Fråga: Backup av app-data till google

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av GammelGreggan, 31 jan 2012.

1. GammelGreggan

GammelGreggan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hej!
    I inställningarna för SGS2'an kan man välja att backa upp sina appars data till Google och om man tex. avinstallerar en app och sedan installerar den igen så återställs datan/app-inställningarna.

Var hamnar data-filerna? Knappast i Google Docs...

Någon som testat att det funkar?
    Om det gör det så är det en suverän funktion. Då blir det inte ett så stort jobb efter tex. en fabriks-återställning av telefonen.

2. Degauss

Degauss Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Tycker att det fungerar rätt bra med backup till Google. Har gjort fabriksåterställning, och då kom in alla appar jag hade installerad innan genom market.

Fungerade också när jag installerade CM7. Efter inloggning med Google konto, började mina apps installeras en efter en.

3. Arbu11

Arbu11 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Jahopp och här satt man och installerade varenda en (4-500 st appar) för hand efter återställning... Lust att berätta vart denna funktion finns? :O

4. orcophant

orcophant Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

lol..ofta man har 500 appar installerade.

5. lejonel

lejonel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    721

MINA ENHETER

4-500 skrev han ju. Kanske har 7st lr så då!? :P
    *Tapa tapa tapatalk...*

6. Arbu11

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Mjo, det är rätt ofta faktiskt, har det i princip varje dag :) Har man en mobil som klarar det och vill testa allting så, ja :D

7. GammelGreggan

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Att apparna kommer tillbaka fungerar bra, men deras data verkar inte återställas. Enl. inställningen i ICS så skall just apparnas data sparas i Googles moln.
    Jag kollade under Google Dashboard och där ser jag att 10 av mina 150 appars data är sparad. Varför är inte alla appars data där?
    Någon som har alla sina appars data i Dashboard'en?

8. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Apparna måste stödja backup systemet i Android. Saknar en app stöd för det så maila utvecklaren och klaga.

GammelGreggan gillar detta.
  9. GammelGreggan

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Aha, så det krävs något från appen själv.
    Det verkar som väldigt få appar har detta stödet, kanske för att det är rätt nytt i och med ICS.

Tack för informationen.

10. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

BackupManager har funnits sen android 2.2. Vad som är nytt i ICS är att man med adb kan ta en backup på hela mobilen, fast det är nog mest tänkt för utvecklare.

11. johnconnor

johnconnor Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

Du som har rootad, kör du inte med Titanium Backup Pro?
    Får ju med sig alla program + data i ett enda klick.
    MyBackup Pro; Data backup/restore för Kontakter, sms etc

Last edited: 20 jun 2012
  12. Arbu11

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Men herregud Gösta, nu får du väl gå och lägg dig! :D Det där var 5 månader sen, jag var en noob på root då ju! ;) Dock är jag väl en noob fortfarande då jag faktiskt inte har en Backup på hela mobilen på annat ställe än just mobilen... Och min mobil som blev hårdbrickad för några veckor sen... Jag borde veta bättre XD

Och Titanium Backup PRO har jag i princip ratat då den orsakat maaaassor med problem för mig tidigare, så jag kör bara Backuper på hela systemet via CWM ;)

13. johnconnor

johnconnor Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

ÖH HAHA.. hahaha! :o
    Det är jag som inte läser ordentligt! My bad!
    -Jo jag ser datumet nu. :P

Ja herregud vad tiden går..jag har nog hållit på med linux telefoner i snart två år.
    Jag har precis börjat acceptera ICS romarna, känns som GB var mer genomtänkt. Avskyr, det blå temat! kring ics..

Jag var också en stark motsträvare mot Titanium. MyBackup fungerar inte med AOKP romar, körde i Hydяa-H²o rom som var första försöket och fick en massa felmeddelanden. Tog ett tag innan jag lärde mig Titanium.
    Men jag behåller MyBackup för Data backup för sms för det är Titanium rent av värdelös på.
    Gör allting en Nandroidbackup i samband med flashning av ny rom.

14. Arbu11

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Jag kör Cyanogenmod 9, och det är ju blått tema i princip - jag tycker det är helt OK faktiskt :P

Själv var min första Android-mobil just Galaxy S2 som jag fick för 8 dagar mindre än ett år sedan (dvs. jag fyller år om 8 dagar) - innan dess hade jag en Nokia N97 och innan dess en Nokia N95! ;) Nokia N97 var ju guuuudomlig när det gällde att smsa, fysiska tangentbordet var ju så himla gött - det sa bara swoooosch så hade man skickat iväg smset :P Tyvärr sög telefonen redigt hårt när det gällde allt annat ^^ Laggade och hängde sig ett par gånger i minuten! ;)

Det största problemet jag hade med Titanium var nog att jag var dum nog att försöka göra en backup på alla appar, men då ville inte Market (som det hette då, hehe) uppdatera apparna - för att "de är inte köpta på market"... Och jag försökte med "Fix market links" eller vad det hette, men då hängde sig hela mobilen tror jag (soft-brick)... Sen dess struntar jag helst i Titanium Backup :P