Badad X10 mini startar vid laddning men tvärdör sedan. Trasigt batteri?

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av Timilim, 27 mar 2012.

  1. Timilim

    Timilim Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2011
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Jag tappade min X10 mini i en blötlagd tallrik när jag diskade, detta var dessutom under ett samtal. Den tvärdog. Har haft den på tork i några dagar sedan dess.
    Nu när jag satte i (vägg)laddaren så började skärmen lysa och det står "Sony Ericsson", som det brukar göra när man laddar den. MEN, när ikonen för att batteriet laddas ska komma upp så dör den bara på fläcken (efter totalt 10-15 sekunder) och startar sedan om igen, för att bara upprepa detta hela tiden... Jag skymtade faktiskt till ikonen för batteriet samt laddindikatorlampan (röd) i några ynka hundradelssekunder innan den dog några av gångerna. Jag tror även jag såg ett streck över batteriikonen "/" innan den dog, dock inte säker.

    Testade att dra ur laddaren när "Sony Ericsson" visades, och då dör den på stubben.
    Testade även att hålla in "Power"-knappen när jag satte i laddaren, och då skakar den till som när man startar den, men dör även då efter 10-15 sekunder...

    Att försöka starta telefonen på powerknappen funkar annars inte alls, den är tvärdöd utan laddaren i sig... Jag testade även att hålla in bakåt-knappen för att försäkra mig om att mobilen inte skulle starta när jag satte i laddaren, och dö efter några sekunder eftersom själva starten tog mer energi än vad den hunnit få av laddningen, men inte heller detta gjorde någon skillnad efter att jag släppt bakåt-knappen...

    Antar att det är batteriet som pajat... Men några förslag på andra åtgärder att ev. prova innan jag införskaffar nytt batteri?

    Det viktigaste för mig är att komma åt mina anteckningar som ligger på telefonen (har använt AK Notepad), går det att starta telefonen helt utan batteri, så den får all energi från USB-laddaren? Eller på annat sätt komma åt mjukvaran när det är just laddningen av batteriet som verkar krångla?
    Just detta med att det är lite halvkrångligt att byta batteri eftersom man ju måste skruva isär telefonen då.
    Så att ev. rädda mina anteckningar innan batteribyte vore ju egentligen det bästa, ifall det nu skulle gå :)
     
  2. Empean

    Empean Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2011
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Låter som att batteriet är kortslutet. Och eftersom du har Mini (som inte har utbytbart batteri) så ser det inte så bra ut. Men du kan ju alltid lämna in den om så skulle vara.
     
  3. Timilim

    Timilim Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2011
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Är la bara att skruva upp baksidan och byta det? :)
     
  4. Empean

    Empean Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2011
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Mer en garanti fråga. Det brukar inte uppskattas att man har skruvat med luren. Dock så skiter sig garantin bara man rootar så vafan!
     
  5. Timilim

    Timilim Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2011
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Skulle även tro att ev. garanti var rätt körd redan från början med tanke på vattenbadet... ;)
     
  6. Timilim

    Timilim Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2011
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Jag har lyckats öppna telefonen enligt den här guiden http://www.ifixit.com/Teardown/Sony-Ericsson-Xperia-X10-Mini-E10i-Teardown/3124/1 men jag får inte loss batteriet (på "step 7")
    Det sitter verkligen fast hårt, har testat att bända utan att få loss det, dessutom är jag rädd att förstöra något.
    Vad göra? Måste man ta bort all tejp från batteriet innan man kan ta loss det eller sitter det fasthakat på något sätt?

    [​IMG]
     
  7. Arvid719

    Arvid719 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Du vet väll att du måste löda också om du ska byta batteri? Har jag inte fel på sitter batteriet fast med ett par plasthakar, var ett bra tag sen jag bytte nu men har för mig det var så iallfall.
     
  8. Timilim

    Timilim Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2011
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Löda? o.O
    För att kunna fästa sladden till batteriet?
    Finns det ingen raggarlösning?
     
  9. Arvid719

    Arvid719 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Nope, måste löda för det ska får kontakt/sitta kvar.

    Edit: Läs denna guiden för att se vad du ger dig in på och om det är något du klarar: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1314798
     
    Last edited: 31 mar 2012
  10. Timilim

    Timilim Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2011
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Fick ur batteriet, till slut...
    Det där med att "bygga" ett nytt batteri verkar ju grymt krångligt, speciellt med tanke på att jag inte vet ifall sladdarna till det gamla batteriet är hela efter badet...
    Det bästa kanske vore att köpa en begagnad X10 mini och slakta den på batteriet?
    Bör väl dessutom bli billigare än att specielbeställa ett sånt här batteri från någon mobilservice...

    Vet ni förresten ifall alla versionen av x10 mini har precis samma batteri(koppling)?
     
  11. Arvid719

    Arvid719 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Är väll ännu enklare att bara flytta minneskortet? Skulle jag vara du skulle jag köpa den andra generationen xperia mini istället för x10 mini är så billig nu ändå för tillfället.
     
  12. Timilim

    Timilim Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2011
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Dessvärre sparas ju anteckningarna från AK notepad på telefonen... :/ (antar att inget sparas på minneskortet av säkerhetsskäl, så länge man inte aktivt väljer att backa upp dit, men rätta mig gärna om programmet skulle spara någon "dump" eller vad som helst där)
     
  13. Timilim

    Timilim Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2011
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Tänkte "kan väl testa att sätta tillbaka batteriet igen, det kan ju knappast bli värre..."
    Även fast jag inte direkt räknade med att telefonen skulle ge ifrån sig ens minsta lilla livstecken efter mitt skruvande, lirkande och bändande...
    Men förvånansvärt nog så startade den! :)

    Det var bra mycket plast och tejp runt batteriet, vilken jag ryckt bort (ryckte dock aldrig bort sladdarna från batteriet). Förmodligen var det väl just detta som gjorde att det sista vattnet kunde avdunsta...

    Lyckats rädda anteckningarna nu, och det var ju det som var grundtanken med hela operationen :) Återstår och se ifall jag även lyckas få ihop den igen, och den där "SIM-kortskretsen" nu fortfarande fungerar efter allt den varit med om...