Autocorrect helt efterbliven?!

Diskussion i 'One M8 (2014) - Allmänt' startad av Defeat, 11 jun 2014.

  1. Defeat

    Defeat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    468
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Tja, har en HTC ONE m8 och ordlistan och autocorrect är helt efterbliven. Är det HTCs egna autocorrect eller gäller det hela android?

    Till exempel om jag skriver "har" så ändrar den automatiskt till "här", även om "a" och "ä" ligger så långt ifrån varandra det bara går på tangentbordet, så jag kan omöjligt ha stavat fel.

    Ibland ändrar den till helt andra ord än det man skrivit, trots att det man velat skriva finns i ordlistan. Det är fruktansvärt jobbigt att behöva skriva om "har" och alla möjliga andra vanliga ord varje gång bara för att ordlistan ändrar ordet.

    Autocorrect ska väl bara ändra ordet om man skrivit in ett ord som inte finns, inte ändra på ord som finns? Skriver man "skoter" så ska den för f*n inte ändra till "sköter" när "skoter" finns i ordlistan till exempel?

    Hur löser man detta?
     
  2. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Personligen tycker jag det är lättast att bara stänga av rättstavningen.
    Prova annat tangentbord annars.
     
  3. hamroid

    hamroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2011
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21
    ROM:
    Original
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5E
    ROM:
    Original
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 4 Classic LTE
    Jag tycker Swiftkey fungerar bra - säkert bra mycket bättre än HTCs egna i alla fall. Testa den!
     
  4. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Det låter som att du kör Fleksy :P
     
  5. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 022
    Mottagna gillanden:
    8 515
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Äh bara du som hade problem med fleksy [emoji16] absolut bästa tangentbordet efter googles egna.

    Som tidigare talare testa ett annat tangentbord och se ifall det blir bättre.
    * Fleksy
    * Touchpal om du vill använda svep alternativt swiftkey.



    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
     
  6. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Verkligen inte bara jag. Fleksy känns så förbannat beta. Jag har det fortfarande installerat och hoppas alltid på att det blir bättre men swiftkey går så mycket enklare ännu. Lite synd men tanke på att fleksy är så mycket snyggare!

    Skickat från min Sony Z1 Compact
     
  7. Ändröid_1

    Ändröid_1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2013
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Jag testade dina exempelord i mina enheter.
    Sony zr skrev rätt.
    Nexus 7 skrev rätt på har/här däremot valde den sköter istället för skoter pga att skoter inte verkade finnas med i ordlistan. Efter att jag lagt till skoter i den egna ordlistan valde den därefter rätt.

    Så det verkar vara något galet med HTC:s tangentbord alternativt tangentbordet på just din enhet.
     
  8. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Är förmodligen HTC's autocorrect som skojar till det. Ibland har jag skrivit lite långsamt och då klickat på ett föreslaget ord för att välja det, och så visas meddelandet "sparar ord" fastän det har varit ett helt vanligt ord. Har hänt X antal gånger på min HOX med just "att" av någon jäkla anledning.
    På både Desire Z och HOX har jag haft problemet med här/har, och även ätt/att. Ibland kommer det även nya autocorrectproblem helt utan att jag kan fatta varför. Häromdagen skrev jag "bokhylla" i ett sms, istället blev det "boobies" o_O
    Min kompis' inköp av bokhylla blev iofs jäkligt kul... Jag menade att skriva: Vad köpte du för bokhylla? men så blev det istället: Vad köpte du för boobies? hehe :D
    Men som sagt, tror det är HTC's grej det där. Fast min HOX har skärpt till sig nu efter nästan två år, det där med "ätt" istället för "att" och "här" istället för "har" händer inte lika ofta nu. Blir knäppare autocorrect istället.
    På förra mobilen DZ föreslogs "rånförsök" när jag skulle skriva "tandläkare" :P Kändes nästan lite poetiskt...
     
  9. Bokhylla2000

    Bokhylla2000 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2013
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag stänger alltid av auto correct
     
  10. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Relaterat:
    Jag har stängt av funktionen att stryka under felstavade ord, men ändå stryks vissa ord under med blått när jag skriver. Varför?? I detta inlägg stryktes har, stryks, vissa, och när under.
    Varfööööör? Hatar ju sådant!

    Sent from my mate Amber Gold