Backup till Google docs

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Maxxan, 23 sept 2010.

1. Maxxan

Maxxan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag håller på med en app som producerar en fil som resultat. Jag funderar på att lägga in en funktion där man gör backup online, så man iaf har kvar sin fil om telefonen försvinner av någon anledning.

Är google docs ett bra alternativ att göra backup till? Någon som testat om det är enkelt att göra ifrån en egen app? Har ni något annat förslag som skulle vara enkelt och privat så ingen annan kommer åt filen?

2. Milky Way

Milky Way Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Apple iPhone 15
    Platta:
    Apple iPad PRO 12.9" M1
    Dropbox kanske? Vet inte om det finns något API.

3. Maxxan

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jo, det skulle kunna vara ett alternativ.

Fördelen med google docs borde väl vara att man inte måste identifiera sig igen, utan när man ändå är inloggad till sitt googlekonto med telefonen? Att man bara frågar om nuvarande konto och använder det som autentisering. Någon som vet det är möjligt? Då kan man direkt bara göra backup/restore utan att behöva visa extra dialoger.

4. Milky Way

Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Apple iPhone 15
    Platta:
    Apple iPad PRO 12.9" M1
    Just det, det tänkte jag inte på. Jag har sett appar som har som rättigheter bland "permissions" att de får använda konton på telefonen att autentisera sig med, så den biten borde vara lugn iaf.

Det finns också ett API. Dock verkar man behöva ett "Google Apps Premier domain" för att kunna ladda upp filer av godtycklig filtyp.

5. Maxxan

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Det är lite konstigt/synd isf, för om man använder google docs i en vanlig browser så kan man ladda upp vilken filtyp som helst. Men jag ska kolla lite på det när jag får tid.

Men om någon har testat detta redan så är ordet fritt att dela med sig av erfarenheter. :)

(Egentligen gör det kanske inte så mycket om man inte kan ladda upp valfria filtyper, eftersom jag sparar i json-format, vilket borde funka som vanligt dokument. Men något exempel skulle ändå sitta fint! :) )

Last edited: 23 sept 2010
  6. Milky Way

Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Apple iPhone 15
    Platta:
    Apple iPad PRO 12.9" M1
    Dropbox har ett API!

Googlade lite och dropbox har ett API! Dessutom har de ett opensource SDK för Android. Dock behöver man ju konto som du redan påpekat. Kolla in här: https://www.dropbox.com/developers ifall du vill.

7. Maxxan

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Ah, tack! Jo, det är just den där kontobiten som skulle bli smidig om man fick det att funka med Google docs. Men nu har man nåt att kolla på i helgen iaf. :)