Problem: Backlight bleeding

Diskussion i 'Google Nexus' startad av Acentren, 30 nov 2012.

  1. Acentren

    Acentren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2011
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Ja då var man (o)lycklig ägare till en Nexus 10. Första jag får syn på när jag startar enheten är självklart att den lider av backlight bleeding och inte bara på ett ställe utan flera... kan ha den på automatisk ljusstyrka i ett normalbelyst rum för att se det :/

    Hur ser det ut på era enheter? Samma problem ? Hur svårt kan det egentligen vara att starta upp enheten efter montering och testa om skiten fungerar som den ska ?

    Nu försvann halva glädjen av att vara ägare till en nexus 10 :(
     
  2. Acentren

    Acentren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2011
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Tänkte jag kunde lägga upp lite bilder på problemet så kan ni får avgöra om jag är känslig eller inte, bilderna är tagna med full ljusstyrka (ja jag använder full ljusstyrka hela tiden) rummet är normalbelyst så inget mörkt rum. Framförallt syns problemen i filmer och när jag öppnar app drawern.[​IMG]
    [​IMG]

    Ganska säker på att jag ska skicka tillbaka den på måndag men känns meningslöst om detta är normalt med den här typen av display.
     
  3. latency

    latency Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag läste en recension för någon dag sedan där det klagades på just backlight bleeding på Nexus 10, men jag vet inte om det är på samma sätt som på din display. Jag har inte fått min enhet ännu så jag kan tyvärr inte jämföra. Ska bli intressant att se vad de andra säger.
     
  4. hetp0st

    hetp0st Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Min 32Gb från Tyskland har inga som helst tendenser till backlight bleeding. Först tänkte jag att jag inte märkt det under vardagsanvändning men nu när jag ansträngt mig med skärmen i alla möjliga situationer och verkligen letat utan att hitta något så lutar jag mig nöjt tillbaka :)
     
  5. markus92p

    markus92p Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Kam bara se lite lite när jag är i totalt mörker, full ljusstyrka och en helt svart bild. Så du är inte känslig utan det beror på din enhet.
     
  6. Acentren

    Acentren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2011
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Okej tillbaka med den då alltså :-(

    Skickat från min Nexus 10 via Tapatalk 2
     
  7. HEiK

    HEiK Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Min från Bazula blöder ingenting! Stör du dig på det så skicka tillbaka enheten! :-)
    hOkan @ his awesome Nexus 10!
     
  8. Acentren

    Acentren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2011
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Ja det är för mycket bleed för att jag ska acceptera det så den går tillbaka :)
     
  9. HEiK

    HEiK Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Du kommer bara störa dig på det hela tiden. Så det är nog lika bra :)

    hOkan @ his awesome Nexus 10!
     
  10. Kirk242

    Kirk242 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2012
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Synd att såna här extremfall gå genom kvalitetskontrollen
     
  11. KingLouie

    KingLouie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    681
    Mottagna gillanden:
    64
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    iPhone 5s
    Platta:
    iPad mini
    Övrigt:
    Chromecast
    Lite backlight bleed får man nog räkna med men ditt ex verkar vara extremt. Såg att jag hade lite på mitt ex men inget som stör. Verkar vara svårt att tillverka en helt perfekt skärm då många av mina tablets haft lite grann, dock aldrig så att det varit störande.
     
  12. Acentren

    Acentren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2011
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Jo det är jag medveten om men när sambon frågar mig om det verkligen ska se ut så innan jag nämnt det för henne så är det för mycket :P
     
  13. Danielfr

    Danielfr Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2011
    Inlägg:
    178
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Z3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Z3 Compact
    ROM:
    Stock
    Shit, det där var de jävligaste jag sett!

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  14. Dakar

    Dakar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2012
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag fick min N10 idag och är väldigt nöjd ändå så länge. Har dock hittat en sak som större mig lite och det är just blacklight bleeding. Jag det är inte lika illa som bilden ovan men det är störande. Är detta ett vanligt fel?

    Sent from my Nexus 10 using Tapatalk 2
     
  15. Acentren

    Acentren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2011
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Har fått tillbaka min utbytesenhet idag, ja den har fortfarande backlight bleed men inte alls i samma grad som den förra. Har pratat med bazula och de påstår att alla enheter de har kollat på har haft exakt likadant med blb som på min enhet. Tror jag behåller denna och accepterar läget att IPS panel är skit.
     
  16. BIG_EJM

    BIG_EJM Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fick min enhet från Bazula igår och fick också oacceptabelt mycket backlight bleed, trots att jag bett dem kolla upp just detta innan. Trist. Sägas ska dock att de varit väldigt hyggliga med returen med snabba svar och bra hantering - och trots allt så är det ju inte de som byggt plattorna. Det är Samsung som borde skämmas.

    Återkommer när jag får min nya (returnerade idag) med intryck.
     
  17. Acentren

    Acentren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2011
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Verkar tyvärr som att det är vi som får ge upp när det gäller backlight bleeding, belysningen som används kallas edge-led. Det betyder att ljuset kommer in från sidorna av displayen, vilket alltid kommer resultera i lite backlight bleeding. Nästan helt hundra på att om alla skulle ta sina plattor och slå på ljusstyrkan till max och granska skärmen så finns det där. Kollade den senaste ipaden på elgiganten, den använder samma teknik och lider av samma problem.

    Problemet är nog lite android också som är ett väldigt mörkt operativsystem vilket gör det lätt att lägga märke till problemen. Men som sagt alla IPS paneler har problemen mer eller mindre, laptopen jag skriver på nu har det också, kollar du din dators display så kommer du få en obehaglig överraskning där också...
     
  18. Caze

    Caze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Att N10 och iPad använder edge-led bakgrundsbelysning har inget med IPS att göra, sen använder N10 dessutom PLS. Beroende på hur dyr bärbar du har, är det mycket möjligt att du har en TN panel där. Dvs, bakgrundsbelysningen och skärmtekniken är inte sammankopplade.
     
  19. Acentren

    Acentren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2011
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Summan av det hela är ju fortfarande att ljuset som lyser upp displayen kommer från sidorna

    Skickat från min Nexus 10 via Tapatalk 2
     
  20. Caze

    Caze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Det är sant. Enda jag ville var att du inte skyller detta på IPS tekniken. :)