Fråga: Bästa ROM!?

Diskussion i 'Galaxy S3 Mini' startad av Hiero, 15 jun 2013.

  1. Hiero

    Hiero Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    448
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Har installerat BenzRom enl denna sidan http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2119219

    Det fungerar perfekt men det som jag undrar över varför det tar så stor plats på telefonens minne!? Hade ca 2,5 GB ledigt när jag körde custom, efter wipe och laddat in Benz så har jag bara 1,1 GB ledigt!? Ska det vara så eller är det som blev fel!?

    Vilken ROM är "bäst"!? Vad kör ni?
     
    Last edited: 15 jun 2013
  2. T4JZ0N

    T4JZ0N Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Du råkar inte ha några cwm backups eller något som tar massa plats på sdcard, eller rom.zip's?
    Kör sen två dagar Enox Revenge v4 och är nöjd med den. Bra flyt och batteritid.
    Körde CM10 beta2 drygt en vecka innan dess och den funkar hyffsat nu, men väntar nu på beta3 som jag tror dyker upp under kommande vecka.
     
    Hiero gillar detta.
  3. Hiero

    Hiero Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    448
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Låg visst en massa skit...:P

    På CM10 fick jag inte datatrafik att funka!?
     
  4. T4JZ0N

    T4JZ0N Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Data funkar i CM10 beta 2 men man måste sätta på/stänga av flypläget för att få det att fungera.
    Hade en del problem med wakelocks som sög slut på batteriet men ordnade det genom att först se till att GPS va avbockat i platstjänster.
    Sen stängde jag av profiler. (Default on)
    Efter en dags användning så märkte jag att data inte fungerade om man inte va uppkopplad till wifi, men att det blir aktiverat om man togglar flygläge on/off..Däremot måste wifi vara frånkopplat när det görs.
    Bäst är alltså att stänga av wifi innan reboot, trycka in pin, toggla flygläge och vänta på data. Sen går det bra att sätta på wifi men ändå ha kvar data även om wifi inaktiveras.
    Satte upp en profil med tasker så wifi stängdes av automatiskt på shutdown. Deepsleep fungerade och alla wakelocks försvann :)
     
  5. Droid80

    Droid80 Guest

    Mitt första inlägg och nybliven droidör så hej Swedroid! :)

    Kör cyanogenmod 10.1 baserad på 4.2.2. Fungerar klockrent så vitt jag hunnit testa sen igår. Inget stöd för NFC och nån bugg med panoramabilder samt att filma. Inte testat panorama eller filmkameran men inga andra problem jag kutat på. Dock tycker jag att batteritiden har halverats? Gick från ~70% till 10 över natten vilket jag tycker är väldigt konstigt med tanke på att den bara idlade? Någon som har tips på tweaks eller liknande för detta problem? Helt newbie här :)


    Edit: Efter att batteriet gick ner till ca 10% och jag laddat den fullt igen så tycks den dra som den ska. Är nere på 97% efter 6-8h idle/sms och lite allmänt pill för att den är så söt.

    Edit2: Lyckades ta den från dryga 70 till 50 igårkväll. Vaknar av att alarmet inte ringer och telefonen är död... Jag undrar om detta kan ha att göra med något jag läste i en guide. Nämligen att man ska ränsa batteristatsen innan installation. Jag hittade inte den funktionen i clockworkmod eller vad den heter. Någon som har koll?
     
    Last edited by a moderator: 9 jul 2013
  6. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Nedanstående för Android 4.1.2 men motsvarande bör finnas även för andra varianter av Android.

    Om processorn inte jobbar bör batteriet inte gå ner många procent under natten. Min S3 mini går ner några procent med telefonen igång, i flygplansläge kanske bara någon procent. Drar telefonen effekt kollar man det genom att se om något är igång:

    Settings – Battery, väl där peta på diagrammet överst. Det viktiga är vad som visas under Awake. Har du bra signalstyrka och telefonen är stationär skall det i princip inte finnas något där. Vid svag signal får man spikar i diagrammet då den letar efter bättre stationer. Misstänker du själva telefonappen så ställ telefonen i flygläge några timmar och kolla sedan.

    Långtryck på hem-knappen, peta därefter på ”osten” längst till vänster. Välj sedan RAM och ”Clear memory”. Nu stoppas allt utom det som tillhör operativsystemet, skall inte finnas några spikar under Awake i diagrammet därefter. Om ni har en annan variant av Android där man inte enkelt kan nollställa RAM så finns det en app för det, Fast reboot.
     
  7. Droid80

    Droid80 Guest

    Problem löst tror jag, efter en hel del om och men. Körde CM 10.1 och hade som sagt inte wipeat batteri-statsen när jag flashade. Sagt och gjort så fick jag en stabilare och mer exakt angivelse av batteritiden. Dock fick jag svackor i batteriet när jag körde wifi. Visade sig att den FW jag körde ha wifi battery drain-problem. Flashade på en ny från i förrgår och allt blev betydligt bättre. Körde en wipe på batteriet igen men upplevde ändå att det var undermåligt med batteritiden.
    Efter närmare inspektion visade sig det att cpu guvenören inte skötte sitt jobb och körde cpun på maxfrekvens och aldrig deep sleep eller något sådant. Lite meck och pill med apps för att styra guvenören så fick jag pli på det. En reboot senare så fungerade inte igen och jag fick det aldrig att funka igen. Så jag wipeade allt och körde på senaste cm 10.1 för s3 minin från maclaw. Nu rullar allt som det ska bortsett från de issues med videoinspelning etc som CM lider med.
     
