Fråga: Bästa sättet att uppgradera Android-OS?

Diskussion i 'Galaxy S7 Edge - Allmänt' startad av zikkan, 2 jan 2018.

  1. zikkan

    zikkan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Detta kan tyckas som en märklig fråga men är på fullt allvar.

    Jag har tidigare i år vid två tillfällen (juni och augusti) försökt uppdatera min S7 Edge (jobbtelefon) till senaste "månadspatch" från Samsung , OTA med det vanliga inbyggda verktyget, men misslyckats. Det har vid bägge tillfällena slutat med att telefonen låst sig i uppstarten och jag har tvingats att skicka in telefonen för service.... Första gången byttes batteri och andra gången byttes ett kretskort.

    Uppdateringen/haveriet gick bägge gångerna till som så att jag i inställningarna sökte efter uppdateringar och fick då fram att det fanns, jag "klickade" på installera och uppdateringen togs hem och installerades.

    Sedan började problenmen.... Telefonen startade om och jag kom så långt som att jag skulle ange pinkod, då startade telefonen om spontant. Dett höll på någr gånger med varierande framgång. Sedan låste sig luren i uppstarten med släckt skärm.

    Efter att ha sökt fram de olika "käcka" knappkombinationerna för "felsäkert läge" osv och prövat dessa, också med varierande framgång, så låste sig luren igen med släckt skärm och inget kunde få liv i den. Vid bägge tillfällena var batteriet laddat till mer än 95%, första gången satt den inkopplad till laddaren.

    SÅ... frågan (frågorna) lyder... VAD är det för fel? Kan jag starta telefonen i "felsäkert läge" och uppgradera den därifrån? Min enda misstänke om möjlig felkälla är att eftersom det är en jobbmobil så är den hanterad via Microsofts app "Företagsportal" (dvs MDM-verktyg). Kan detta och/eller KNOX ställa det? Som det nu är vågar jag inte försöka uppdatera luren en tredje gång för då exploderar väl F-nsk-p-t...o_O:mad::(

    Mvh
    zikkan
     
  2. Akibalo

    Akibalo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    säkrast är nog att lämna in den till teknikern på jobbet om du har en företagsmobil pga låsningar och sådant.
     
  3. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 642
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    inte normalt, man ska kunna uppgradera via ota utan problem eller strul, låter som det är nåt allvarligt fel med telefonen så skicka in den på service helst.
     
  4. zikkan

    zikkan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Då jobbet är ett ganska stort företag med verksamhet på flera platser är "IT" centraliserad .. :)mad:)... Så jag tog ett djupt andetag igår kväll och startade om luren i felsäkert läge, tankade hem uppdateringen och startade den. Allt gick bra! :D:D
    Om det berodde på att jag startade i felsäkert läge eller om de två tidigare besöken i verkstaden åtgärdade alla hårdvaruproblem har jag inte en aning om. Men nu är luren i alla fall uppdaterad till sernaste tillgängliga patch.


    Nu inväntar vi bara version 8... :(:ehm:

    Mvh
    zikkan
     
    Mansento gillar detta.