Bästa inställningarna för att spela på PC?

Diskussion i 'Google Stadia (Stängdes 18/1/2023)' startad av milky81, 1 jul 2022.

Taggar:
  1. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 038
    Mottagna gillanden:
    1 339
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Hej,

    Jag har provat att spela lite på min speldator men kvalitén är usel och FPS:en är låg. Detta trots PRO prenumeration. När jag springer ned till TV:n och min Nvidia Shield och spelar är det en enorm skillnad. FPS är som den skall vara och upplösningen mycket bättre. Jag spelar i Chrome på PCn och det är en kraftfull speldator.

    Är det något jag missat med inställningar eller annat? Har provat att installera plugin Stadia Enhanced och tvinga VP9 men gör ingen skillnad.
     
  2. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 962
    Mottagna gillanden:
    2 091
    Har du provat någon annan webbläsare, ex. Edge eller Firefox?
     
    milky81 gillar detta.
  3. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Du kanske kan prova boota Chrome OS från ett USB-minne och se om det fungerar bättre? Finns ett verktyg man kan installera som en Chrome-plugin för att skapa ett USB-minne att köra från.
     
    milky81 gillar detta.
  4. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 962
    Mottagna gillanden:
    2 091
    Windows är en usel miljö för spel, det pågår så mycket bakom kulisserna som man har svårt att ha koll på och som gör att datorn lätt blir seg så det här är ett bra förslag.

    Ett av de viktigaste verktygen i Windows är aktivitetshanteraren som kan avslöja vad som förbrukar resurser och gör datorn seg.
     
    milky81 gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det borde nästan vara något nätverksrelaterat. Kan du testa köra ethernetkabel, om du inte redan gör det, och se om det hjälper problemet? Då har du i alla fall nålat ned problemet.
     
    milky81 och pebe292 gillar detta.
  6. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 962
    Mottagna gillanden:
    2 091
    Inte säkert, det kan finnas något som kör i bakgrunden som stjäl resurser, det värsta jag sett är en granne som hade fem virusskydd installerade varav fyra var aktiva, den datorn var extremt seg och det tog timmar att avinstallera så datorn gick att använda någorlunda bra...

    De jag minns var McAffee, Norton, något skydd från Telia (hennes bredbandsleverantör) och jag tror något som följde med datorn...
    Det femte som inte användes var Windows egna som jag brukar rekommendera till de flesta eftersom det är gratis och uppdateras med Windows, det var dock inte igång.
     
    milky81 och pebe292 gillar detta.
  7. Bobby83

    Bobby83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    302

    MINA ENHETER

    Du kan få max 1440p upplösning genom Chrome. Shield däremot stödjer 4K
     
    milky81 gillar detta.
  8. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 038
    Mottagna gillanden:
    1 339
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Ah okej, där har vi ett av problemen. Därför det ser dåligt ut på min 4k skärm jämfört med min 4k TV:)

    Jag kan streama 4k utan problem från Youtube. Spelar tunga spel med bra FPS så det är inget problem med varken dator eller nät. Datorn står vid routern med datorn inpatchad i den med nätverkskabel dessutom :)

    Det här handlar om att Google inte blåser på fullt ös när man spelar på en PC och en webbläsare tror jag. Men jag funderade på om det fanns inställningar eller något tricks för att lura Google att blåsa på. Förut fanns det ju plugins till webbläsarna där du kunde tvinga 4k streaming men Google har nog fixat det där.

    Ett av spelen jag jämfört med är Resident Evil Village. Glider på fint på TVn runt 60 FPS men på PCn i 30 FPS och lägre upplösning. Spelar mycket spel och har koll på FPS på min PC så märker verkligen skillnaden väl.

    Så när jag skrev att kvaliten var usel så menade jag inte att den var på 720p eller så utan bara mycket sämre än på TVn.
     
    Bobby83 gillar detta.
  9. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 962
    Mottagna gillanden:
    2 091
    Har du provat att spela på datorn via Steam?

    Jag gissar att Steam som ju är en spelplattform är en mycket bättre miljö för spel jämfört med en generell webbläsare...
     
  10. Bobby83

    Bobby83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    302

    MINA ENHETER

    Jag misstänkte nästan att du hade en 4K monitor :teeth:

    Halverad fps låter lite konstigt. Har du kollat spelets inställningar så du kör performance mode? Stadia spel kör oftast Quality på 30 fps alternativt performance mode på 60 fps
     
    milky81 gillar detta.
  11. Bobby83

    Bobby83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    302

    MINA ENHETER

    Han spelar nog via Steam också. Men Stadia låter honom spela och avsluta på datorn och sen starta upp på sin tv eller telefon och fortsätta, det ger ju en viss frihet i spelandet. Man kan åstadkomma det genom Steam Link men då måste datorn vara igång hela tiden. När det har varit som varmast är det rätt skönt att spela via molnet istället för att dra 400+ watt i lägenheten :teeth:
     
    milky81 gillar detta.
  12. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 038
    Mottagna gillanden:
    1 339
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Jag har Steam och många spel där med, spelar en hel del därifrån också som t.ex. PUBG.

    Stadia är en egen spelplattform som man kan spela på nästan vilken dator/mobil/android TV/surfplatta som helst. Själva spelet renderas i Googles servrar och streamas ned till min enhet i form av en videoström och jag sitter och styr spelet från min dator/mobil/android tv/surplatta eller vad jag för tillfället känner för att spela på. Fördelen är då att man inte behöver någon kraftig enhet utan enbart en som klarar av att visa videoströmmen. Rätt cool teknik, läs mer här:
    Google Stadia – vad är det och vad ingår?

    2020 och framåt har jag kört rätt mycket på Stadia då det är rätt nice att sitta i soffan och spela. Men nu när jag skaffat en ny skärm och skulle köra Assassins Creed Valhalla på datorn istället så märkte jag hur dålig kvalitet det var. Därför jag skapade den här tråden :)

    Annars skulle jag kunna skaffa spelet på datorn och spela på traditionellt vis men då måste jag köpa spelet en gång till och det känns lite onödigt. Lite som att köpa spelet både till Playstation och PC t.ex.

    Ja just det, ska kolla sen.
     
    katho gillar detta.