Skitbra tråd! Tack alla!
Jag har gått i dessa tankar nu ett tag också. Varit sugen på att byta bank åt hela familjen nu ett bra tag. Mest för att jag vill sluta sponsra SEB med en massa avgifter för kort m.m. Sen retar jag mig på att jag möts av dollartecken i ögonen varje gång jag har kontakt med dem och att de är snikna och svåra varje gång man vill diskutera ett mindre lån när andra aktörer (Nordnet) fixar lånet i en handvändning med digitala signaturer och hela klabbet på bara ett par minuter, utan snäsiga tanter i telefon.
Så, det vi har behov av är ganska enkelt:
Två lönekonton. Eller egentligen ett gemensamt, det har vi idag. Ett rörelsekonto/lönekonto där vi kan poolar ihop månadens lön (pott för löpande utgifter). Därifrån betalar vi alla räkningar och petar sen ut sparande och investeringar och resten som stannar kvar är månadens spenderande.
Tjänster som Swish och Bank-ID förstås samt lätt att utföra sina månatliga betalningar och ansluta e-fakturor m.m.
Spar tänker jag lägga separat på någon av de "högränte-konton" ni nämnt tidigare här i tråden som t.ex. Klarnas sparkonto.
Fonder kör jag via Avanza och Lysa.
Jag funderar på om Skandia kanske är bäst för oss. Inga avgifter, verkar vara hyffsat bra internet-tjänster och app, eller vad säger ni?
Köra korten vid sidan av med överföringar kanske?
Enda svårigheten är väl kanske att få min fru att OK:a att hon måste föra över pengar till sitt betalkort. Jag tror hon tycker att det är jävligt skönt att inte behöva tänka på det utan bara dra debit-kortet och så dras det från månadens löne-pott för utgifter (gemensamma kontot)... Nån som ser en bra lösning för det som inte kostar hundratals kronor per år?

Click to expand...