Bakgrundsprocesser

Diskussion i 'Allmänt' startad av PsyDuck, 29 jun 2009.

  1. PsyDuck

    PsyDuck Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    24
    Operatör:
    Vimla, Telia
    Telefon:
    Asus Zenfone 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Telia
    Telefon:
    Asus Zenfone 8
    Har haft min Magic i tre veckor nu och gillar det mesta med telefonen. Dock finns det något jag stör mig nåt oehört på...alla bakrundsprocesser som äter batteri och segar ner min telefon.
    Jag har "advanced task manager" installerad och avslutar processer med jämna mellanrum, men det känns lite för mycket "hack" för mig.

    Android måste få ordning på bakgrundsprocesser så att jag som användare alltid har full kontroll på allt som körs. Idag vet jag inte ens vad orsaken till problemen utan får gissa och stänga applikationer till höger och vänster....illa.
    I och med att Android tillåter bakgrundsprocesser är det konstigt att det inte finns en "avsluta"-funktion i varje applikation?

    Nån som vet hur utvecklarna resonerar kring detta problem? Kan vi förvänta oss förbättringar till v2?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 758
    Mottagna gillanden:
    44 760
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Google har så vitt jag vet inte sagt något officiellt kring hanteringen av processer i 2.0/Donut, men håller med om att det är irriterande att merparten av programmen inte går att stänga av utan en tredjepartsapp...
     
  3. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Jag tror inte de tänker så mycket på batteritid. Om man kollar på utveckling av androidapplikationer så handlar mycket snack om minne, och att applikationer automatiskt stängs ned när det behövs. Tanken är väl att man aldrig själv skall behöva stänga ned en applikation.
     
  4. mistere

    mistere Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag håller med helt och hållet. Att kunna se vilka processer/applikationer som körs och kunna avsluta dessa känns som en given funktion i ett annars så avancerat operativsystem. Ingen gigantisk miss, men en helt klart saknad funktion.

    En annan grej jag reagerar på ganska ofta är program som startar av sig själva. Jag vet flera gånger jag kollat i TasKiller och fått stänga ner program som t.ex. Brightkite som ligger och körs utan att jag startat det. Kan vara något jag missat, dock.