Bästa lösningen för att streama film med ex Netflix, via Google Home

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Inky, 13 jan 2018.

  1. Inky

    Inky Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Oneplus 7t
    Jag, precis som väldigt många andra tittar såklart på Netflix och andra streamingtjänster (har även min laptop kopplad till "hemmabiosystemet" via HDMI).

    Nu har jag en Google Home hemma, och jag vill såklart nyttja den så mycket jag kan i min lägenhet.

    Min setup är:
    TV: 65" LG Oled B6
    Recivever: Yamaha RX V781

    I dagsläget kollar jag på Netflix via ps4-appen. Kollar jag i TVns app så kan jag kolla med Dolby Vision, men då kommer ljudet från tvns kassa högtalare och jag blir dessutom utan surround.

    Det är min dröm att kunna röststyra via Google Home, så att den t ex slår på TV och Reciever och börjar köra Netflix. Kan en Chromecast (ultra) göra detta? Kan en Chromecast ultra streama musik från spotify, via Google Home, eller är den bara gjord för video?

    Tacksam för tankar/input kring hur jag ska kunna röststyra mitt system via Google Home på bästa sätt!
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 751
    Mottagna gillanden:
    44 748
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  3. ninjazin

    ninjazin Hedersmedlem Hedersmedlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7
    Jag har ingen Google home men kör mobilen på engelska så jag kan använda Google assistant.
    Med Chromecast så funkar nedan för mig (har gen2 och ultra, ingen skillnad) hur bra som helst.
    Bara att säga ex: " play American horror story from Netflix on my TV" så spelas det upp på tv:n.
    För att stänga av säger jag bara: "turn off my TV"
    Bör ju funka med Google home också tycker jag.
    Min tv har cec som nämnts ovan. Heter anynet hos Samsung, heter väl annat på LG.
    Receivern bör du väl också kunna ställa in med CEC. Jag kör en ljudlimpa från Samsung som slås på när tv:n går på.
     
  4. Pjotr

    Pjotr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2011
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Jag har Chromecast kopplad till receiver och sen till TV, den väcker alltihop, alltså med USB-ström till Chromecast via laddare.

    I Google Home ställer du in (via appen) att Netflix är din default video player. Sen säger jag bara "Play Star Trek Discovery", då fattar Google Home att den ska starta det på Netflix på TVn, nästa osedda avsnitt.
     
    bvb och bernard gillar detta.