Fråga: Autostart av processer

Diskussion i 'G3 - Allmänt' startad av palmbergt, 8 feb 2015.

  1. palmbergt

    palmbergt Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2012
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hur stänger jag av autostart av vissa processer?
    Om ni tittar i bilden så startar ex Viaplay automatiskt hela tiden, och till vilken nytta??
    Kan förstå om de ligger kvar om jag startar appen, men många appar startar automatiskt igen trots att jag dödar dem. Riktigt irriterande att de ligger och drar ström i bakgrunden!
     

    Bifogade filer:

  2. balroggen

    balroggen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Samsung S4
    ROM:
    Orginal
    Platta:
    Tab 3
    ROM:
    Orginal
    Samma fråga från mig också..
    Hur förhindrar jag dessa appar att starta??
     
  3. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Viaplay ser ut att använda en sticky service. Det betyder att appen talat om för Android att den gör något superviktigt för användaren i bakgrunden och bör hållas igång till varje pris. Dessutom eftersom den är sticky så kommer Android starta om processen om den dör av någon anledning, tex om du dödar den eller den dödas pga att det finns extremt lite ledigt ram.

    Skulle gissa på att Viaplay utvecklarna inte brytt sig om att läsa dokumentationen för där står det väldigt tydligt att appar ska stoppa sina servicar när de är klara med vad de behövdes till.

    Lösningen är att kontakta Viaplay och be dem fixa appen, avinstallera den eller att komma ihåg att gå in i Settings, Apps, Downloaded fliken, hitta Viaplay och trycka på Force Close efter varje gång man använt den.
     
  4. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Du har några appar igång som inte fyller särskilt stor funktion. Avinstallera alla appar som inte är livsnödvändiga. Det ser ut som minst 3 olika appar för att hålla koll på din batterinivå. De drar ju batteri i sig själva.
    Sen är det massor av appar som jag inte känner igen. Använder du verkligen alla som är igång?
    Använd inte flera appar som gör samma sak. Behöver du verkligen ha 2 mailklienter? Räcker det inte med Gmail som ju även hanterar POP3, IMAP och Exchange?

    Börja med att starta om din telefon. Utan att starta några appar så kollar du nu vilka som är igång. Titta i inställningarna för varje enskild app som är startad. Många har en service igång för att hämta uppdateringar, notifieringar, synka och håll koll på vad som händer. Stäng av allt som kräver att appen faktiskt gör något då och då. Majoriteten av alla appar borde sluta starta sig själva då.
    De som blir kvar slutar du använda eftersom utvecklarna inte tänkt på användarna. Meddela också utvecklarna om dina önskemål så kanske de åtgärdar det någon gång i framtiden.

    Om du har problem med någon specifik app så skriv gärna vilken det gäller så kanske någon kan hjälpa dig.
     
    Last edited: 6 maj 2015
  5. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Vilken app är screenshotet från?
     
  6. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Detta stämmer inte, appar behöver INTE ha igång en service hela tiden för att kunna hämta uppdateringar, synka eller vad de nu vill göra i bakgrunden. De behöver ENDAST ha igång services MEDANS de faktiskt hämtar data. För notifieringar och uppdateringar så bör apparna använda GCM som startar appen automatiskt när det finns något att göra. Behöver appen polla efter ny data istället så finns det en komponent som heter AlarmManager appen kan utnyttja för att se till att Android ska dra igång appen tex en gång i timmen.

    Finns givetvis några få undantag som tex Exchange som behöver vara igång hela tiden för att kunna hålla en öppen socket för Exchanges egna push system eller appar som gör något baserat på om någon fil ändras på det lokala lagringsutrymmet.

    Tyvärr så skiter de flesta utvecklare i att göra rätt i och med att det är i det närmaste omöjligt för de flesta användare att upptäcka när appar gör fel. Syns ju inte någonstans annat än att man upplever en något långsammare mobil med något sämre batteritid.
     
