Automatisk WiFi, 2G och 3G överlämning.

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av McGilljam, 9 apr 2010.

1. McGilljam

McGilljam Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Jag kan få skriva av mig lite jag med. Detta är med senaste läckta romet (EPE76), Tele2 på min N1'a.

Scenario 1:
    Du sitter hemma och surfar lite med nallen och har WiFi påslaget. Det rullar på och allt är frid och fröjd. Nyfiken som man är så går man in i settings och kikar lite.
    Under Mobile Network Settings är Use only 2G networks ibockad. Det låter helt ok och smart. Jag har ju WiFi för tillfället.

Nu slår jag av WiFi, väntar en stund, går in i Mobile Network Settings och Use only 2G networks är ff ibockad. Varför?
    I notifybaren visar nallen G, för här i Gävle suger vårat 3G. Det är fakta. ;)

Jag provar att surfa, och döm om min förvåning om att det funkar trots Only 2G ibockad.

Scenario 2:
    Jag har WiFi på hemma... alltid. Ok, WiFi är alltid påslaget. Det är dags att jobba och jag hoppar på cykeln med en ljudbok i öronen. Kommer till jobbet och ska surfa.
    Det går inte. Går in i Mobile Network Settings och kryssar ur Use only 2G networks. Nallen ställer om sig, ser ut som den slår av och på just dom radiodelarna och nu kan jag surfa.
    Den har alltså inte släppt WiFi alls eller?

Scenario 3:
    Jag har varit på jobbet och som vanligt är WiFi påslaget. Kommer hem och kliver alltså in i en väldigt känd zon med mitt egna WiFi-nät. En WiF-logga med frågetecken dyker upp.
    Snälla lilla N1'a, du KAN det här nätverket, connecta bara. Nej, den vill inte.
    Det blir till att tvinga den och vips så var det inga problem.
    Det är lite 50/50 om den klarar det själv eller om jag måste hjälpa den.

Varför bockar inte systemet UR Only 2G när WiFi stängs av eller kommer utanför täckning i anslutet känt nätverk?
    Varför har den så svårt att connecta mot ett känt nätverk?

Ibland tar det 15 minuter efter att jag lämnat hememt och tar upp nallen för att kolla ngt på internet och finner att den inte ens har Gprs, utan helt klart bara staplarna för 2G.
    Kollar man settings då så står den på... ja... Use Only 2G.

Det är ofta som jag endera måste slå av och på WiFi eller kryssa i och ur Use only 2G för att den ska connecta mot det mest lämliga nätet för tillfället.

Detta tror jag INTE beror på Tele2, men vad tusan händer?:eek:

2. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Only 2G talar ju bara om för telefonen att den ska använda GSM, du kan surfa via GSM, det blir då ett G för GPRS, hade du haft Telia så hade det stått ett E för Edge. När du kopplar upp dig för wifi så kopplas mobildata ur automatiskt, det går dock in om du får ett MMS.

3. abacuz

abacuz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Den inställningen med Enbart 2G ska bara påverka bara din möjligthet att få 3G vad jag har förstått. Förstår inte alls varför du inte får upp WiFi om du nu har det påslaget.
    Men iofs så har min nexus lite problem att koppla upp till jobbets wifi, man får mickla lite varje gång men det går. Och det beror nog mer på nätet här på jobbet än Wifi/2G/3G överlämningen.

och sen kan jag tillägga att min nexus inte heller bockar av "använd bara 2g" när jag går utanför min wifi räckvidd, tror inte det är tänkt att göra det heller. varför skulle man annars kunna välja att bara använda 2g om den overridar det själv? :)

Så vill du surfa både inuti hemmet och utanför, så varför inte bara bocka av only use 2g och ha wifi på, så kan du använda wifi när du har det och 3g när du inte har det?

Last edited: 9 apr 2010
  4. McGilljam

McGilljam Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Den slår ju på Only 2G av sig själv när jag slår på WiFi.... :cry: