Avvecklingen av 2G- och 3G-näten i Sverige

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Swedroid, 28 jun 2021.

  1. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    774
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Jag kan fatta att operatörer inte erkänner community lösningen because MONEY men alla vet att man kan tvinga VoLTE även på "icke certifikerade" telefoner. Att slänga en 2016 telefon är inte bra för miljön.
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Då blir det nog inget UMTS900-nät. Gissningsvis kommer Tre att prioritera att köpa 900 och 2100-frekvenser ganska högt så mycket av nätet de har idag bygger på just de frekvenserna.
     
  3. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Tror att 900 är prio för 3 i auktionen, tror heller inte det är så åtråvärt för de andra operatörerna då de redan har 700 och 800.
    Spektrat blir nog heller inte så stort eftersom de behöver nog öka på bandbredden på blocken.
     
  4. HSPA4ever

    HSPA4ever Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2022
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    26
    Varför skulle Tre inte ha några frekvenser i 900-MHz-bandet efter 2025? Telia, Tele2 och Telenor kan inte köpa alla bandbredd där eftersom det finns tak för hur mycket de får köpa i auktionsvillkoren. Däremot är det stor sannolikhet att Telia, Tele2 och Telenor köper allt upp till taket, och då tappar Tre en stor del av den bandbredd i 900-MHz-bandet de nu har fram till 2026 ...
     
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    På de låga frekvenserna finns ju inget som hindrar någon av operatörerna att bli utan tillstånd. Kika bara på vad som händer på 700-bandet, Tre har inget tillstånd där.
     
  6. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    bandet är ju 2x35MHz varav 1 block är då 5MHz, för att ens uppnå nån bra hastighet egentligen behöver man ju 2x10MHz vilket i sin tur då finns nog med block för alla 3 intressenter.
    Dessutom tror jag inte att 900 är så väsentligt viktig för N4M eller Telia då de har 700 och 800 att använda.
    900 bandet ser de nog som ett mindre viktigt komplement.

    För 3 är 900 bandet väldigt viktigt för att fortsätta sin 3G 900 carrier samt yttäckning på 4G,5G.
    Jag tror de kommer sikta in sig på att knipa 2x15MHz
     
    fkt67 gillar detta.
  7. HSPA4ever

    HSPA4ever Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2022
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    26
    Tja. Det kanske verkade så fram till PTS-mötet 4 oktober 2022. Som jag förstår Tres besked 4 oktober 2022, så har Tre vänt på klacken och lägger ned all 3G efter 2026.
     
  8. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Oavsett måste de ju ha licens på 900 efter 2025-12-31 annars måste de lägga ner all 3G just då så som de andra, så viktig är den nog för dem för 3G också.
     
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Mja, det sa åtminstone 2026. Det kan betyda mer också
     
  10. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    De kommer att betala vad som krävs för att få fortsätta använda 900-bandet. Det kan vi vara säkra på.
     
  11. HSPA4ever

    HSPA4ever Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2022
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    26
    Så här verkar det funka (dåligt) med Tele2 och Telia 3G på 2100 MHz (i november 2022):

    Det finns två typer av 3G-celler/-nät/-operatörer som en Tele2/Comviq-användare kan ansluta till. Har man ett simkort som inte byter namn på näten (eller gör att telefonen byter namn) så heter de SWE 24 resp. SWEDEN 3G i en 3G-telefon som uppfyller specifikationerna för GSM på 900 och 1800 MHz, samt UMTS på 2100 MHz (men saknar tuner för UMTS på 900 MHz).

    Tele2-/Comviq-användare ansluter snabbt och kvickt både till celler/nät/operatörer som heter SWE 24 och SWEDEN 3G.

    Telia-/halebop-/fello-användare kan roama in åtminstone till vissa SWEDEN-3G-celler, men det tar oceaner av tid. Jag har inte lyckats roama in till någon SWE-24-3G-cell från telia/halebop/fello (vilket inte heller borde gå).

    Problemet om man har telia/halebop/fello är att innan man har roamat in för 3G på 2100 MHz, och om man har ett simkort som gör att telefonen byter namn på cellerna/näten/operatörerna, så heter både 3G-cellerna/näten/operatörerna SWE 24 och SWEDEN 3G telia, halebop resp. fello och är det då så att telefonen bara "ser" en SWE-24-bas, så är det 'mission impossible' att roama in fast man tror att det skall gå eftersom cellen heter telia/halebop/fello. "Ser" telefonen en SWEDEN-3G-cell, så verkar det kunna gå att roama in från telia/halebop/fello om man har en ängels tålamod.

