Bankdroid - v1.9.6.4

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av liato, 6 maj 2010.

1. liato

liato Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    361

MINA ENHETER

Du loggar in med samma uppgifter som på swedbanks mobilsida. Du måste även aktivera tjänsten mobilbank (tror jag det heter) hos swedbank.

rytterstedt gillar detta.
  2. rytterstedt

rytterstedt Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Info:
    Nova Launcher
    Då vet jag det, tack så mycket!

3. nihplod

nihplod Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Du har ett PM ang Avanza, det är nog lättare så :P

Fast en donationsapp behöver du inte underhålla, bara skapa en app som kostar pengar och som har lite information om hur häftig du är.

Då kan folk välja om dom vill stödja dig eller inte ^^

Såg en rolig grej med Eurocard-widgeten typ, på ofakturerat så är det själva ikonen som vanligt och sen är det ett L precis innan Ofakturerat. Och dom verkar inte riktigt vara tillsammans då L:et är lite högre upp. Gömt en bokstav någonstans? :P

4. tkarki

tkarki Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tror nog inte det är så få... En betalversion till rimlig prislapp tror jag faktiskt många skulle betala för!
    Dock så kanske man kräver mer av en betalapp då banker kan sluta fungera när de ändrar sina sidor vilket händer nu och då, vilket ju är en nackdel men med nuvarande utvecklingstakt tror jag inte det är något problem...

5. liato

liato Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    361

MINA ENHETER

Om donationsappen ska fungera som vanliga appen måste jag skapa ett nytt "java package" varje gång eftersom man inte kan ladda upp samma app flera gånger på market. Om vanliga appen heter "com.liato.bankdroid" så skulle donateversionen heta tex "com.liato.bankdroid.donate". Dessutom skulle jag behöva ändra överallt i koden där "com.liato.bankdroid" är hårdkodat tex. i broadcasts osv.
    Skulle jag missa att ändra till ".donate" nånstans så finns det risk att saker slutar fungera i donateversionen och det är ju tråkigt med tanke på att folk då har lagt en slant på appen.

Tecknet som ser ut som ett L är egentligen unicodetecknet "└". Eftersom ett Ofakturerat-konto skapas för alla riktiga konton så tänkte jag att det lilla tecknet skulle visa vilket konto "Ofakturerat" hörde till. Tydligen har jag misslyckats :P

Något i den här stilen hade jag tänkt:
    Kod:
    Kontonamn 1          32 000 SEK
    └ Ofakturerat        7 345 SEK
    Kontonamn 2          20 000 SEK
    └ Ofakturerat        4 123 SEK

Att "└" även syns i widgeten är kanske inte så snyggt heller, om du vill kan jag ta bort det.

Jag tror faktiskt det kommer vara mindre än 100 personer som betalar.
    Tar man en titt på cubed/³ som har över 250 000 nerladdningar så har donateversionen endast 50-100 nerladdningar vilket är ynka 0.02% om man räknar med de lägsta värdena.
    Andra exempel är:
    AndChat med 50,000-250,000 nerladdningar och 100-500 som köpt vilket är ca 0.2%.
    VPlayer: >250 000 nerladdningar, 100-500 som betalat (0.04%).
    Tar man medelvärdet av dessa tre får man ungefär 0.1%. Med Bankdroids 10,000-50,000 nerladdningar skulle det innebära att ca. 10-50 personer betalar för appen. Sätter jag priset till 10kr är det ca 7 kronor kvar efter att google tagit sin del och ca 3.5kr efter att staten tagit sitt. Totalsumman skulle då uppstiga massiva 35kr! :P
    Precis som du skriver kommer folk kräva mer av en app de betalat för, eftersom jag inte har någon kontroll över bankernas sidor kan jag inte garantera att appen alltid kommer att fungera. Det största problemet är att jag själv inte har tillgång till bankerna och kan därför inte släppa en fix förräns någon skickat in en systemlogg och/eller html från den förändrade sidan. Att alla (förutom ni Swedroidare <3) väntar sig att någon annan ska skicka in och lösa problemet gör inte saken bättre.

