska, jag har bara inte intresset för att verkligen sätta mig in i pillande m,ed att göra den, jag är bara intresserad av innehållet, och det är ju en ekvation som inte riktigt går ihop.
    Dock har jag lyckats göra 3-4 poster som faktiskt går att läsa, redigera 2 filmer som blev rätt hemska...
    Och den hjälp jag fått här som ovan av @e7andy@e7andy och andra är jäkligt bra och uppskattat.
    Vad jag vill säga att ditt råd låter proffsigt och insatt men jag avvaktar nog och ser hur mycket material jag kan få ur mig innan jag byter eller ändrar.
    FB tipset skall jag genast kolla upp, tack uppskattar din input! :)

5. Zerge

Zerge Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    544
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Det är en del jobb, men jag tror starkt på "learn by doing" och därför så rekommenderar jag att du testar dig fram tills du har hunnit sätta dig in i det. Det kan vara en rätt stor inlärningskurva, men dokumentationen är så pass bra för WordPress att det bör vara relativt enkelt.

Ett tips som jag missade i mitt första inlägg: Glöm inte uppdatera din sida så att du kör senaste WordPress och senaste versionen av teman + tillägg.. ser allt för mycket sajter som blir hackade för att användaren glömmer bort detta.

6. Salvion

Mottagna gillanden:
    1 305
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Platta:
    Google Pixelbook
    @Zerge@Zerge
    Jag har nog svart bälte i att inte vara lämplig för "LBD" och då är jag inte ironisk, jag är bara kass på att läsa och förstå instruktioner, men det är lugnt detta är ju på sin höjd ett hobby projekt.
    Googlade på hur man uppdaterar och man skulle göra backup och grejer innan så vi får se hur det blir, trodde iofs att då det är ett webverktyg att det alltid var up-to-date.

Gick med i FB sidan och jisses vad alla som skriver där ligger ljusår före mig, jag begrep inte ett jota av posterna, men jag lurkar kvar där så kanske något dyker upp.

Nåja tack för fina tips! :)

7. Droid55

Droid55 Guest

bernard gillar detta.
  8. Alleman

Alleman Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0