    När man väl har roamat in hittar telefonen inte längre någon SWE-24-cell som heter halebop, så då blir det inte problem av det skälet.

    Rena TELIA-celler för 3G på 2100 MHz finns inte i Sverige (såvitt jag vet).

    Alltså: telia-/halebop-/fello-användare har tillgång till än färre 3G-celler på 2100 MHz än Tele2-/Comviq-användare.
     
    Last edited: 18 nov 2022
  12. HSPA4ever

    HSPA4ever Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2022
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    26
    Tre kan inte välja att köpa 2100 MHz eftersom PTS vid frekvensauktionen 2023 har poolat ihop 2100 MHz-frekvenserna med 2600-MHz-frekvenserna för att på så sätt göra det svårare för en operatör som vill driva 3G på 2100 MHz. Operatören vill ha 2100 MHz, men blir tilldelad 2600-MHz-bandbredd. Av det skälet måste alla operatörer som vill ha 2100-MHz-frekvenser säga att de inte skall driva 3G på 2100-MHz-bandet, åtminstone till dess att de fått sina band. Mitt intryck är att alla operatörer hellre vill ha frekvenser i 2100-MHz-bandet än i 2600-MHz-bandet, trots att alla 4G-terminaler rimligen inte fungerar på 2100 MHz.
     
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vad jag vet så är det 2G som swe24 är. Iallafall på mina telefoner har det varit 2G och visats som Sweden Mobile. För 3G på 900 har det nog visats som Tele2 för mig.
     
  14. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tre håller redan på att stänga ner sitt UMTS2100-nät. De använder frekvenserna till LTE2100 och NR2100. De flesta terminaler som finns på vår marknad idag har stöd för LTE2100. Stora delar av Tres LTE-nät bygger redan på LTE2100.
     
  15. HSPA4ever

    HSPA4ever Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2022
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    26
    Så är det nog. Dessbättre tillhandahåller Tre fortfarande gott om välfungerande 3G på 2100 MHz även utanför storstäderna och huvudlederna. Låt oss glädjas så länge det varar!
     
  16. HSPA4ever

    HSPA4ever Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2022
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    26
    SWE 24 finns både för 2G och 3G numera. Har du ett modernt USIM från Tele2 så kommer du nog bara att se Tele2 i telefonen, även om det egentligen är SWE 24 (dvs. MNC 24), och likadant för SWEDEN 3G. Beroende på simkort och telefon brukar SWE 24 för 2G visas som Sweden 2G eller med simkort-operatörens namn. Kul att veta att det visas som Sweden Mobile på din ¿iPhone?
     
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Mitt SIM-kort är ca 2-3 år gammalt och Tele2s 3G visas inte alls som Swe24 för mig.
    Har en bild ifrån i våras där den visar vilken nätteknik det är, det görs inte på Android 10 versionen jag har men från när den var på Android 9
    Screenshot_20220212-134558.jpg
    Har aldrig stått Tele2 för 2G, då har det stått Sweden Mobile.
    Ingen iPhone. Jag kör med Android. 3G nätet har de senaste åren visats som Tele2.
     
  18. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    @HSPA4ever@HSPA4ever Här kan du se på min bild att Tele2s 3G nät visas som Tele2 och inte som Sweden Mobile för mig.
    Screenshot_20221119-170226522.jpg Screenshot_20221119-170041424.jpg
     
  19. Diavox

    Diavox Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2022
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Rapport från Sandviken: I min bostad har jag som Tele2-abonnent åter fått 3G-täckning, jag minns inte när jag hade det senast. Detta gjorde mig överraskad då jag trodde att det var en mer eller mindre utfasad teknik. 2G-nätet har dock i samma veva tappat stinget - jag har fortfarande full signalstyrka men datatrafiken är betydligt långsammare. Det nätet har givetvis aldrig någon hastighet att skryta om men att spela Wordfeud eller öppna en Wikipediasida har tidigare gått bra. Nu händer det ofta att applikationerna ger upp och säger att uppkoppling saknas. Bredbandkollen säger 0.02 Mb/s, dvs 20 Kb/s i nedhastighet :neutral: Jag ska testa på jobbet imorgon för att jämföra.

    Tillägg 27nov.
    På jobbet tre kilometer härifrån fungerar GSM/Edge bättre än tidigare - nu 150 Kb/s
     
    Last edited: 27 nov 2022
  20. HSPA4ever

    HSPA4ever Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2022
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    26
    Alla vet inte. Jag vet inte. Hur får du in VoLTE-profilen för ett visst MNC i telefonen om telefonen inte har det från fabrik och tillverkaren inte tillhandahåller en uppgradering för simkorts-operatören?
    VoLTE är skit!