Fråga: Automatiskt slå av/på SIP beroende på WiFi

Diskussion i 'Xperia Z1 - Allmänt' startad av valle2000, 12 mar 2014.

  1. valle2000

    valle2000 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2013
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    LG G Flex

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    LG G Flex
    Har en Xperia Z1 och använder Androids egna inbyggda SIP-klient för internetsamtal. Skulle önska att den endast var aktiv då jag är hemma och ansluten till mitt wifi. (När jag inte är hemma vill jag inte bli nådd på det fasta tfnnumret men vill kunna svara med mobilen på det när jag är hemma).

    Jag har hittat att jag via appen Power toggles kan göra en widget där jag kan slå av och på ”receive sip calls”, men den kräver ändå ett manuellt moment som behöver utföras för att slå den av/på (vilket är för lätt att glömma bort).
    Finns det något sätt att kunna slå av/på androids SIP-klient automatiskt beroende på om wifi finns?

    Och jag VET redan att det finns andra SIP-klienter som tillåter wifi only, men jag vill använda den inbyggda eftersom den fungerar även till svarsknappen på mitt bluetooth headset. Inga fristående klienter jag testat har klarat detta utan de kräver alltid att man måste svara genom att använda fingret på skärmen. Det är därför inte något alternativ för mig eftersom jag är rörelsehindrad och hela poängen med ett trådlöst headset för mig är att inte behöva ha telefonen lättåtkomlig hela tiden.
     
    Last edited: 12 mar 2014
  2. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Tasker löser allt! Man kan ställa in tasker till att få nån sorts makron. Jag ställde in en task som loggar in mig automatiskt på banken. Tasken ser ut såhär: [​IMG]

    Skickar du en screenshot på dina inställningar ska jag fixa en taskerprofil åt dig :)

    Skickat ifrån min Samsung Galaxy MEGA
     
    valle2000 gillar detta.
  3. valle2000

    valle2000 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2013
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    LG G Flex

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    LG G Flex
    Tack för tipset om Tasker!
    Ifall någon mer är intresserad av lösningen så hittade jag också nedanstående plugin som låter Tasker kunna stänga av/på Androids SIP precis vid de förutsättningar man önskar (i mitt fall på vid wifi och av när wifi saknas).
    http://www.1mobile.com/sip-locale-ta...in-574848.html