  7. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Visst är det så att den inte behöver en service för att göra det och det finns bättre sätt att göra saker på, men ändå så är det många appar som gör på det sättet. Det finns mängder av hobbyutvecklare där ute som hackar ihop appar utan att bygga på rätt sätt. Jag vet själv när jag var ny utvecklare. Man gjorde så gott man kunde och om det fungerade så var det klart. Huruvida det var rätt sätt eller inte visste jag inte för den kunskapen saknades.
    I vilket fall som helst så testa att stänga av notifieringar, synk och uppdateringar m.m. i appens inställningar. Då försvinner ofta servicen som är startad.

    Edit:
    Jag kollade på vilka begränsningar det finns för GCM och det verkar vara så att enheten appen är installerad på måste ha Play Store installerad för att det ska fungera. Det är långt i från alla enheter som har Play Store vilket kan vara en anledning till att inte använda GCM.
     
    Last edited: 7 maj 2015
  8. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Ja, fast det är inte bara hobbyutvecklare som hoppar över att läsa dokumentationen utan även stora företag gör ofta fel som tex Amazon, Volvo, Sonos, Here Maps, de flesta svenska reklamradiokanalerna osv osv. Och i de här exemplen så finns det inga inställningar i apparna för om den ska bete sig illa eller ej.
     
  9. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    De stora företagen kanske inte vill vara beroende av Googles tjänster utan vill att apparna ska fungera på vilken telefon som helst i hela världen.

    Stora företag är inte direkt kända för att tänka på användarna. De bygger sina appar utifrån sig själva.
    Sen kanske de använder juniora konsulter (för att hålla nere priserna) som då är i samma nivå som hobbyutvecklare.
     
  10. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Jo, så kan det vara. Fast i många fall så gör inte apparna något som ens behöver några Google tjänster. Tex Amazon Kindle lämnar en minnesslukande service igång som bara används för uppspelning av ljudböcker och inget annat. Att den är igång hela tiden är bara för att utvecklarna inte bemödat sig att lägga in ett anrop till stopSelf i servicen när den spelat klart, när användaren pausar eller stoppar mao.

    Grundproblemet är väl att Android är byggt som ett kooperativt multitaskingsystem där varje app förväntas göra helt rätt för att det ska fungera bra men som har getts mängder av sätt att göra fel på. Ganska korkat av Google att förutsätta att utvecklare gör rätt och följer dokumentationen till punkt och pricka när det är mycket enklare och kräver mindre kod och tankeenergi att göra fel.
     
  11. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Angående Kindle och ljuduppspelning så tänker jag att det är grymt svårt att veta när servicen ska stoppas. Som användare vill jag ju kunna trycka paus på min handsfree när jag behöver det och sen ska ljudboken börja igen när jag trycker play oberoende av vilka andra appar jag har i förgrunden. Om servicen skulle stoppas varje gång jag trycker paus så vet inte telefonen att det är Kindle-appen som ska starta ljuduppspelning när jag trycker play.
     
  12. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Det är inte så det fungerar. Appar kan reagera på headset oavsett om de har en service igång eller ens en process igång.

    Lite förenklat så finns det i Android en stack med appar som begärt att få headset knapptryckningar. När du trycker på ditt headset så får den översta appen i stacken knapptryckningen, är appen inte igång så startas den automatiskt av Android. Så som det är tänkt att användas är att när du startar en media app så lägger den till sig i stacken så det hela tiden är den senaste appen du använde som ligger överst. Bäst fungerar det om appen också tar bort sig om man lämnar appen utan att ha börjat spela upp något alls.

    Givetvis så är det ju många appar som gör fel med detta och tar bort sig från stacken när de inte borde, tex Spotify tar bort sig efter ett tag vilket gör att om man väntar för länge så startas appen man använde innan Spotify istället vilket är hyffsat störande.
     
    e7andy gillar detta.
  13. _jonte

    _jonte Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2009
    Inlägg:
    227
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Greenify är rätt bra på att hålla baksgrundsprocesser i schack, iaf när den är i viloläge. Har du testat den? Behövs root för att få bäst funktionalitet, och gärna ihop med Xposed.