bästa mobiltelefonen / mp3 spelaren?

Diskussion i 'Övriga telefoner & tillverkare (ej Android)' startad av jokke, 22 jun 2009.

  1. jokke

    jokke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag är bara nyfiken, vilken mobiltelefon är det som anses vara bäst på att spela ljud filer?

    jag vet att ljud är väldigt svårt att "mäta" på så vis, det är ju till slut upp till varje enskild användare att bedömma om det är bra eller dåligt, men vilket telefon är det som är mest "erkänd" av journalister och försäljare för att vara den bästa ?

    är det någon som har läst någon typ av test när det gäller detta ?

    jag äger idag en se w880i och tycker att den funkar bra som telefon och är riktigt nöjd med ljudet, dock så är man alltid nyfiken på vad som är nästa steg...

    jag har ju förståss planer på att köpa något som är android baserat, men det finns inget som kan mäta sig med en walkman telefon idag, så jag avvaktar nog lite.
     
  2. Alex

    Alex Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Jag kör HTC Magic med 3.5mm adapter och tycker det är mycket bra ljud! (Hörlurarna är Koss Porta Pro)
     
  3. jokke

    jokke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    bra tryck i basen ?
    lyssnar på mycket metallica och sånt, låter inte ok om man inte har riktigt bra tryck i basen.
     
  4. Hellberg

    Hellberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Jag tycker också ljudet i Magic är riktigt bra, hade SE W890 innan, den lät förvisso bra men jag tycker det känns som att ljudet i Magic är lite mer neutralt och "korrekt", upplevde att W890 färgade ljudet lite på ett sätt som Magic inte gör.

    Vad gäller basen så.. tja, Magic återger väl allt ljud ungefär som det är inspelat, så det gäller väl att man har lurar som ger bra bas om det nu är det man är ute efter.. Telefonen i sig ger inte direkt mer klös i något register, vilket den ju heller inte ska göra direkt. Men det hade kanske varit bra med en EQ för de som skulle vilja förändra ljudet eller har för dåliga lurar etc för att kunna njuta av "originalljudet".. Inte sett någon musikspelare på market heller som har EQ dock.
     
  5. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    iPhone, tråkigt nog. Den där j-a luren är tyvärr väldigt väldigt bra.
     
  6. Hellberg

    Hellberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Jag har inte provat själv iofs, men det verkar finnas en hel del som anser att iPhone har ganska dåligt ljud jämfört med iPod (och alla iPods har ju inte heller blivit rosade för ljudkvalitén i alla lägen). Exempel här.

    Om man är riktig hifi-nörd så räcker nog ingen telefon till dock. Sen är det ju överhuvudtaget lite motsägelsefullt att leta efter den enhet som ger bäst ljud om man sedan sitter och matar den med halvtaskigt komprimerade mp3-filer, något losslessformat är ju mer eller mindre ett måste om man verkligen prioriterar ljudkvalitét framför allt annat.
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror inte att så många audiofiler har sådana ambitioner vad berör den analoga utgången på deras portabla mediaspelare, detta därför att man gärna vill ha portabla lurar med en portabel spelare. Att höra skillnad på en FLAC-kodad låt kontra e MP3-kodad måste kräva någon typ av superhörsel när man blott lyssnar med ett par Koss Porta Pro, ej heller ansluter väl en audiofil sin portabla mediaspelare till stereon för att lyssna på musik, det vore ju att vanhelga sin utrustning.

    Däremot om man begåvade hårdvaran med en digital utgång, då vore FLAC trevligt att köra med mot sin stereo, även om en riktig audiofil förmodligen fortfarande tvärvägrat. Tur att vi pratar Android här, FLAC är ju open source och bör därmed leta sig in i någon mjukvara förr eller senare.
     
  8. Hellberg

    Hellberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Det är förvisso sant, beror ju dock lite på vad för sorts mp3-filer som avses. Det krävs nog varken superhörsel eller hörlurar som kostar flera tusen för att höra skillnad mellan en halvdan mp3 på 128-192 kbit och en flac/wav etc (det kan t.o.m. jag med mina AKG-lurar som kostade 300 spänn), men om det är en väl encodad mp3-fil så är det förstås en annan femma.

    Jag tvivlar dock på att någon mobiltelefon i dagsläget kan mäta sig med de bästa mp3-spelarna när det gäller ljudkvalité, men för de flesta är de förmodligen bra nog, jag ser då inget direkt behov av bättre "portabelt" ljud än vad HTC Magic kan ge mig iaf.
     
  9. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    128 och 160 kan man definitivt höra skillnad på, vissa musikgenres mer än andra. Men går man upp på 190 så börjar det bli svårt att höra skillnad, och med 224-320 är bra nära omöjligt utan riktigt bra utrusting och en närmast ljudlös omgivning. Sitter man på bussen med en iPhone/Magic och lyssnar på mp3or i 256kbit i lurar för 400 kr så.. mja.