att stänga av prgogram!

Diskussion i 'Tattoo' startad av Droid_276, 7 dec 2009.

  1. Droid_276

    Droid_276 Guest

    Hej, jag kanske är helt ute och cycklar, men att stänga ner program för mig är ganska ansträngande tycker jag!
    Jag har instalerat app taskkiller som gör sin uppgift bra, den stänger ju men otroligt seg o starta när alla program verkar ligga o köra i bakgrunden!

    som ett exempel så har jag "nsw player" på telefonen, som jag oftast lyssnar på musik igenom, men när jag bekräftar att jag vill stänga av programmet efter att ha tryckt på bakåtknappen så händer det ingenting, utan jag måste öppna taskkiller för att avsluta programmet!! å det verkar vara så med allt för många andra program åxå, dem lägger sig i bakgrunden o tar en helvettes massa minne!! blir frustrerad över att det är så, o tycker att det inte ska vara så svårt att programera in i programmen ett litet kryss som i windows!
     
  2. Farmfield

    Farmfield Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    1 002
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Jag läser titt som tätt folk som skriver att dom inte använder TasKiller eller annan 'task manager', att 'det äe Linux och det är skitsmart och löser allt själv så himla bra' (och jag sitter på Ubuntu sedan länge så plz skippa linuxtjafset) men min uppfattning är att luren blir seg med en massa skit igång i bakgrunden - och därför kör jag en 'task manager' men inte TasKiller utan Task Panel vilken jag finner otroligt mycket bättre just sett till att stänga ner onödigheter.

    Med Task Manager rätt inställd så har man en ikon i panelen hela tiden. Dra ner infogrejen, starta TaskPanel och klicka 'kill all background tasks' och telefonen blir pigg som en mört. Eftersom en massa processer (som SenseUI eller touch control t.ex.) är dumma att stänga ner så lång-trycker man och placerar dessa i en ignore-list.

    Kontentan: I friggin' löve it! (och det håller luren apasnabb)
     
  3. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Vad har du för program installerade? Finns en hel ocean av apps på android market som gör fel med mening eller innehåller buggar som gör att de drar mycket cpu/minne eller inte kan avslutas korrekt.

    Tyvärr finns det inget klockrent verktyg för att hitta vilka apps som förstör. Så antingen använder man Spare parts i kombination med tex robotop eller liknande app för att visa processer som är i gång för hitta skurkapparna och avinstallerar dem eller så gör man som du och dödar av saker.
     
  4. Farmfield

    Farmfield Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    1 002
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    men riktigt så enkelt är det ju inte heller eftersom maskinen kör programmen 'indefinitly' verkar det... Så öppnar jag webläsaren så hålls den öppen, mailen, Facebook o.s.v... Man kommer till en punkt när telefonen känns slö... Håller med om att man borde ha funktionen att kunna avsluta program - eller dubbla minnet/processorkraften, hehe...
     
  5. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Nej, program körs inte "indefinately". Du kan läsa om hur det fungerar på sidan i Application Fundamentals - Component lifecycles.

    Youtube videon Androidology - Part 2 of 3 - Application Lifecycle förklarar det kanske lite enklare.

    Men som med all annan programmering så kan man göra fel även när man programmerar för Android. På samma sätt som att man kan skapa ett Windows, Mac eller linux program som tar 100% CPU, skitmycket minne och som inte går att stänga av förutom om man dödar det via task manager.
     
  6. Farmfield

    Farmfield Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    1 002
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    @appel

    Tack för länken. Problemet ligger - som du skriver - inte (primärt iaf) hos Android dock utan i att det körs (för mig) en massa ointressanta processer i bakgrunden som t.ex. Footprints...

    Basically kan man väl säga att 'varför' och/eller hur det fungerar (eller är tänkt att fungera) ändå är irrelevant sett till att telefonen ju blir slö efter ett par timmars användning och att jag då kan köra en snabb 'kill tasks' och så blir den snabb som bara den - för så har jag det med min iaf...
     
  7. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Ja, det funkar ju det också. Men jag föredrar att hålla skräp borta istället för att behöva trycka på en knapp varje gång den blir slö. ;)

    Använder inte Footprints, så varför den ligger kvar har jag ingen aning om.

    Man borde kanske skriva en wiki sida här på Swedroid och lista alla appar som inte beter sig som de ska, slöar ner och drar batteri. Eller det kanske redan finns?
     
  8. Droid_276

    Droid_276 Guest

    mkt bra intiativ!