Bästa ROMet

Diskussion i 'Nexus S - ROM-filer och utveckling' startad av urbanlarsson, 1 sept 2011.

  1. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Hittade ingen bra uppdaterad tråd för detta så skapar en ny.

    Först lite bakgrund, jag har haft en desire och en nexus one samt en del billiga Android-telefoner (typ U8300). Har alltid rootat telefonerna då jag gillar testa ROMs och nexus one är den androidtelen jag använde längst.

    Jag sålde min nexus one för drygt ett halvår sen (2.2 skulle precis släppas när jag sålde den) och har kört med min blackberry (jobbtelefon) sen dess, men tyckte blackberryn var så fruktansvärt trist att jag var tvungen att köpa en ny Androidlur. Har några iPhones också men gillar dom inte... jobbar med dom, det räcker (jobbar med iOS rätt mycket -- brukar dock säga att jag är motsatsen till apputvecklare).

    Aja, till min fråga, vilket ROM ska jag köra? Har läst lite och Cyanogen verkar lite "bloated" och Miui är för likt iOS. Tror att en utav sakerna jag inte gillar med iOS ar att det inte finns Widgets.
    Har ett konto på MoDaCo men deras ROMar är lite för lika stock-roms, tycker inte det är så stor skillnad på stock och MoDaCo.

    Jag vill ha ett snabbt ROM (som Cyanogen förr i tiden), jag kommer troligtvis ändå använda LauncherPro då jag har kvar licensen för det. Har jag fel om Cyanogen kanske, är det fortfarande snabbt med mycket funktionalitet?

    Lite ROM-diskussion vore intressant, kanske lista alternativen (jag förstår att det finns många men det brukar vara rätt få som är populära) med för och nackdelar?

    Ska ta mig en titt på XDA forumen men det kliar i fingrarna, min Nexus S är ju flera timmar gammal och inte rootad än, börjar närma sig nytt rekord.
     
  2. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Haha, bra där. Känner att jag är likadan. Började min Android-bana i januari med UK-importerad Nexus S och rootade i februari. Kommer alltid låsa upp bootloadern direkt när jag köper telefon. Vi får se hur Nexus Prime ser ut, men har svårt att se mig själv lämna Nexus-serien.

    Har nog testat de flesta roms, iaf de "äldre". Den senaste tiden har väldigt många likadana romar kommit ut tycker jag, de har jag inte testat. Mina upplevelser:

    - Cyanogenmod: många features, men inte så stabil. Känns lite "tråkig" tycker jag.
    - NScollab: bra, men inte så stabil för mig. Många FCs. Lite "tråkig", liksom CM.
    - reddv1 stock deodexed: mycket bra. Perfekt inkörsport och mitt självklara val de gånger jag vill vara "stock".
    - Oxygen: bara testat lite snabbt
    - Infinity: bara testat lite snabbt
    - ZuluZulu: mkt bra, men minns inte så mkt om den :)
    - SuperAOSP: mycket bra. Stabil och många features. Plockar det bästa från CM och gör det till sitt eget.
    - MIUI: mycket bra och annorlunda. iOS-looken kan man döda med lite hittapå och themes. Extremt bra theme-möjligheter, snabb och stabil. Nackdelen är iOS-likheten.
    - SuperOSR: uppföljningen på SuperAOSP och samma inställningsmöjligheter. Dock inte lika stabil för mig. Övergav den vid v1 och v2 som nyss släpptes kanske är bättre. Bra rom i övrigt då den är som SuperAOSP.

    Så för mig gäller SuperAOSP när jag vill köra "CM7", redd1vs Deodexed stock när jag vill köra stock och MIUI när jag vill ha någonting helt annorlunda. Har kört MIUI US den senaste månaden och tycker om det väldigt mycket. Gör man en Nandroid-backup kan man ju med lugn i kroppen bara flasha vad som helst och återställa tio minuter senare :)

    Kernels är en helt annan historia och någonting jag byter frekvent. Bara för att :)
     
    Etzolin och johanrosvall gillar detta.
  3. pingo

    pingo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Sen har vi mer udda ROMs som jag inte hade en aning om.

    Liquid Smooth Roms t.ex.

    Växlar själv mellan OXygen och SuperOSR då jag finner bägge stabila och med bra features.
     
  4. Danne_B

    Danne_B Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2011
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Xiaomi mi 9T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi mi 9T
    Telefon 2:
    Samsung galaxy s10
    Har också bytt lite hit och dit, bl.a. Cyanogen, MoDaCo, ZuluZulu, Genexus m.m.
    Men nu har jag fastnat för MIUI US, så snyggt! Kanske lite väl likt Äpplet men går som sagt att fixa med themes. Menyerna i settings t.ex. är fantastiskt snygga tycker jag.
     
  5. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Jag håller på att installera Oxygen just nu, var med på ROM Manager så kändes lättast. Ville ha ett ROM som var ok iallafall, även om jag vet att jag kommer hoppa mellan ROMen rätt mycket så är det skönt att inte behöva byta ROM varenda dag.

    Får se hur jag gillar Oxygen
     
  6. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Ett tips är att undvika RomManager. Många som har problem med det. Personligen undviker jag alltid "program" som gör femtioelva saker åt mig då det så lätt blir fel. Flashar du själv via Recovery har du full koll och "ingenting" kan hända. Ingenting farligt iaf :)
     
  7. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Tycker att rom manager funkar fint, har premium som jag köpte för länge sedan. Har sett att det finns dom som har problem med det men min flashing gick bra iallafall.

    Vad är det för problem folk upplever med det?
     
  8. kapten.nilu

    kapten.nilu Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2009
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    vilken Miui är det som gäller?
    tänkte pröva idag!
     
  9. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

  10. kapten.nilu

    kapten.nilu Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2009
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    det fick bli den första i clockwork, som dessvärre hade språke inställt på myagar eller vad fan det heter.

    Lyckades till slut snurra rätt och fick styr på språket!
     
  11. Fifyphone

    Fifyphone Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag kör med cm7.1 och jag är trygg i den. Dock så letar jag efter prestanda och snabbhet. Nu kör jag cm7.1 med en Trinity kernel. Den kopplingen gör att min Nexus s blivit dubbelt så snabb, bänkar man den i quadrant då får man Cpu resultat på över 4000.
    det är en bra bit över sgs2
    Men mycket vill ha mer. Känner nio stabila, snabb yttre
     
  12. Fifyphone

    Fifyphone Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Skall stå, känner ni till några snabbare och stabilare?
     
  13. pingo

    pingo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

  14. Fifyphone

    Fifyphone Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Okej. Det låter intressant. Efter veckas användning av Trinity så har jag börjar uppleva väldigt många omstarter. Kan det ha något med högre Cpu användning?

    Tar nog och dunkar in ditt tips pingo. Tack!
     
  15. pingo

    pingo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Prova, den är märkligt stabil och batteritiden överraskar.

    Annars har du en annan stabil/snabb sak i GPA17 (Peter Alfonso) Kommer troligen en ny stabil (GPA18) 111022.

    Crespo = Nexus S
     
  16. Viktator

    Viktator Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja la in en Matrix-ROM igår. Svinbra. Bygger på Cyangenmod som jag inte gillat tidigare. Googla och finn :)
     
  17. pingo

    pingo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Blandroid: AOSP-Based Android ROM

    For those rare occasions when you need your phone to actually work as a phone.

    Testar denna nu och det känns rätt skönt att köra enkelt och avskalat. Hittills har den varit stabil.