Automatiskt påslag vid laddning

Diskussion i 'Allmänt' startad av henca, 27 feb 2011.

1. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

Jag lutar lite åt Comviq kontant, men vi får se om det funkar. För deras pluspaket mobilsurf small för 19:-/mån kan man tanka 200 MB/mån. Frågan är om det räcker till vardagsbilen? Annars har de medium-paketet för 49:-/mån med 1 GB/mån, det är billigare än telenor som tar 69:-/mån för obegränsad surf. Skulle det sedan visa sig att inte ens 1 GB/mån räcker så har jag bara köpt ett kontantkort och kan lätt gå över till telenors kontantkort i stället.

För mina entusiastbilar som jag kör mera sällan verkar Comviq kontant passa perfekt, då kostar det 6 kr per dag som telefonen är påslagen.

m v h Henrik

2. x10_minipro

x10_minipro Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Hur länge har du tänkt att Internet ska vara igång varje dag?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

3. DCLXVI

DCLXVI Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Varför inte koppla telefonen till bilbatteriet? Det är ganska många Wh i ett bilbatteri...

4. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

Mottagna gillanden:
    522

MINA ENHETER

om den är kopplad direkt till batteriet så kommer den dra ut det om man inte kör med bilen på ett par veckor.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

5. henca

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

Där så är möjligt tänkte jag koppla så att telefonen laddas när tändningen är påslagen. Därav mitt önskemål att telefonen skall slås på när den börjar laddas. Sedan tänkte jag försöka få in någon applikation (som sannolikt kräver root) som kan stänga av telefonen när tändningen slås av och laddningen upphör.

Tyvärr har min vardagsbil ständigt 12V inkopplat på cigarettändaruttaget i bagagerummet. Vi får se om batteriet dras ur för mycket av att ha telefon med GPS ständigt påslagen. I vardagsbilen kommer då internet vara påslaget 24 timmar per dygn. I entusiast-bilarna blir det kanske några timmar per åktur.

m v h Henrik

6. DCLXVI

DCLXVI Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Borde räcka en ~150 dagar ungefär

Telefonbatteri (typ SGS)
    3,7v * 1,5 Ah = 5,4 Wh

Bilbatteri (typ Biltema)
    12v * 65 Ah = 780 Ah

Folk brukar klaga på att de måste ladda telefonen varje dag, GPS drar förvisso mer batteri men det kanske kan kontras mot att telefonen inte används i övrigt (skärmen aldrig tänd ect.), kanske till och med går att läsa av accelerometern och stänga av GPS vid stillastående...
    Men säg 5,4 Wh på dag bör ge 780 / 5,4 = 144,4...

7. henca

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

Det går inte fort med mitt projekt, det blir bara en halv tesked vartannan matsked då jag fått prioritera andra projekt. Nu har jag åtminstone fått till root genom att följa instruktionerna på http://blog.mx17.net/2011/08/howto-root-your-xperia-x10-mini-pro.html

m v h Henrik

8. henca

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

Nu är projektet ganska klart, även om jag ännu inte installerat i alla mina bilar. Mina öden och äventyr beskrivs (på engelska) här:

http://www.poolhem.se/gps-tracker/

De preliminära tester som jag gjort hittils tyder på att GPS-mottagningen fungerar utmärkt både då man döljer telefonen i instrumentpanelen och då man döljer den under hatthyllan. Jag var lite orolig för att GPS-signalen skulle kunna störas av el-slingorna i bakrutan, men det var inget problem.

Vidare har jag sett att tracker-appen inte drar särskilt mycket data, kanske ett par MB i timmen.

m v h Henrik

9. spadrox

spadrox Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mycket intressant projekt henca, har tänkt mig nåt liknande då jag har en gammal X10mini liggandes. Funderade på att använda ett powerpack kopplat till mobilen istället för att koppla till bilbatteriet för att slippa en del jobb med installation. Så kan man ladda powerpacket när man kör och det borde räcka för att ha mobilen på ett par dagar.

10. henca

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

Med GPSen igång så drar telefonen ganska mycket ström. Jag provade en laddare specad för 500 mA, men med en sådan laddare inkopplad drog telefonen mera ström än laddaren hann leverera. Med 1000 mA verkar laddaren inte bara orka täcka upp för förbrukningen utan även ladda batteriet lite.

Min slutsat blir att telefonen drar minst 0.5 A. Om du köper ett kraftfullt powerpack på 5000 mAh kommer det i så fall räcka max 10 timmar.

Men du vill väl som sagt ladda telefon och/eller powerpack när du kör? I så fall kommer du väl ändå behöva koppla in en laddare till bilbatteriet via tändningsnyckeln?

m v h Henrik

11. spadrox

spadrox Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kanske ska förtydliga att jag nog inte tänkt ha på GPS hela tiden. Jag har heller inget intresse av att logga mina körningar då jag kan göra det med min vanliga mobil om det skulle vara aktuellt.

Min tanke är att för-definiera en area där bilen är "safe" och om den rör sig utanför denna skickas ett sms till mig. Mobilen i bilen kan aktivera GPS en gång per timme och kolla av aktuell position för att sedan stänga av igen, vilken skulle kunna göras med t.ex. Tasker. Om bilen inte är "safe" kan jag fjärrstyra den med Webkey eller liknande och på så sätt spåra bilen.

Nackdelen är att jag själv får stänga av detta manuellt när jag kör i vardagen för att mobilen inte ska börja varna samt att jag måste definiera nya areor som "safe" :)

Med skärm och gps avstängd hoppas jag att den inte drar mer än att jag kan använda powerpack för standby. Tanken är att ladda powerpacket när jag kör som vanligt, får ju koppla in den manuellt förstås med en laddare till 12v-uttaget. Har även ett extra 12v-uttag i baksätet så kanske jag ska rigga upp en mer permanent lösning.

12. Fredrik_hemma

Fredrik_hemma Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag vet att den här tråden är urgammal, men om någon ändå hamnar här, så kan det ju vara kul att veta hur man kan få telefonen att starta vid laddning: AutoBoot Android When Charger Connected (engelska)
    Har inte testat själv.