  8. iPatsa

    iPatsa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2010
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 EE
    Telefon 3:
    Xiaomi Redmi 12 5G
    Övrigt:
    Google Nexus Player
    Sony Bravia KD-65XH9505
    Varför kör man dessa rommar som uppenbarligen är sämre än stock? Eller rättare sagt, vad erbjuder de som gör att det trots allt är värt det?
     
  9. Droid80

    Droid80 Guest

    I mitt fall handlar det om friheten. 4.1.2 som min telefon körde med samsungs paket på känns som ett mellanting. 4.2.2 får jag säkerligen vänta 6 månader + på. Men även när den kommer vill jag inte ha samsungs bloat. Dealbreakern för mig var när jag insgå att jag inte kunde toggla 2g/3g via powertools eller liknande utan blev länkad till settingsmenyn. BS.

    Är pc-användare sen tidig ålder och har försmak för linux. Att låta sig låsas ner på det viset känns bara fel. Jag tycker det är skoj att installera custom roms och se hur det beter sig och hur pass mycket bättre det kan bli än orginal. Även om problem är irriterande så är felsökningen och pillandet skoj.

    Det finns många custom roms som erbjuder olika funktioner och alternativ. Cyanogenmod är en av de poppuläraste. Länkar en titt på senaste versionen:

    http://www.youtube.com/watch?v=_z7WBCgOTqg

    Jag gillar att testa custom roms... Antar att det är på samma sätt som folk gillar nya appar/spel och ständigt plundrar playstore :)

    Just nu rapporterar min telefon 3d 15h vid 100% laddning. Den är dessutom snabb och smooth. Något jag inte upplevede med stock.
     
    Last edited by a moderator: 16 jul 2013
  10. T4JZ0N

    T4JZ0N Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Precis som smorgar säger.. Friheten att göra vad man vill och att kunna ändra utseendet till något i din egen smak.
    För mig känns det som att en så liten sak som att kunna ändra bootanimation gör det tom värt att roota den för.
    Trial and error är halva tjusningen med android :)

    @smorgar: Antar att du också är på xda? :)
     
  11. Droid80

    Droid80 Guest

    @T4JZ0N: Är nybliven droidör sen nån vecka tillbaka. Bara läser och spökar runt men visst är det så. Det är ju där det händer. Blir en del väldor på maclaws forum/blogg/twitter eller vad det nu är med såklart. Tyvärr är ju S3 Mini lite efter pga de stora fina surfplatt... telefonerna.
     
  12. iPatsa

    iPatsa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2010
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 EE
    Telefon 3:
    Xiaomi Redmi 12 5G
    Övrigt:
    Google Nexus Player
    Sony Bravia KD-65XH9505
    Jag gillar också frihet, därför har jag rootat min telefon för att ta bort Samsungs appar och annat skräp som jag aldrig använder. Har även bytt launcher. Men inget av detta kräver ju ny rom. Eftersom jag är beroende av min telefon är jag väldigt oförlåtande mot funktioner som krånglar så för att byta rom vill jag veta att allting verkligen fungerar till 100% och dessutom erbjuder något extra utöver stock. Just nu saknar jag dock ingenting men jag har inte haft telefonen så länge.
     
  13. T4JZ0N

    T4JZ0N Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Tycker även jag att stock rom är helt ok på denna telefon om man rootar och gör sig av med lite bloatware. Att kunna flasha senaste kernel utan att byta rom, ändra mem-minfree värden och tex kunna använda greenify, titanium backup, och andra root-apps har ju också en hel del fördelar :)
    Telefonen är vad man gör den till helt enkelt :D
     
  14. Droid80

    Droid80 Guest

    Håller tummarna på ett hopp direkt på 4.3 nu då!
     
  15. Droid80

    Droid80 Guest

  16. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Var kommer ovan skärmbild ifrån?

    Måste även ställa frågan om vilka de stora fördelarna är med en custom ROM (t.ex. CM10) jämfört med stock. Har tidigare installerat custom ROMs på mina telefoner, men då för att få ökad funktionalitet (t.ex. Android 2.3 isf 2.1, rätt stor skillnad). Men här ser jag inga såna uppenbara stora fördelar. Så lista gärna de stora fördelarna som ni ser :) bortse då från sånt man kan göra med root -access, det är en självklarhet för mig att fixa root och ta bort skräp man inte vill ha.
     
  17. T4JZ0N

    T4JZ0N Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Skärmbilden kommer från maclaw.pl
    Där finns både CM10.1, PAC & AOKP rom till i8190. Alla 4.2.2, till skillnad från samsungs 4.1.2.
    Tycker bara det är en skönare känsla, plus att man HELT slipper samsungs skräp. Alla tillgängliga teman gör ju också att man kan få känslan av en ny telefon varje dag :)
     
  18. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Hmm läste på den sidan, under senaste releasen av CM10.1:

    Inte illa :) Blir sugen på att prova...
     
  19. Droid80

    Droid80 Guest

    Gör ett test du, inte för jag förstår vad du ska med golnass till men alltid skoj med mer funktion :)
     
  20. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Det ska väl ge mer precision och snabbare låsning, det är ju fler satelliter helt enkelt.