6. nihplod

nihplod Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ah då vet jag om L iallafall. Mig stör det inte särskilt mycket. Man kanske kan ta bort det sen när du hackat ihop en config för widgets senare. :)

7. stn

stn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

Makalöst grym app, använt den i över en månad nu. Stort lass med grädde till liato för denna toppen-app. God jul! :)

8. Varazir

Varazir Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Info:
    Nova launcher
    liato: missade du min fråga ang Stataoil mastercard Jag ser inte några utdrag i appen sedan nån månad tillbaka

9. liato

liato Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    361

MINA ENHETER

Skicka gärna in html från transaktionssidan så kan jag försöka hitta felet.

10. speakman

speakman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Sätt upp en PayPal-knapp på hemsidan, det tror jag är enklast. Sedan tror jag det är svårt att göra pengar på open source-projekt i sån här liten skala. Då är kanske fler kodare värt mer än de kronorna som kommer in?

11. grief

grief Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Oneplus 3

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 3
    Telefon 2:
    Motorola Lumia 640 LTE
    Telefon 3:
    SGS3
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact 611
    Platta 2:
    iPad 2 3G
    Jag tänkte mig ett konto vi som uppskattar ditt arbete kan donera till, dock helst inte paypal pga deras sjuka syn på det fria ordet :(

En donationsapp är nog krångligt, och som du säger, snålar folk...

12. tekken

tekken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    249
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    Har internetbanken ung, dock fungerar det inte att logga in för mig, dat sux.

13. liato

liato Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    361

MINA ENHETER

En liten knapp kan jag nog fixa när/om jag får upp nån websida, har du något förslag förutom paypal?

För er andra som funderar på att göra en donate-version av er app eller sätta upp en donate-knapp på er websida så finns det självklart både för- och nackdelar med båda alternativen. Den absolut största fördelen med en knapp på websidan är att det är mycket enklare att fixa och behöver bara göras en gång. Nackdelen är att färre kommer att donera om de inte kan visa upp för andra att de har donerat, framgången med till exempel rosa bandet beror i stor del på folks ytlighet och deras behov av att visa upp deras "moraliska överlägsenhet" utan att behöva bidra med speciellt mycket själva.

Hur som helst så är donationer inte så viktigt, jag kodar främst för att det är kul och för att det är kul att se att folk har nytta av det man gör. Era vänliga ord här i forumet räcker gott och väl för att visa att ni uppskattar arbetet :).

14. liato

liato Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    361

MINA ENHETER

Bankdroid använder sig av Swedbanks mobilsida vilket tyvärr, som jag har förstått det, kräver ett "riktigt" konto. Du kan ju höra med banken om det är möjligt att aktivera mobilbanken med ett ungdomskonto.

15. liato

liato Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    361

MINA ENHETER

Att göra pengar på projektet är inte något jag har planerat. Fler kodare skulle självklart uppskattas, det ultimata skulle vara om det fanns en kodare för varje bank så att folk slipper skicka in html varje gång någon banksida ändras.

16. Kentomen

Kentomen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    73

MINA ENHETER

Får jag din hemadress så kan jag skicka ett Öl-O-Gram ;)

17. speakman

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Hur svårt skulle det vara att göra en lösning med "persistant connection" mot banken? Det skulle sannolikt öka responsen betydligt (särskilt hos oss som har något skumt med ssl-anslutningar :P) samt att bankernas webbservrar förmodligen skulle uppskatta det. :)

(ser f.ö. i commit-loggen att det är en spännande feature på gång - efterlängtat!)

18. Ult

Ult Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Eller så lägger du upp Bankdriod donation app för den som vill betala för den :)

19. speakman

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Eller så läser vi *hela* diskussionen innan vi kommenterar. ;)

20. Ult

Ult Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Så mycket text gör mig rädd ;)