Fråga: Backup-frågor (cross-platform)

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av Droid55, 17 nov 2016.

Taggar:
  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Just nu gör jag backup via TimeMachine till en extern SSD-disk. Det fungerar bra. Dock har jag börjat fundera på hur smart eller bra det är att faktiskt göra backup via TimeMachine. Alltså det fungerar bra men om min dator skulle dö och jag behöver en ny dator, då behöver jag väl en ny Mac för att återställa mina filer?

    Det här får mig att fundera på en annan metod att göra backup av mina filer. Jag vill liksom inte känna mig tvingad till att köpa en till Mac igen (kanske gör jag det, kanske inte) utan det ska vara mitt val då. Vem vet när det blir aktuellt liksom och hur jag känner då.

    Så jag undrar helt enkelt hur jag gör backup av mina filer på ett sådant sätt, att det går att få fram inte bara i Mac utan även i Windows (eller varför inte även Linux). Vad jag förstått använder Mac och Windows olika filsystem (glömt alla benämningar men något med exFAT osv.) men vill minnas att det ska finnas ett filformat som både operativen ska kunna läsa. Det verkar ju mest optimalt att formatera om hårddisken till detta format och manuellt överföra mina filer (för då fungerar väl inte TimeMachine eller TimeMachine gör ju backup av så mycket mer än bara mina personliga filer).
     
    Last edited by a moderator: 17 nov 2016
  2. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 161
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Det finns mängder av lösningar för backup... För att kunna "tratta" ner antalet lösningar så bör du fundera på vad som ska backas upp, vilka mängder (Gb) och vilka behov du uppskattar att du har framöver?

    Rent generellt så är det smidigt med molnlösningar. Nackdelarna med det är att det oftast kostar en slant om det är mycket data som ska lagras samt att det kan vara långsamt...

    Lokal lösning är snabb och kräver inte så mycket mer än diskutrymme (helst en Raid NAS) och ev någon programvara som stöds av både windows och MacOS. Nackdelarna är innehållet försvinner vid hårdvarukrasch, brand eller inbrott..

     
  3. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag behöver inte tips och råd på lösningar för backup. Det här är något jag har gått igenom för länge sedan på 99mac och har klart för mig vilka alternativ som finns.

    I dagsläget har jag valt att bara säkertskopiera till en SSD-disk och jag är väl medveten om risken vid brand eller inbrott. Men det är något för mig att ta ansvar över. Man kan även ha två SSD-diskar, en i hemmet och en utanför hemmet för undvika ev. brand och inbrott utan att förlita sig på molntjänster. Inte sagt att molntjänster är ett dåligt komplement.

    Hur som helst. Mitt "problem" är att jag inte är nöjd med nuvarande lösning i form av TimeMachine. Alltså nöjd är jag väl men jag känner mig inte säker som i att jag kan byta plattform efter behag. Jag vet att det finns olika format att formatera hårddisken på men jag har glömt vilka dessa är (och hur man gör). För just nu är den formaterad till Mac enbart med TimeMachine och det gillar jag inte. Jag vill kunna plugga in den i pappas Windows-laptop eller som jag skrev, inte tvunget måste köpa Mac igen om det värsta skulle hända.

    TimeMachine gör som sagt backup av hela mitt system, men det jag vill göra backup av är foto, film och textdokument.
     
  4. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 495
    Mottagna gillanden:
    1 175
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Har nyligen köpt några 1TB usb diskar för att koppla till routern, och dessa (Toshiba & Seagate) båda kom formaterade i NTFS, som är med eller mindre standard för Windoze.

    Det stod i info för båda att man lätt kan formatera om dem för Mac, men då kan nog inte en Windoze burk läsa dem.

    Jag skulle föreslå att du kopplar en NTFS disk till en routеr, som allt kan komma åt - även android smartfån, som inte brukar kunna läsa NTFS utan särskild handpåläggning.

    Det gäller bara att kolla att routern stödjar Mac burkar.

    Fat är gammalt osäkert format, begränsat till max 4GB.
    exFat stödjas ofta inte pga licensepengar måste betalas till Bil Gates, om jag minns rätt.
     
  5. Droid55

    Droid55 Guest

  6. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 495
    Mottagna gillanden:
    1 175
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Nej, skrev att Fat (Fat32) är gammalt.

    exFat är ok, men stöds ofta inte pga licenseproblem.

    .
     
    Last edited: 17 nov 2016
  7. Droid55

    Droid55 Guest

    Jaha, då läste jag fel. Du skrev bara Fat så trodde det betydde exFat men då förstår jag. Tack för klargörandet. :)

    Vad menar du med stöds ofta inte pga. licensproblem? När skulle det inte stödjas?

    Folk verkar ju rekommendera exFat formatet och det enda jag vill åstadkomma är tillgången till mina filer på hårddisken både från OS X och Windows.
     
  8. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 495
    Mottagna gillanden:
    1 175
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    exFat
    Restrictive licensing and software patentsEdit

    Microsoft has not officially released the complete exFAT file system specification and a restrictive license from Microsoft is required in order to make and distribute exFAT implementations. Microsoft also asserts software patents on exFAT which make it difficult to re-implement its functionality in a compatible way without violating a large percentage of them.[12] This renders the implementation, distribution, and use of exFAT as a part of free or open-source operating systems or of commercial software, for which the vendors could not obtain a license from Microsoft, legally difficult, especially in countries that recognize software patents. Although exFAT is now widely supported, initially Mac OS X and many consumer devices could only handle FAT12, FAT16, and FAT32. The situation had formerly rendered exFAT, and flash memory formatted with it, impractical as a universal exchange format. Native Linux support for exFAT is still limited.[13][14][15][16][17] As of 2010, a working implementation under FUSE exists, which reached version 1.0 in 2013.[18]
     
  9. hakanv

    hakanv Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    93
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    iPhone 6S Plus
    Platta:
    IPad gen 9
    Platta 2:
    iPad Air 2
  10. Droid55

    Droid55 Guest

    Ok. Men vad är alternativen till exFAT? I filformat.
     
  11. Droid55

    Droid55 Guest

    Äh, det blir att köra på exFAT. Ska sätta mig ner och göra det senare från pappas Windows-laptop.
     
  12. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Kan varmt rekommendera, rätt prisvärt och fungerar bra