Autorotering

Diskussion i 'Xperia X8' startad av LenaTh, 13 okt 2010.

1. LenaTh

LenaTh Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fick en x8 igår, och eftersom det är min första smartphone så är jag lite vilse än så länge. Men med lite envishet, tålamod och nyfikenhet så kommer väl det mesta att lösa sig efterhand.

En irriterande detalj, som jag inte hittat något svar på någonstans, är dock det här med autoroteringen. Jag trodde att det skulle fungera i alla typer av vyer? Som det är nu har jag bara fått den att ändra till landscape någon enstaka gång (och efter allt experimenterande sent igår kväll kommer jag på rak arm inte ihåg när det inträffade), men jag skulle verkligen behöva det varje gång jag använder tangentbordet. Jag har ganska små händer och normaltjocka fingrar, men jag begriper inte hur någon som har fingrar över småbarnsstorlek lyckas pricka rätt på bokstäverna.... :ehm:

Min fråga är alltså: Ska skärmen kunna rotera till landscape alltid, oavsett vilket program jag för tillfället använder? (Ja, jag har prickat för att den ska rotera under inställningar.)

Tack på förhand!

2. flawlless

flawlless Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Nej, det funkar bara om programmet har stöd för det, en del spel funkar bara i antingen landscape eller normalt läge t.ex.

3. LenaTh

LenaTh Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Men har inte ens de inbyggda programmen landscapestöd? Varken sms eller FB
    (dvs fb via Timescape, det verkar finnas en FB-app till) roterar...

Och om det är så, kan någon på rak arm säga vilka alternativa appar som kan vara värda att ta hem för t ex sms och FB som klarar landscape?

4. panodil

panodil Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Både FB-appen och sms funkar fint i landscape för mig. Sms-appen är dock rätt en rätt trist skapelse. Kör Handcent SMS istället. Den är mysig.

5. LenaTh

LenaTh Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Underligt. På min telefon fungerar det då rakt inte. Något förslag på hur jag ska göra? Kan det finnas någon liten inställning som jag pillat på, som överrider ovan nämnda? Eller ska jag gå till butiken och klaga?

6. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

I Inställningar -> Skärminställningar (eller vad motsvarande kan tänkas heta i Sony Ericssons version av Android) så ska det finnas en inställning för automatisk skärmrotation. Du har inte råkat kryssa ur den?

När det gäller stora fingrar så är det inget stort problem eftersom man bara behöver träffa i närheten av rätt bokstav och sen får man oftast rätt ord föreslaget ändå. :) Skriver jag "vytj" så blir det automatiskt "burk" osv.

7. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Dublett, ibland skulle man vilja kunna ta bort inlägg. :)

Last edited: 13 okt 2010
  8. LenaTh

LenaTh Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nix, den är ordentligt ikryssad, jag har för säkerhets skull provat att ha den avmarkerad också, ifall det skulle vara ett fel så det blivit tvärtom där (långsökt, jag vet), med omstarter emellan. Men det fungerar inte...

Än så länge får jag sällan några bra ordförslag, är inte den funktionen gjord så att den ska "lära sig" mina ord, eller finns det en färdig ordlista? Gör det det, så har jag tydligen ytterligare ett problem.

9. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Då vet jag inte, om det inte är så att fått en mobil trasig sensor. :\

Vore konstigt om Sony Ericsson valt att inte skicka med en inbyggd ordlista. Men man vet ju aldrig. :) Förhoppningsvis så kan någon annan som också har en X8 svara på den frågan.

10. LenaTh

LenaTh Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tja, inte vet jag vad som hänt eller inte hänt, men plötsligt fungerar det. Telefonen har legat orörd ett par timmar, så jag har verkligen inte ändrat på någonting. Den kanske bara behövde vila sig lite...:eek:

Tack ändå!