Fråga: Bästa träningsklocka löpning

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av stevraex, 28 aug 2017.

  1. stevraex

    stevraex Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2012
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    58
    Operatör:
    Telenor, Tele2, Telia, 3
    Telefon:
    OnePlus 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2, Telia, 3
    Telefon:
    OnePlus 3
    Telefon 2:
    iPhone 4,5
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S4 Active
    Platta:
    Xperia Tablet Z
    Platta 2:
    iPad Air
    Övrigt:
    LG Urbane, Chromecast 2nd gen. Xperia V, Nexus 7 WiFi (2012)
    Tjena!

    Växlar idag mellan SW3, Garmin Forerunner 305 samt mobilen när jag löptränar.

    SW3 utan mobilen tappar GPS efter ca 3-4 km, GF305 har inte trådlös synkronisering av datat och mobilen har jag helst inte med mig när jag springer.

    Har använt Runkeeper i många år och vill gärna fortsätta med det.

    Vilka alterntiv ges egentligen? Det enda jag gör som kräver klocka med GPS är löpträning. Inte direkt intresserad av puls.

    Alternativen som jag känner till är M600, Moto 360 Sport samt LG Sport, men finns det andra?
    Kan andra Polar eller Suunto, Forerunner etc synka trådlöst mot Runkeeper eller smärtfritt via någon annan tjänst till Runkeeper?
     
  2. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Förutom de smartklockor du nämner finns även Huawei Watch 2 (Android Wear), Samsung Gear S3 (Tizen) samt armbandet Fit2 (Tizen)

    Garmin Forerunner 235 och 735XT kan synca trådlöst via bluetooth och automatiskt ladda upp resultatet till Runkeeper, modellerna Garmin Fenix3, 935 och Fenix 5 Sapphire har även Wifi för ännu smidigare trådlös synk.
     
    bernard och stevraex gillar detta.
  3. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Nu fungerar fortfarande min Garmin Forerunner 310XT väldigt bra, men om jag skulle köpt en ny idag så hade det nog blivit Garmin Forerunner 920XT. Modellen är gammal vilket gör att priset har sjunkit och just nu är det grymt bra pris hos Team Sportia: https://www.teamsportia.se/garmin-forerunner-920xt-hrm/product/3102
    Den för över till Garmin Connect trådlöst via app i telefonen. Sen synkar du över datan till Runkeeper via https://tapiriik.com/
    Jag har kört så i några år nu och använder Garmin Connect som min bas och synkar sen över datan till Runkeeper, Endomondo och Strava. För att köra synken hos Tapiriik automatiskt så betalar jag $2 per år.

    Hmmm...kanske ändå skulle slå till på en ny GPS-klocka när priset är så bra...
     
    stevraex, bernard, Ivan och 1 annan gillar detta.
  4. Roggert

    Roggert Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2016
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    184
    Telefon:
    Xiaomi Mi9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi9
    Platta:
    Mi Pad 3
    Jag kör personligen med Garmin 235 och är mycket nöjd med den. Dock mäter denna klocka puls på handleden och är man känslig så kan klockan upplevas som obehaglig eller att den skaver. Själv upplever jag inte detta som ett problem. Via Garmin Connect kan datan synkas med Runkeeper eller Strava.

    GPS:en funkar klockrent och klockan hittar snabbt sin position. Funkar även som en enklare smartklocka med mobilsync för samtal, meddelanden osv. Pulsen fyra timmar bakåt går att se på klockan och även pulsintervallen visas i connectappen efteråt.

    Batteritiden är fullt godkänd, jag laddar den kanske var tredje vecka. Klockan brukar ligga ute för 1995:- med jämna mellanrum. Något dyrare än enklare klockor, men också snäppet bättre.
     
  5. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Man behöver inte använda tapiriik för synk från Garmin till Runkeeper och Strava (har inte kollat upp Endomondo)

    Jag har ställt in mitt Garmin Connect enligt dessa instruktioner och då synkas resultatet direkt utan konstigheter - har fungerat i många år, och fungerar även om man lägger till nya Garmin klockor mm.

    Här är exempelvis för Runkeeper:

    https://support.runkeeper.com/hc/en...rt-GPS-Data-To-Runkeeper-Using-Garmin-Connect

    Och här för Strava:

    https://support.strava.com/hc/en-us/articles/216918057-Uploading-from-a-Garmin-device-#automatic

    Personligen tycker jag inte att 920XT är så intressant, den fungerar inte riktigt som "vardagsklocka" (enligt mig pga utseendet) och det känns bättre med en klocka som klarar pulsmätning vid handleden OCH via externt pulsband (920XT har ingen inbyggd pulsmätare)

    Sedan behöver vi inte gå in på den långdragna diskussionen om korrekt pulsmätning vid handleden.

    Garmin 735XT såldes nyligen ut för 2000:-
     
    stevraex och Ivan gillar detta.
  6. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Garmin 235 och Garmin 735XT är förövrigt nästan "samma" klocka där 735XT även har stöd för fler sporter, inklusive triathlon.
     
  7. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Endomondo har också funktion för att synka automatiskt mot Garmin Connect.

    Fördelen med Tapiriik är att det inte finns någon begränsning bakåt i tiden och att den kan synka mot många fler tjänster.

    I TS fall är Tapiriik overkill, men det är ändå värt att nämna för de som vill byta och logga på andra tjänster.
     
  8. stevraex

    stevraex Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2012
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    58
    Operatör:
    Telenor, Tele2, Telia, 3
    Telefon:
    OnePlus 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2, Telia, 3
    Telefon:
    OnePlus 3
    Telefon 2:
    iPhone 4,5
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S4 Active
    Platta:
    Xperia Tablet Z
    Platta 2:
    iPad Air
    Övrigt:
    LG Urbane, Chromecast 2nd gen. Xperia V, Nexus 7 WiFi (2012)
    920XT ser ju nästan ut som min 305 så den skulle jag känna mig trygg med :)
     
  9. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Den är betydligt smidigare än 305:an, men ändå lite lik. Min kollega har den också som vardagsklocka. Jag vill inte använda min träningsklocka som vardagsklocka på grund av att det blir en hel del tvättande och torkande för att hålla den fräsch efter varje träningspass.

    Största fördelen med den stora fyrkantiga displayen är att man får plats med mycket data och ändå ha stora siffror så man snabbt kan läsa vad som står.