Problem: Backa till 4.4 utan att tappa något?

Diskussion i 'Xperia Z3 - Allmänt' startad av Bamsefar, 8 maj 2015.

  1. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Hur backar man till 4.4 från 5.0 (lollipop)?

    Jag har INGA fungerande notifieringar (Gmail, Outlook osv) när jag har WIFI uppkopplat hemma (och jag jobbar MYCKET hemmifrån), och appen wifimatic (slår på / av Wifi baserat på celltower ID) vägrar fungera. För mig är detta mycket viktiga komponenter!

    Således, hur åstadkommer man backning till Android 4.4 utan att tappa DRM nycklar och så vidare? För det enda sättet jag tror mig vet (men aldrig testat) är genom att roota, och byta bootloader - men då tappar man kamera med mera som verkar vara kopplat till DRM hanteringen?

    Jävla meckande bara för att Sony inte kan få lollipop att fungera på de mest basala funktionerna.

    (och för den som undrar, ja jag har återställt 2 ggr, jag har senaste OTA uppdateringen (fick den senaste igår) och jag kör 100% original således finns inget hack eller något liknande - allt det jag vill fungerade under 4.4 men jag fick ett dumt ryck och uppdaterade till 5.0 och sedan dess fungerar fanken i mig inget som går i bakgrunden. Nej jag använder inte Stamina läget, men jag har testat det i ren desperation till absolut ingen som helst nytta).
     
  2. Sharkware

    Sharkware Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2010
    Inlägg:
    369
    Mottagna gillanden:
    94
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 3 SE

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 3 SE
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3
    Telefon 3:
    iPhone 6 S
    Platta:
    Google Nexus 7
    Platta 2:
    ASUS A-510
    Orginal Stock via Flashtool....
    Så länge du ger 17 i att skriva om bootloader så tappar du inget (förutom alla inställningar i appar och sånt såklart)

    Håller dock inte alls med om kritiken, för mig fungerar allt fantastiskt bra med LP ;)
     
    Bamsefar gillar detta.
  3. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Är det så enkelt, flashtool.net och sedan bara hitta en original stock rom någonstans? Inget rootande, inget bootloader problem?
     
  4. Sharkware

    Sharkware Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2010
    Inlägg:
    369
    Mottagna gillanden:
    94
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 3 SE

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 3 SE
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3
    Telefon 3:
    iPhone 6 S
    Platta:
    Google Nexus 7
    Platta 2:
    ASUS A-510
    Nä, du ville väl backa helt?
    Du blir ju av med ROOT såklart... Men har du inte rootat eller ändrat bootloader så är det bara att köra...
     
  5. Pit boss

    Pit boss Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag har precis rullat tillbaka till KK 4.4 jag var snabb med att uppgradera till 5.0 när den kom men gillar inte designen samt att det var en del andra saker jag inte riktigt gillade, bla telefonhanteraren och kontakter.

    Jag tappade allt i telefonen, och då följde jag guiden på xperiablogg som är riktigt bra.
    XDA har en lista på stockROM för Z serien bla, det var där jag plockade ner min.

    Mvh
     
  6. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Btw nu när vi ändå är inne på root - dvs jag trådkapar min egna tråd - varför? Kan man då avinstallera alla j*vla Sony program som jag verkligen inte vill ha (tänk om man kunde få en plain Android 4.4 installerad utan att förstöra bootloadern, som jag iofs ärligt talat inte riktigt greppar vad det innebär - alltså förstörelsen av DRM nycklarna som "råkar" ligga i närheten av bootloadern och därmed påverka kameran negativt (iofs jag kör alltid i manuellt läge, dvs med helt egna inställningar, så jag kanske inte ens skulle påverkas?)?
     
  7. chucken

    chucken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    1 166
    Mottagna gillanden:
    317

    MINA ENHETER

    Det går att roota med låst botloader så du inte blir av med dina drm nycklar.
    När du har root kan du frysa eller avinstallera allt på telefonen med tex titanium backup.